Just nu i M3-nätverket
Jump to content

me vs. 2000?

Badtant

Recommended Posts

det är snabbare att starta, och är bättre i vissa spel.

IRQ - platserna...

men det var det tror jag...

Tjoff

Snabbare att starta? Det är förvisso en subjektiv fråga - men betänk att WinME måste bootas om efter varenda j-a inställning eller hårdvaruinstallation.

I Win2k slipper du allt som oftast detta irritationsmoment och därmed blir boot-tiden närapå helt irrelevant - man stänger helt enkelt inte av den ;) Om man måste cut'a strömmen eller vill få tyst på burken sätter man den i viloläge (aka hibernate)... tar juh runt 10-15 sekunder att starta den igen då - beroende på hur snabb POST ens dator har...

IRQ-platserna? Vadå, anser personligen att Win2k's ACPI-stöd fungerar utmärkt...

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

jo, men jag installerar inte hårdvara varje dag, man kan ju önska iaf :-)

ok, man startar frivilligt eller ej om datorn oftare men det jag menade var att det var bra att det startade snabbt, inte att man måste starta om det flera gånger...

IRQ - många har det problemet att alla enheter får samma IRQ...

hade över 10 st på samma, och det är av någon mysko anledning alla "tunga" enheter som hamnar på samma..

ett urdrag av vad jag hade på samma IRQ är:

ljudkortet

nätverkskortet

kontrollkortet

grafikkortet

modemet

har aldrig varit med om att någon med win9x har haft samma problem..

jo, win2k är bättre. Jag ska skaffa det (igen) när hårdvaran är på plats.

men frågan var ju vad som winME var bättre än win2k på..

Tjoff

"har aldrig varit med om att någon med win9x har haft samma problem"

Men ALLTSÅ, det är inget PROBLEM (såvida man inte har taskig hårdvara), det är en funktion som heter ACPI som möjliggör det, och jo W98 har stöd för det också, om än inte i samma utsträckning som W2k.

ME har ju möjlighet att återställa systemet till en tidigare satt restore point vilket är en bra funktion.

Denna funktion kommer dock även att finnas i nya Win XP.

Dessutom finns det väl bättre möjligheter till videoredigering å sånt

i Me.

JanEngman:

menar du windows movie maker ? - den e gratis och e inte särskilt bra...

Reefer:

antingen tolkade jag ditt inlägg fel, men det låter som om det är ACPI som möjliggör att alla kommer på samma IRQ, vilket inte låter så logiskt så jag antar att ACPIs uppgift är att dela ut IRQ platserna, eller ?

jag vet inte om det är samma ACPI i win9x som i win2k, men mångar har haft problem med det (att alla enheter får samma IRQ) i win2k men vad jag vet så har ingen fått det i win9x. Det ser jag som ett problem med win2k.

Tjoff

jag vet inte om det är samma ACPI i win9x som i win2k, men mångar har haft problem med det (att alla enheter får samma IRQ) i win2k men vad jag vet så har ingen fått det i win9x. Det ser jag som ett problem med win2k.

Asså det är faktiskt meningen att korten SKA dela IRQ - korrekta kort med korrekta drivrutiner ska klara det...

..att det sedan finns undantag från regeln gör det juh inte lättare - men kort ska i regel kunna dela IRQ utan vidare...

--

/Weyland

jo, men var inte det en av win2ks största nackdelar ? , att den inte klarade av detta.

jag har hört (och efter egna erfarenheter) att win2k verkligen e kasst på att hantera IRQs, om det är drivrutinerna till win2k som är fel vet jag iof inte, men jag tycker fortfarande att det är ett problem (att det isåfall inte finns bra drivrutiner till win2k).

Men, det är det enda jag har emot det.

jo, jag vet att de ska dela IRQ. Men om man har 13 st (ellet nåt sånt) så är det väl bättre att untyttja iaf 10 istället för 2...

Tjoff

Ja du kan juh köra utan ACPI oxå utan att tappa funktionalitet på det - då får alla korten en egen IRQ om du vill det (men det kan bli knivigt om du har för många kort).

/Weyland

--

/Weyland

Dessutom har du nog inte kollat listan över IRQ's så noga - nästan alla används som standard i en PC till de mest fåniga standardfunktioner... det finns bara ett fåtal över till expansionskort och liknande.

--

/Weyland

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...