Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Napster.

Mikey12

Rekommendera Poster

Nu skall tydligen musikindustrin slå sig in på MP3 marknaden. Enligt Dag Häggqvist,ordförande på svenska Federation of the Phonographic Industry, IFPI, så borde priset per nerladdad låt ligga runt 10kr för att det inte skall dyka upp nya tjänster typ Napster.

Christer Ljungberg, vd på DX3, som distribuerar musik på nätet, tror att prenumeration på låtar blir det vanligaste. Prenumarationen skulle då kosta från 100kr/månad upp till flera hundra kronor per månad.

EMI tycker att trots den sämre kvaliteten på MP3 låtar så är samma pris som på vanliga CD-skivor ett rimligt pris.

Med dessa åtgärder tror musikindustrin att folk inte skall ladda ner piratkopierad musik från nätet och att nya tjänster typ Napster inte skall ha en chans att överleva. Jag är ingen förespråkare för piratkopierad musik och tycker artisterna skall ha skäligt betalt för sitt arbete men detta projekt är dödsdömt innan det ens har startat. Ingen vid sunda vätskor betalar så mycket för en produkt som är mycket sämre än vad som går att köpa i affärerna. Varför skulle jag betala minst 10kr per låt + kostnaden för nerladdning + kostnaden att bränna en CD-skiva + allt arbete? Jag tycker 1-2kr per nerladdad låt är ett rimligare pris med tanke på alla extra kostnader jag råkar ut för plus den sämre kvaliteten. Vad tycker ni andra? Det här ideérna bevisar ju bara att allt skivindustrin är intresserade av är vinsten och att de skiter högaktningsfullt i den vanliga konsumenten. Vad jag inte förstår är att artisterna ställer upp på detta. Har plånboken blivit viktigare än att få ut eran musik till så stor publik som möjligt? Napster uppstod ju trots allt p.g.a. att skivindustrin pungslagit oss konsumenter i många år med sina höga priser och priskarteller.

Mvh

Mikey

[inlägget ändrat 2001-04-21 09:34:53 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem kommer att betala för att ladda ner musik när man kan ladda ner samma musik gratis? Redan nu finns det andra prog som är mycket bättre än napster. Så länge skivpriserna är så höga som de är kommer folk att ladda ner musik gratis.

---------------------------------------

PROTEST mot comhem - Gör din röst hörd!

http://hem.passagen.se/armstron/comhem.htm

Länk till kommentar

Glenn Larsson

> EMI tycker att trots den sämre

> kvaliteten på MP3 låtar så är

> samma pris som på vanliga CD-

> skivor ett rimligt pris.

Går de på droger eller? Kan de MOTIVERA det priset när distributörer och andra utsugare är borta ur ledet? För inte fan går 180 spänn till artisten heller!

Grrrmmmmnmmmrnnmrblblb!

> Med dessa åtgärder tror

> musikindustrin att folk inte

> skall ladda ner piratkopierad

> musik från nätet

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

HAHAHAHAhehehehihihoho...jaaahhh, den var

rolig!

[inlägget ändrat 2001-04-21 16:39:01 av Glenn]

Länk till kommentar

"Somebody once said "Information wants to be free". "

Och det kommer den ALLTID att vara!

"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"

Kalle & Hobbe

Länk till kommentar

Håller med dig, förutom på en punkt:

Det är skivbolagen som är banditerna, och ingen annan.

---------------------------

Oskar Landgren

oskar_landgren@yahoo.com

Länk till kommentar

Precis, det är skivbolagen som är skurkarna, men man undrar ju varför artisterna är så tysta? Det borde ju ligga i deras intresse att deras musik får så stor spridning som möjligt. Än så länge har jag inte sett några oberoende rapporter som tyder på att skivförsäljningen har minskat p.g.a. Napster och MP3. Snarare tvärtom!

Mvh

Mikey

Länk till kommentar

Glenn Larsson

Har inte hävdat nåt annat heller, distributörerna och skivbolagen kan man lägga ner, varför ska man ge konstgjord andning till något som inte behövs? Markera, Markera, Markera.. {DELETE} - Klar't!

Länk till kommentar

OK...

Jag är en artist (spelar i ett band) som tycker om mitt skivbolag eftersom dom ger mig pengar så att jag kan göra skivor. Dom ser tillsammans med mitt förlag också till så att fler än mina närmsta vänner hör talas om musiken ifråga. Ibland betalar dom mig så att jag kan resa och göra roliga spelningar i och utanför sverige också.

Distributören vi jobbar med tycker jag också om eftersom dom ser till så att många skivaffärer säljer vår skiva.

Jag har inget emot att folk laddar ner min musik men tycker naturligtvis att det är roligare om de köper skivan för då får jag och mitt skivbolag pengar till att göra fler skivor i framtiden.

Jag ser inte Napster, Audioglaxy eller gnutella som något bra alternativ till riktiga skivor i nuläget eftersom jag föredrar den bättre ljudkvaliteten hos köpeskivor och tycker det är en pain in the ass att sortera bort var 3:e låt för att nåt pucko inte klarar av att encoda en mp3-fil.

Sedan är det iofs inte heller sådär otroligt stort utbud heller om man är ute efter annan musik än den som går på NRJ...

«« bassman »»

PS. ok, jag överdriver lite... jag laddar faktiskt ner i genomsnitt 1 skiva i veckan som jag lyssnar på på jobbet men hemma är det fortfarande "riktiga" skivor som gäller. DS.

[inlägget ändrat 2001-04-25 14:57:51 av bassman]

Länk till kommentar

bassman skrev:

"Jag är en artist (spelar i ett band) som tycker om mitt skivbolag eftersom dom ger mig pengar så att jag kan göra skivor. Ibland betalar dom mig så att jag kan resa och göra roliga spelningar i och utanför sverige också."

Vems pengar tror du det är i från första början? Det är dina surt förvärvade pengar som du får tillbaka en liten del av. Vad är det för snällt med det? Dom skulle aldrig ge dig några pengar om dom inte visste att det skulle löna sig för dom flera gånger om. Naturligtvis skall skivbolagen "ha betalt" för att dom satsar på nya förmågor och lyfter fram dem i rampljuset. Det är inte fråga om det, frågan är om det är rimligt att skivbolagen "tar så hutlöst mycket betalt"! 200:- för en sketen cd-skiva är åt helvete för mycket! Speciellt när man kan köpa samma skiva i ett annat land för en bråkdel av vad vi betalar här i Sverige. Hur många ungdomar kan betala det och ändå köpa alla de skivor som de önskar sig. 50:- för en skiva vore mer rimligt. Det är nästan för mycket det också. Du som säger att du är artist, tycker inte du att det vore bättre att 20 personer köpte din skiva för 50:-/st än att 5 personer köpte samma skiva för 200:-? Skivan är ju ändå en reklam för att locka folk till dina konserter, är det bättre ös på 5 rikemansbarn än på 20 "medelsvenssonungar"? Och som du sa själv, det är sämre kvalitet på MP3, är det då rimligt att ta lika mycket betalt för MP3 som en vanlig cd-skiva som du köper i affären?

Mvh

Mikey

[inlägget ändrat 2001-04-25 20:20:51 av Mikey12]

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...