Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

K6-2 350 och EDO?


Sven Gunnarsson

Rekommendera Poster

Sven Gunnarsson

Har börjat ruttna ur ordentligt på min Cyrix 166+ baserade dator, men är inte i sådan ekonomisk situation att jag kan bygga en ny dator från grunden. Hittade dock ett "uppgraderingspaket" hos datorbutiken.com med ett FIC VA-503+ (kan behålla gamla AT-chassit) moderkort, AMD K6-2 350 och 64MB SDRAM till ett (i mina ögon) bra pris.

 

FIC VA-503+ har socklar för EDO-RAM, varför tanken slog mig att mina gamla minnen kanske skulle gå att använda. Hur fungerar det ihop med en K6-2 350, den bör ju rimligen trivas bäst med 100MHz busshastighet?

Kan tyvärr i princip ingenting om AMD's produkter (har koncentrerat mig på Intels processorer) och behöver hjälp att svara på denna fråga. Att mina EDO är långsammare än nya PC-100 SDRAM är självklart, men hur mycket långsammare? Går de överhuvudtaget att använda ihop med ovan nämda processor?

 

Tacksam för svar.

 

(Om någon har någon åsikt om moderkortet, är detta också välkommet. Kan som sagt inget om AMD och Socket370/Super7)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen inte det här heller. Men i princip:

 

En Celeron- processor är minst lika snabb som en AMD-k6-2 vid en given Mhz. Eftersom Celeron går med 66MHz så borde du kunna använda EDO-minnen med ganska liten hastighetsförlust om det går att få tag i ett moderkort. (Ett EDO-minne är väl i grundet långsammare än SDRAM?).

 

Om du skall använda AMD- så förlorar du förmodligen mycket mer på EDO. Om du tex klockar om en 300MHz, från 100x3 till 66*4,5 så behåller du processorhastigheten, men du förlorar minst 30% i busshastighet.

 

När det gäller Socket370 skall du nog köpa ett moderkort med Slot-konstruktion. Enligt tidningsskvallret så verkar Intel intresse för Socket370 ljumt. Så det vara en återvändsgränd. (det finns väl adapters för ca 150Kr, ger dessutom en massa trimmöjligheter)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

VA 503+ kan köra minnet asynkront mot bussen, alltså du kan ha en systembuss på 100MHz fastän du har EDO-minnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att använda dina gamla EDO-minnen. FIC VA 503 är uppbyggt kring VIA MVP3 chipset som kan köra minnet i samma hastighet som AGP-bussen, alltså 66 MHz.

 

Däremot, vilket verkar vara en missuppfattning i tidigare inlägg, så är det bara minnet som går i 66MHz!! Alltså INTE "huvudbussen".. den går fortfarande i 100 MHz. Alltså ställs processorn in med 3.5*100 = 350 MHz.

 

Förlusten du gör med EDO minne i 66Mhz kontra 100MHz SDRAM beror på hur minnesintensiv din tillämpning är, men ligger ungefär mellan 5-10%.

 

FIC 503 i en gammal AT-låda och med de gamla minnena (förutsatt att du har tillräckligt mycket) är ett oslgbart uppgraderingsalternativ!!

 

För övrigt tycker jag du ska kika närmare på K6-2 400 som inte bara är något snabbare i klockfrekvens utan också har en något förbättrad kärna jämfört med långsammare modeller.

 

Lycka till!

/

Ola

 

 

PS.

Jag har satt ihop ett par datorer just på det här viset och detta moderkortet. Är det nåt du undrar över så är du välkommen att maila!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...