Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lyssna på CD i Pc


Uven

Rekommendera Poster

Jag håller på med musikinspelning på datorn. För att få bättre kvalitet köpte jaag ett Audiophile 2496. Jag undrar om nå´n känner till ngt program som klarar att läsa vanliga CD spår så jag kan lyssna på en vanlig musik CD via kortet. Det saknar nämligen kontakter för sladd mellan CD-spelaren och ljudkortet.

mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det främst är inspelning du är intresserad av så finns det en utmärkt drivrutin som heter cdfs. (Jag har bara testat den under Win95 och Win98). Med den installerad kan datorn läsa in vanliga spår från en musik CD som WAV ljud. Då samplar du inte ljudet via den där tunna audiokabeln mellan CD spelare och ljudkort, utan ljudet rippas digitalt via IDE bussen. Det är väl egentligen så alla CD-rippers fungerar. Men den här känns mer mångsidig. Du kan alltså öppna ett ljudspår direkt från din audio CD i vilken ljudeditor som helst, precis som om WAV filen låg på en data CD.

 

Enkelt, snabbt och utan brus. Jag vet att drivrutinen inte fungerar med alla CD spelare, men den är väl värt ett försök.

 

Kolla på http://www.maz-sound.com/ under Tools -> CD Grabbers. Det finns många bra program på den här siten.

 

[inlägget ändrat 2001-04-15 13:27:47 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ME eller Win2k kan du helt enkelt be operativsystemet att spela upp cd-skivor digitalt, via databussen - helt transparent... vissa äldre enheter klarar inte det förstås, men de ligger nog på skroten iaf :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...