Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn är slö...

tHorSeYE

Recommended Posts

Jag undrar vad det finns för olika sätt att göra datorn snabbare på.

Vad gör de olika grejorna? Speed disk defragmenterar hårddisken tror jag. Försvinner allting på datorn om man formaterar om den? Hur gör man för att formatera om hårddisken?

Använder MacOS 8.6 just nu

HansAndersson

Speed Disk defragmenterar mycket riktigt hårddisken. TechTool Pro (www.micromat.com) kan också göra det, puls en herrans massa annat. Personligen föredrar jag TechTool, men det kan mycket väl vara en smakfråga.

Formatera om hårddisken kan du göra genom att starta från en system-CD, och köra Skivverktyg (på CD:n). Välj hårddisken och tryck på "Formatera...". Glöm inte att backa upp bara... Allt försvinner på den disk du formaterar.

En annan rekommendation för att få en snabbare Mac: öka programmens minnestilldelning. De flesta prestandaproblem där folk sitter med snabba Macar som ändå går långsamt beror på detta.

Värsta exemplet var i Prag: ett café hade en iMac Rev B 233 med 32 MB RAM. På den kördes Mac OS 9.0.4 och IE 5.0. Jag har aldrig suttit vid en långsammare dator än den. Min Quadra 650 med 40 MB RAM (stationerad i Prag, man måste ha en effektivare maskin) (och 610 med 20 MB) kör ifrån med bred marginal.

Trögheten berodde naturligtvis på att iMacen hade alldeles för lite RAM. Därför ska man ha gott om RAM och ändra programmens minnestilldelning (öka minnet) eftersom det gör underverk för prestandan.

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

[inlägget ändrat 2001-04-21 11:53:15 av Matts-Erik Lindmark]

För att öka minnestilldeningen: markera programmet, gå in i Arkiv>Visa Info och klicka på Minne. Ändra där inställningen i "rekommenderad storlek" till förslagsvis det dubbla eller mer, beroende på hur mycket RAM som finns. Programmet måste naturligtvis vara avstängt vid denna åtgärd.

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

Micke Hansson

Om du inte sitter i ett nätverk skall du se till att du inte har fildelning igång för det segar ner datorn en hel del.

Micke

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...