Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VideoCD


L-E Jansson

Rekommendera Poster

L-E Jansson

Finns det någon som vet hur man går tillväga för att bränna en VideoCD som är spelbar i en DVD-spelare? Alltså, den skall vara spelbar i en stationär DVD-spelare som är kopplad till en TV. Inspelningsformat, antal bilder/sek. grafikformat mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en DVD-RAM brännare.

 

Den enda maskin som kan bränna DVD "out-of-the-box" är vad jag vet Apple's G4 733Mhz som levereras med inter sk superdrive och programmet iDVD.

 

Programvaran (iDVD) är Apples och finns inte för andra plattformar.

 

 

 

Brännaren (superdrive) är en panasonic brännare och den är inte ute i handeln än, men förhandinfo är att den kommer att kosta ca 30 000:- som extern brännare :-(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte VideoCD en gammal standard som inte kräver DVD-skivor utan klarar sig med vanliga cd-skivor? I så fall borde det gå att bränna till en vanlig cdr/cdrw förutsatt att dvd-spelaren kan läsa cdr/cdrw. På den här länken http://www.hvrlab.org/~hvr/vcdimager/ finns i alla fall ett program som kan skapa VideoCD. Om det är så att VideoCD ligger på vanliga cd-skivor, vilket jag är ganska säker på att det gör, borde det kunna funka. OBS, dvdn måste klara antingen cdr eller cdrw. Det är möjligt att den klarar cdrw men inte cdr (min sony är sådan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Nero Burning Rom och Roxios Easy Cd Creator kan bränna VCD. Dom konverterar automatiskt filmen till lämpligt format och bränner den till VCD.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej - enheterna kommer att ligga på runt 10kkr...

 

..och SuperVCD är precis som Ulf T säger vanliga cd-rom-skivor. www.vcdhelp.com/org/net lär förklara ingående...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även kvinnor ? :)

 

Jo, men algoritmen är förmodligen såpass avancerad att det dröjer århundraden innan vi i praktiken kan det ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programvaran (iDVD) är Apples och finns inte för andra plattformar.

 

det finns många program som klarar av att bränna DVD filmer för PC.. tror till och med senaste versionen av Nero klarar det (men jag är inte säker), och då borde ju alla klara av det.

 

annars finns det en liten hög av små program som klarar av detta.

 

30 000 är väl lite mycket. Visst, den är säkert bra men det finns ju dom för mindre än hälften...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hhmm med andra ord säger du att jag

kan enkelt kopiera en DVD skiva i min

intärna dvd drive & bränna ner den i VCD format på en vanlig cdr/cdrw på min cd brännare ??!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, är inte speciellt svårt alls.

Fast istället för att bränna dem till VCD/mpeg1 kan du göra SVCD/mpeg2, så får du mycket bättre kvalitet. (Kolla så att din DVD spelare stödjer SVCD, det är inte alla som gör det.)

 

kolla på www.vcdhelp.com finns massor av info och linkar där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Tony Montana

Jag tror nog att det bara är att bränna filmen via nero burning 5 ! den klarar av det jag har jälv 5:an och den é suverän.

det blir en Vcd cd - skiva !!

den kan du spela på en cd-rom ... du behöver inte ha Dvd .. men du kan ju se filmen via Dvd:n oxå .

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...