Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LIVE vs MONTEGO


Kent Andersson

Rekommendera Poster

Kent Andersson

Hej, sitter och funderar lite kring ljudkort.

Har tänkt köpa ett nytt, och jag vill ha ett med bra ljud, dvs lågt brus/ljudförhållande.

Läste testen i MD men vet inte om jag blev klokare av det, jag hade gärna sett en ännu utförligare variant av det. Det jag har lyckats läsa mig till på nätet varierar ungefär lika mycket som det finns ljudkort, väldigt mycket alltså.

Det jag har kommit fram till är iallafall att det kommer att stå mellan ett LIVE kort och TBs Montego.

Jag har läst insändarna beträffande LIVEs oöverträffade kompabilitet med diverse branschledande SCSI och nätverkskort, låter ju lovande, eftersom jag nu sitter bå både och. Är det något som Creative har fått bukt med?

Hur är det med eventuell Linuxkompabilitet?

Ni som har något av korten, eller erfarenhet av bägge, skriv lite inlägg så man kanske får någon rätsida på problemet.

Vilket kort har bäst ljud, bäst anslutningar...

Eller ska man kanske vänta in något kommande kort som är på väg snart?

 

Vore kul om ni som vet eller tror något,kunde svara på inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Aztechs motsvarighet till TBS Montego. Det är exakt samma kort men kostar bara 300 kr. Progarmvaran som medföljer och handboken är dock sämre. Båda har i alla fall Vortex A3D och identiska ljud.

Soundblaster live har fler möjligheter, bla digitala in- och utgångar. Jag skulle ha köpt ett sådant om inte prisskillnaden skulle ha varit så enorm.

Mitt Aztech PCI-338 fungerar bra till det jag använder det. Jag använder det tillsammans med ett Adaptec scsi-kort och ett Music Quest MQX32m midi-kort. Allt fungerar, man får totalt tre midi-ut plus midi-ljuden på Aztech-kortet. Det jag inte har löst är hur man laddar in egna ljud i A3Dns midi-synt. Det krävs antagligen någon programvara, som inte medföljde. Någon som vet? Det bör vara samma rutiner som med TBS Montego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Jag vill bara säga att Live är så himla grymt kort, man kan verkligen göra i stort sett vad som helst i ljudväg med kortet... Förutom att att kortet inte stödjer full duplex, så ni som ska ringa bör inte köpa Live. Faan vilket bra kort det är, jag önskar själv att jag ägde ett sådant, mitt är nämligen bara ett lån som jag ska lämna tillbaka inom kort.. *suck*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bygger korten på samma krets, men e inte likvärdiga, aztech har ett dyrare kort med vortex som e mer likvärt, men vet inte om det e exakt.

Har med wav minne att göra tror jag, men vet inte exakt mängd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...