Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Freesco eller D-Link?


Per-Erik L

Rekommendera Poster

Hej!

 

Använder fast uppkoppling med 1 Ipnr (DHCP) hemma.

Har nu en maskin (win2000 server) med routing, fw, web, ftp, m.m. Denna maskin möjliggör internetdelning för ett nätverk med 4 andra datorer.

Jag vill använda denna maskin för test m.m. utan att riskera att nätverksdatorerna blir utan internet och mail.

Frågan är: Vad förlorar jag i funktionalitet om jag köper en router typ (D-Link DI-704) som ersättning för maskinen. Eller är det prismässigt bättre att köra tex Freesco (www.freesco.org) på en gammal 486/pentium, funktionaliet/kapacitetsproblem(?).

 

Tacksam för svar!

 

[inlägget ändrat 2001-04-25 10:25:06 av Per-Erik L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du förlorar på är små routrars fattiga programvara. Den är ALDRIG så flexibel och bra som ett riktigt system såsom BSD med ipfilter samt nat.

Nu vet jag inte hur du känner för unix men det är ett jävligt bra alternativ.

En 486 klarar utan några problem iaf 10mbit/s kontinuerligt, dont worry.

 

Finn lösningen, annars gör den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att D-Link verkar vara ett bra val.

DI-704 modellen har stöd för bl a Virtual Server vilket är bra om man vill köra t ex en ftp-server "bakom

brandväggen".

Jag har själv valt en sån,mest därför att jag kör mitt LAN i ett enda rum och vill inte ha tre datorer igång samtidigt där(där den tredje datorn då förstås skulle vara en router/brandvägg).

 

Att sätta upp en Linux- eller Unix-burk kräver nog en hel del konfiguration.

Då är det definivt en fördel om man redan kan hantera Unix.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller just Freesco så har du ju i pronicp inget att förlora, tanka hem och testa, du behöver ju bara skapa en floppy funkar det inte som du vill köp en router. Skull iofs bli rätt förvånad om du köper en router efter att ha kört Freesco :-)

 

Konfigureringsmässigt så är det i princip ingen skillnad i svårighetsgrad mellan en Freesco och en D-Link, eftersom Freesco även det har ett menysystem, telnet och webb för att konfigurera och administrera.

 

Fördelarna med Freesco skulle vara att den kör med Linux och Masquerading för att skydda dig, dvs du kan dra nytta av Linux olika plugins för att få lite knökiga protokoll att gå genom rent, tex så behöver du inte ha ett ICQ som hoppar online offline osv. Jag vet faktiskt inte hur D-Linken funkar i detta ? DU har även en DHCP och "caching DNS" i Fresscon som gör att DNS förfrågningar går snabbare.

 

Skulle du sedan i framtiden komma på att du vill ha en proxy eller mailserver så är det bara att köra Hårddisk konvertering av floppyn och installera dessa paket. Det är inte svårt eftersom det också görs med hjälp av färdiga script. Kort sagt, skall du köra Freesco så behöver du inga "Unix/Linux" kunskaper.

 

Fördelen med D-Link är väl att den är boxad, låter inte lika mycket som en PC.

 

Själv kör jag en Freesco på en dedicerad E1'a (2Mbit/s) på en 486/33 med 16MB RAM och har aldrig haft några som helst problem med prestanda, trots att den även kör som proxy och mailserver.

 

Som sagt, det kostar inget att försöka! :-)

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...