Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjarfrågor


michael

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har precis installerat Linux Slackware på en partition på min dator. Jag har nu några förhoppningsvis enkla frågor. Givetvis har jag glömt några frågor, men jag kommer skriva vidare här när jag kommer på något.

 

Fråga 1 :

När jag ska avsluta mitt Xwin så blir skärmen svart o monitorn går ner i vänteläge. Så står den väldigt länge, o till slut trycler jag CTRL ALT DEL istället. Enda vettiga sättet jag stängt av Linuxen på utan att den hänger sig är att logga in som SU i XWin o skriva shutdown -r.

Nån som vet vad som är fel?

 

Fråga 2 :

Hur ändrar men hastigheten på musen?

 

Fråga 3 :

Jag ser inte aktivitetsfältet om inte jag kör i 1280*1024. Med lägre så ser jag bara övre vänstra hörnet. Hjälper inte att ändra på monitorn. Lösning?

 

Jättestort tack, Michael

 

(kommer kanske fler frågor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. XWindows sängs av helt när den sista applikationen i .xinitrc är avsludad. Om du har något skumt på sista raden som innebär en evighetsloop etc, så kommer aldrig xwindows avslutas även fast fönsterhanterare + resten har avslutats. Det kan ju också vara något problem med inställningarna, att det är mjukvara/hårdvara som strular, iomed att du verkar ha andra problem också. Men kolla till att börja med vad du har i sista raden på din .xinitrc fil. Den ligger antingen i /usr/lib/X11/xinit/ eller i /etc/X11/xinit/ men det e bara att leta lite..

 

Du kan ju kolla igenom dina x filer i hemkatalogen också och se om du ser något misstänksamt..

 

2. I filen /usr/X386/lib/X11/XF86Config finns det ett alterativ som heter

# SampleRate 150

 

ok, den kan vara uncomment också, men jag antar att du kan gissa resten.. Ändra till något som känns bekvämt :)

 

 

3. Jag förstår inte vad problemet är? Är det att du kör virtual desktop men inte kan flytta fönstret, eller ..?

 

Kolla in i /usr/X386/lib/X11/XF86Config och ändra "virtual" till nått som passar dina alternativa upplösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.

Jo, problemet är att om inte jag kör maximal upplösning så ser jag bara övre, vänstra hörnet av skrivbordet i Xwin. Typ om man skulle göra det synliga fältet på monitorn JÄTTEstort i Win98. Då lägger sig ju aktivitetsfältet (om man har det där nere) och allt som ligger långt ner på skrivbordet, utanför den synliga bilden på skärmen.

Det hjälper inte att ändra inställningarna på skärmen...

 

Förstår du nu?

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på den virituella skärmen (dvs typ storleken på skrivbordet) sätts efter den högsta upplösning man har listat i XF86Config-filen om man inte anger något annat. Upplösningslägena står listade i Modes-raden under Subsection "Display". Ta bort de högsta om du inte använder dem. Om man vill ha någon annan storlek på den virituella skärmen kan man lägga till typ Virtual 1024 768 under "Display", men om jag förstått det rätt måste den virtuella skärmen vara minst lika stor som den maximala upplösningen.

 

Ang. fråga 1: Vad kör du för X-server? Har du kompilerat in fbcon i kärnan, dvs stöd för icke-VGA i konsollen? Händer samma sak om du byter från X till en virtuell konsoll (dvs trycker Ctrl-Alt-F1 eller F2 osv)? När jag testade fbcon fick jag det samma problem som du. Man ska tydligen använda en särskild X-server (typ XF68_FBDev), tyckte dock inte att det var värt besväret just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.... jag har inte kunnat testa det ni skrivit, för nu kommer jag inte ens in i XWin... Skriver : startx och då börjar den ladda som den ska, men sen står det typ : No valid modes found.

 

Detta är nåt med grafiken det vet jag. Jag har testat att köra om xf86config, men det hjälper inte.

 

Nån som har en lösning ?

 

Tack, Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...