Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

clear screen???


Jonas Svensson

Rekommendera Poster

Jonas Svensson

Hej! Jag har ett litet problem med C++, hoppas att någon kan vill hjälpa mig. Det jag undrar är hur jag ska göra för att rensa skärmen när jag använder Visual Studio C++ 6.0. Det fungerar inte på det sättet som står i boken om Borland som jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Svensson

Det är ju det som är problemet att den inte gör det. Den handlar om Borland.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då får du nog problem... :(

frågan är om "fenomenet" ClearScreen ens finns i Visual C++... Jag är tveksam... Det du kanske kan göra är att dölja alla labels, etc. på formuläret, eller ladda formuläret på nytt... Jag e inte så insatt tyvärr...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in www.pellesoft.nu

 

handlar egentligen mest om Visual Basíc, men finns forum för Visual C++ också. Där kan du säkert hitta nåt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Svensson

Tack för länken... jag har fått det att fungera nu... kanske inte den snyggaste lösningen men...

 

system("cls");

 

skrev jag och det verkar fungera bra...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"system("cls");" är plattforms-specifikt (det funkar bara på windowsdatorer med vilken kompilator som helst bör tilläggas). "system()" är en funktion som kan anropa exekverbara filer på din dator (cls är ett program som rensar konsolen). "clrscr" och "clearscreen" och liknande är kompilatorberoende. På unix/linux så kan man anropa "system("clear");" för att rensa skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...