Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
lunxer1

kolla på tv med mitt geforce?

Rekommendera Poster

lunxer1

jag äger ett geforce ddr (1) deluxe

jag jag har en kontakt till tv (kallat out)

och så finns det en mystisk in...

kan jag kolla på tv , och spela in till hd, jag prata med min försäjare , som är kanska erfaren, men han sa att det inte skulle gå...

nån som kan hjälpa mig, isof vad ska jag ha för kablar osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Swede20

troligen så är det video in och då gåre inte att titta på TV...men däremot så gåre att spela in från video...så som jag har förstått det hela..men kan kanske gå att spela in från TV också..gäller att veta hur bara...

Telia=Felia=sant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lunxer1

men vad är det för skillnad mellan video in och tv in??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Swede20

tyvärr så har jag inge svar på det..du får väl testa...har själv en massa krångel med just video in..nåt med mjukvaran som inte stämmer..

Telia=Felia=sant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tjoff

jag vet inte, men att spela in från TVn kräver en enorm kapacitet...

Jag vet inte hur mycket men jag tror att det är 30 mb/s...

jag trodde man behövde speciella kort för att kunna spela in (geforce 3 kan iaf det)...

aja, skillnaden mellan video in och tv in är egentligen ingen, det beror bara på vad du ska göra...

om du ska spela in på en videokasset så är det bara att köra in den i videon och spela in, vilken kanal det är olika men oftast 0an.. (eller vissa "specialkanaler")

Tjoff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lunxer1

borde det inte heta video ut då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mappo

OBS! Mina egna definitioner:

TV In tar in en TV-signal (inte bild), och för att få se programmet behöver kortet ha en tuner.

Video In tar in bilder från t.ex. en kamera. För att se ett TV-program via denna port föreslår jag att du kopplar en videobandspelare mellan väggjacket och Video In.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Burken intill mig har ett Deluxe-kort.

video in och video/tv ut finns på kortet.

Utgången skickar en composit eller svhs-signal till en TV eller video. Ingången tar emot en composit eller svhs-signal ifrån en TV eller video eller videokamera osv...

Kortet har alltså INTE en inbyggd TV-mottagare så du kan inte titta på TV utan en extern mottagare - som exempelvis en video eller en TV.

Videoingången klarar av full PAL D1 med rätt videocodec (motionjpeg - kolla www.jpg.com) och en processor som är SNABB som fan.. dock är det väldigt svårt att lyckas med det eftersom ;)

Observera att inspelning av en signal inte är samma sak som att TITTA på signalen på datorn - det går alldeles utmärkt utan problem upp till full PAL-upplösning... det är inspelning till disk som är problemet - du får ofta gå ner till lägre upplösningar om det ska gå bra.. använd ASUS Live! för att glo på och spela in videosignal med ditt kort om det är ett ASUS-kort (du har inte skrivit).

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hans Wahl

Hmm.. att spela in i broadcast kvalitet (hög) kräver c:a 5.5MB/sec, DV c:a 3.5. Inte så farligt med tanke på dagens snabba diskar. Dock så kan långa filer ställa höga krav på diskens/kontrollerns prestanda då det gäller sustained datarate, alltså hur länge den kan trampa på utan att droppa under lägsta samplingsnivå. Därför så brukar en snabb scsi disk med ett bra kontrollerkort vara att föredra för broadcast, men inte nödvändigt för DV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lunxer1

hmmm

jag sitter på en amd duron 700, ata100 hd (med styrkort såklart)

128 i ram och kortet kommer från asus...(noterna att det är ett gef 1 ddr, delux)jada jada...

räcer detta , om inte hur snabb är en processor som är SNABB som fan?

och en sista grej , vad drar jag för kablar från tven? alt kammra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Nej - broadcast kräver nära 30MB/s okomprimerat. Snabba som fan diskar å ett FrameFactory krävs typ..

..men spela in komprimerat - exempelvis DV/Motionjpeg eller mpeg2 kräver juh betydlige mindre hastighet på diskarna... däremot belastar de lösningarna processorn så otroligt mycket mer att man ofta behöver ett separat kort för att sköta komprimeringen (aka redigeringskort).

Din dator ligger nog på gränsen för vad som krävs för ingången på ett geforce-kort... karins dator är precis så den inte klarar det (är en Duron700) medan min gamla Classic700 klarar det galant ifrån ett hauppage wintv....

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gabao99

Nu tar vi det lilla lugna.. ;)

Att firewira över DV från kassett till hårddisk kräver knappast någon större processorprestanda - ingen omkomprimering sker ju!

Däremot behöver man ett hyfsad disk som klarar en sustained r/w på ca 5 MB/s.

Att man sedan får sitta i dagar med DV1->mpeg2 konverteringen är ju en annan sak. Det skulle faktiskt sitta fint med en P4/FlaskSSE2 kombo för just detta ändamål.

Mvh,

Gabriel

---------------------------------------------

Recensioner av hårdvara

http://WWW.DATORTEKNIK.NU

NU MED DT FORUM - KOM OCH SKRIV!

---------------------------------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tjoff

vet inte hur DV fungerar men, om man tar från en vanlig kasset (som jag tror vi snackade om) så är det runt 30 m/s..

om man inte har en hd som klarar av det så kan man komprimera den samtidigt, men då behöver man en (mycket) snabb processor.

Tjoff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...