Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Comhem - vilken router skall jag ha?? Åsikter tack

Poohbear

Recommended Posts

Hallå,

väntar (som så många andra) på mitt Comhem-abonnemang och tänkte under tiden köpa och leka med en router som skall sitta först.

Nu har jag tittat runt lite, och eftersom ajg inte har råd med ett trådlöst nätverk hemma så har jag följande alternativ:

Linksys BEFSR41 v2

D-Link DI704

D-Link FR314

D-Link RP114

NetGear RT314

Alla är tänkta för kabelmodem, har en 4 portars switch (Linksys har full duplex), har NAT, RT314 säljs med två nätverkskort...

Nu skulle jag vilja ha lite åsikter från folk som har använt någon/några av dessa med Comhem

- hur lätt var det att få igång

- vad finns det för problem

+ särskilda program med problem, ICQ, Paltalk...

- kan man sätta upp en web/ftp-server innanför

Vad jag skulle vilja ha innanför denna router är tre datorer - två klientmaskiner och en server. På servern skulle ajg även vilja köra www/ftp-server för min familj och vänner.

Kör hårt nu - ge alla som läser en massa info.

D-Link DI704 rekommenderas...det går att sätta upp en ftp/webbserver bakom den utan större problem..+ att det är en 10/100 mbit switch inbyggd...dom andra har jag tyvärr ingen erfarenhet av..

Telia=Felia=sant

connyjohansson

En tanke är att Instalera win2000Pro mellan internet och en intern hubb/switch och att använda internetdelning samt mjukvarubrandvägg på densamma.kan recomendera G6ftpserver att köras på win2000....

Magnus Gladh

Tja.. Professional är inget alternativ då den endast klara 10 samtidiga connections...

Skall du köra så skall du köra win2000Server.

Skulle dock rekomenderar dig att köra Linux som router istället för windows om du vill ha en dator som router, klart mycket bättre, samt att du kan ta någon gammal Pentium burk och sätta där.

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

connyjohansson

Max tio samtidiga connections, Jo men gäller det om man använder icke microsoft mjukvara ...

Tex en tredjeparts ftp-server???

Jag trodde den begränsningen satt endast i microsoft-varan, typ IIS5...

Nån som vet bätter???

jag rekommenderar hellre Warftp...bästa servern för windows..den är gjord för NT baserade system..lite knepig innan man kommer på hur det funkar...men sen är det kanon

Telia=Felia=sant

[inlägget ändrat 2001-04-23 10:36:48 av Swede20]

connyjohansson

warftp var(är nu nedlagt) ett Norskt projekt som bla integrerade kontodatabasen från NT, detta var dock inte det enda som integrerades/utnytjades i/från OS:et.

G6FTP är ett mera "fristående" program som har allatänkbara möjligheter.

rate/quota, olika konton / olika sökvägar olika användare/olika bandbredd etc....

WarFTP är desutom ett avbrutet projekt som INTE vidareutvecklas, i allafall inte av den ursprunglige utvecklaren och servern kommer troligtvis alldrig att bli en mera "färdig" produkt...

kanske inte...men har G6 dom funktionerna som warftp har? med mountpoints och virtuella mappar osv...det jag gillar är nämligen att det spelar ingen roll vilken partition man har grejerna på och att det inte spelar nån roll vart mapparna ligger...

Telia=Felia=sant

får väl testa då....tyckte det verkade rörigare att använda än warftp...

Telia=Felia=sant

[inlägget ändrat 2001-04-24 09:28:49 av Swede20]

connyjohansson

Ladda ner (G6FTP-server, Heter i senaste utförande "Bullet Proof FTP server") och Testa, Du blir nog förvånad efter ett grundligt test av en Fullvuxen FTP-server. :)

Har själv en NetGear RT314 och är nöjd med den. Mycket lätt att installera. Har för mig att den ska kunna ta hand om web/ftp-server.

g6ftp suger stort..går ju inte alls med virtual directories...skrotserver...mycket enklare med warftp

har försökt att få det att funka men knappast...går inte...fullvuxen ftp server..du driver med mig...

Telia=Felia=sant

[inlägget ändrat 2001-04-24 19:13:41 av Swede20]

Magnus Gladh

Nope... begränsningen sitter i OS:et. Så om du kör med win2000pro (var så i NTwrks iallafall) så kan du max ha 10 samtidiga connections, typ 5 som surfar in, 3 som ftp in och 2 fildelningar.. sedan får du inte mer...

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

Lite kommentarer till inläggen i denna

tråd,,,

Det går visst att ha mer än 10 användar-sessioner i wks nt4.

Jag använder g6ftp-server och har hittils haft en topp på 17 olika samtidiga inloggade användare på min ftp.

En polare till mig kör oxå nt4 wks och har haft betydligt fler samtidiga anv på sin ftp.

Det funkar fö alldeles utmärkt att länka

i g6ftp till en mapp på annan hd utöver

den som är hemmamapp för ftp-användaren.

Allt som behövs är en textfil med sökvägarna som man länkar till

(se G6ftp´s hjälpsidor).

Har testat WarFTP men lyckades inte ens göra så att användarna kunde logga in!

Att kalla WarFTP för enkel är rena skämtet,det är den mest krångliga av alla FTP-servrar.

G6ftp är ett av de populäraste ftp-prog för hemmaanvändare,inte utan orsak.

developer

Siffran 10 du tänker på är antalet klienter som enligt licensavtalet får vara påloggade för fildelning, skrivardelning osv. Det gäller även authenticatade IIS connections.

Begränsningen ligger inte alls på TCP nivå. Du kan ha massor av anonyma TCP connections samtidigt (för FTP, HTTP etc).

connyjohansson

Oavsett vart begränsningen sitter så får jag svårt att nå den magiska siffran "10".

Om jag annvänder "Anonymous" på rätt sätt så kan exempelvis 32 personer kolla på min www-sida samtidigt som 48 personer tankar sensate Cs-servern från min ftp-sida, OS:et kommer ändå att tycka att det är 2(två) innloggningar och det borde inte va några problem för mig att använda den Utdelade skrivaren som anslutning Nr:3.

Om det (vilket det är) fråkan om en Isdn/adsl

uppkopling så ligger nog snarare begränsningen i BandBredd.....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...