Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätbank + brandvägg = no no


Agrén

Rekommendera Poster

Jag har installerat Norton Personal Firewall och kommer plötsligen inte åt Handelsbankens sajt för att sköta mina bankärenden. Stänger jag av brandväggen funkar allt som det ska. Vilken inställning är det jag missat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett tips är att kolla så att brandväggen inte blockerar program automatiskt, sen kan du köra en koll på vilka program som använder internet på datorn och ge dem olika behörigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har själv aldrig använt Norton Personal Firewall, men en möjlighet är att den spärrar HTTPS-porten, dvs. 443. Kolla det!

 

-Petter-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej,

 

Norton Personal Firewall är en personlig brandvägg som både styr allmän kommunikation och alla applikationers kommunikation.

 

Jag läste lite snabbt på handelsbankens hemsida och de har något säkerhetsprogram som måste installeras på din dator. Min "gissning" är att du kan ha gjort en regel för att stoppa detta program. Prova att gå in i brandväggsreglerna och leta efter deras program, jag använder inte handelsbanken själv så jag vet inte vad det heter men lyckas du inte så ring deras support. (jag skall leta vidare och återkommer om jag hittar något)

Det skall absolut inte vara nödvändigt att avaktivera din brandvägg för att komma åt internetbanken.

 

Mvh

-Robin Sundin

Symantec

 

handelsbanken.se:

Installera säkerhetsprogram

När du har tecknat avtal om att utföra bankärenden via Internet, ska du installera säkerhetsprogrammet på din dator.(id2personalsetup) Instruktioner för detta finns på ditt kontors startsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du vill kolla om port 443 är OK kan du göra enligt följande.

Öppna NPF och gå till Personal Firewall -> Intrenet Access Control.

Gå till den webläsare som du använder t.ex. MS Internet Explorer.

Klikca på den raden och sedan klickar du på Modify.

Markera alternativet Customize Internet access.... och sedan OK

Nu ska du ha en rad i nya fönstret som heter IE HTTP Rule. Markera den och sedan Modify.

Klicka på fliken Communication så kan du i det nya fönstret läsa vilka portar som är öppna för trafik. Om 443 saknas kan du lägga till. Finns den där så kan det vara programmet från Handelsbanken som inte tillåte access från din dator. Titta då vilka program som är godkända i din lista och det inte finns där får du lägga till det.

Lycka till

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...