Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
NoNameSwede

Telia LAN

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte höre om någon har erfarenhet eller åsikter om Telia LAN anslutning till nätet.

Man läser ju ganska mycket om ADSL och ComHems Cable anslutningar, men någåt om LAN kunde jag inte hitta.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LAN står får "local area network"

om man har ett netverkskort i datorn

operativ systemet i dethär fallet windows upptäcker netverkskortet och installerar drivrutin filerna i windows. För att koppla till internet via ADSL kabel anslutning fastanslutning via en gateway tx telias server etc måste man ha LAN installerat i datorn . för mer information kan du titta in i microsoft.com hem sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia LAN? Du menar företagstjänsten med en fast lina? Kostar typ 7000 i månaden för 128kbit eller nå't har jag för mig isf... :)

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telia ProLane heter tjänsten, kostar strax under 7000 / mån för 256 Kbit/s.

Låter bra, var beställer jag det?

/Björn G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telia ProLane heter tjänsten, kostar strax under 7000 / mån för 256 Kbit/s.

Visst ja, de dubblade hastigheten för ett (bra) tag se'n... inte för att det hjälper - yikes :)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring 90200, Telia kundtjänst, och be att få tala med en säljare.

Tog cirka 3 veckor att få det installerat, från beställning till surf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

512 kbps kostar strax under 10 kkr per månad.

Är kanonnöjd med min anslutning, har inte haft någon "downtime" sedan februari, då förbindelsen installerades.

Telia garanterar tillgängligheten och påbörjad felsökning/avhjälpt fel inom ett visst antal timmar.

Klart bra tjänst för företag, är supernöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det var inte det jag menade...

Jag bor i en Bostadsrätt vars förening har tecknat avtal om "Telia Gruppanslutning Bredband LAN"

"Nätet utgår från en central i källaren.

till centralen kommer det in en ledning från Telia.Denna ledning är en så kallad fiberkanal.

Från centralen i källaren går det sedan ut ledningar till lägenheterna"

Alltså nåt Nätverksliknande.

Tänkta bara om någon hade nån erfarenhet eller liknande från det.

Fast månadsavgift 200:-

Jag har för mig att det var 512 kbps i hastighet ut till lägenheterna.

Vi blir väl inkopplade i Slutet av kvartal 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju superprisvärt med 512Kb/s för 10.000 kronor/månad:-)

Det är ju uppenbart att konkurrens behövs på detta område. Jag skulle aldrig i livet betala en dator/månad för att få en tjänst med den hastigheten. Om året blir det ju rent av dyrare än modem:-) (om man ponerar att man ligger 24/7 med ett modem).

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, prisvärt är det juh inte precis...

...verkar som man får betala rätt phett för "tjänsten" som företag, med förhoppningsvis snabb service och absolut inga j-a nertider...

...minns att det hängde en sådan lina i dlinks nya huvudkontor förut - företaget innan använde den och betalade för den. dlink satte upp en radda isdn-kanaler istället tillsvidare :)

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kör du för nåt på den ?

Är det ut på nätet eller är det nån wan-förbindelse punkt till punkt ?

Har du kollat på nån annan "företagstjänst" typ från UUNET också för jämförelse ?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, man får betala rätt så många gånger mer för samma tjänst som privatkunderna.

När jag sist tog in offert på en 2 Mbit lina så låg det lägsta priset på ca. 21 kkr + moms och månad.

Men.., då ingår det ju en del åtagande från leverantörens sida såsom uptime och böter om linan går ner.

--

Att blanda ISDN och datatrafik kan dock vara ett klart steg mot ekonomisk katastrof.

Det finns många exempel på företag som pga. nåt litet fel i routerkonfigurationen eller efter att ha installerat nån "pratig" tjänst i nätet fått astronomiska räkningar.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör mestadels surf från ett 20-tal maskiner.

Tog in offerter från Telia, Sonera, UUNet, Telenordia och Internet5 innan jag beställde förbindelsen. UUNet var värst med runt 20 kkr / mån för 256 kbps och Telia låg bäst till i pris/villkor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att blanda ISDN och datatrafik kan dock vara ett klart steg mot ekonomisk katastrof.

Tja, de verkade veta vad de gjorde :)

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som fler talet utav er inte har läst på...

Telia's LAN lösning är till för kunder som bor i hyreshus mm som är det alt. till andra bredbands sätt till hemmet.

Det kan t.ex bestå utav "Hyreshuset" bygger upp ett LAN men sedan så delar de på t.ex en ADSL uppkoppling eller nån annan teknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag skulle aldrig i livet skaffa en "fast lina" i Sverige när det kostar 10 - 21.000 kronor för futtiga 256 - 512 Kbit/s.

Det spelar ingen roll att företagen sedan erbjuder sig att betala böter vid krångel, det är alldeles för höga priser.

Jag har vissa företagarplaner och måste direkt säga att jag inte kommer att använda en fast lina i ett sådant läge, det blir snarare ett webhotell och upptankningar via modemet eller liknande:-(

Dessa hutlösa priser måste SÄNKAS! I annat fall: BOJKOTTA VANSINNET! Prismässigt kan man nästan lika gärna modem- eller ISDN-surfa och lägga sig på ett Webhotell i dagsläget, företagen bör sänka priserna och sälja tjänsterna för c:a 1.000 kronor/månad för 512 Kbit.

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojo, men upgrade har ju sålt nätpryttlar sen hedenhös.

De som jobbar där sätter väl ipfilter i sömnen..

Frågan är ju om den typiske DLINK-routerkunden är lika informerad ;-)

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man behöver det är upp till var och ens behov, betydelsen av dedicerade fasta linor har dock minskat i och med att man kan köra VPN över internet istället.

Men..

Behöver man garanterad bandbredd mellan till exempel två filialer så finns det inte så mycket att välja på.

Konkurrens finns men det är fortfarande väldigt dyrt (nästan kartellaktigt dyrt).

Att bojkotta är nästan omöjligt i och med detta eftersom det alla så att säga sitter ihop nätmässigt och de vet så väl att deras internetförbindelser ofta numera är lika viktiga som telefonisystemet hos ett företag.

Det dras ju annars stadsnät i parti och minut, det går ju alltid att kolla om det är möjligt att koppla in sig på ett sånt, det brukar vara avsevärt billigare.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...