Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Relationer i underformulär?

MartinB

Recommended Posts

Här kommer något av newbie-fråga (antar jag).

Jag har skapat två tabeller (ATabell och BTabell) som är kopplade till varandra med en N:N-relation med hjälp av en tredje (kopplings-)tabell (abTabell). I abTabell lagras endast ID-nummer från A resp. B.

Jag har sedan skapat två formulär (AFormulär och BFormulär), ett med ATabell som datakälla och ett med BTabell. I vardera formulär har jag ett underformulär med kopplingstabellen, abTabell.

I underformulären kan jag lägga till nya kopplingar mellan A och B med hjälp av en kombinationsruta.

MEN (nu börjar jag närma mig problemet) jag vill förutom den info som jag får genom via kombinationsrutan visa annan information från den ursprungliga tabellen (dvs. ATabell resp. BTabell).

Som jag ser det kan detta göras på två sätt, antingen med hjälp av en obunden kontroll och DLookUpp eller genom att ta med denna extra information i en fråga som kopplas till underformuläret. Problemet är att när jag göra detta låser sig Access och jag måste starta om datorn. Även metoden med DLookUp tycks Access ogilla.

Är det någon som "ser felet" är jag mycket tacksam för en hint om lösningen?

/Martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...