Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

B & W


Pez

Rekommendera Poster

Med så pass lite minne så är W98 att föredra för spel, men jag skulle nog istället köpa en 128-stick till och köra den på W2k.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. med 64MB bör du köra Win98 utan några extraprylar alls.. minimikravet för spelet är som sagt just 64MB så det är nog dags att investera i minst 128MB till... då kan du köra Win2k - vilket utvecklarna av spelet verkar föredra oxå :)

 

/Weyland

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-12 15:13:19 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte att köra både win2000 o 98 på samma maskin då?

o så starta b&w från 98?

o hur gör man för att ha båda installerade?

(har win2000 installerat nu)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ERD (räddningsdisketter) för din Win2k-installation och installera sedan Win98...

 

..för att återfå bootmanagern för att komma åt Win2k kör du sedan dina ERD och "reparerar" din Win2k-installation.

 

/Weyland

 

Det går, om än lite långsammare, att köra repair ifrån Win2k's installationsCD om du skulle lida extrem brist på s.k. disketter :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Windows 2000 väljer du vilken partition du vill installera på. Om du väljer samma som Win98 (dvs c: right?) så fungerar det oxå - eftersom win2k lagrar sina filer i en egen underkatalog (som du dessutom kan välja namn på utan problem).

 

/Weyland

 

PS. Rekommenderad setup dock är:

 

Tre partitioner: C - 2GB Win98, D - 3GB Win2000, E - resten med program och data. Installera först Win98 och sedan övriga OS efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh - ovanstående blev juh fel - kan inte redigera det heller eftersom jag svarade på det innan jag noterade felet :)

 

Iaf, Win2000s filer ligger i katalogen Winnt i en standardinstallation. Win98 lagrar sina filer i katalogen Windows. Därför fungerar det faktiskt även om båda installeras på samma partition. Mitt ovanstående PS stämmer dock fortfarande ;)

 

Jag lovar att det är enklare och billigare (TID är pengar du vet ;) att bara skaffa 128MB minne till...

 

/Weyland

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-13 00:02:12 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska gå till med en ntfs format i win2k ?? eller bara tänkte du på fat32 eller 16 ? som du vet det finns filer som boot.ini io.sys msdos.sys boot.ini

pagefile.sys i båda op system som tillhör inte samma familj!

man krashar säkert efter instalation av win98 över win2k i samma partition !

säkraste är att installera win2k i partition D eller velja partition D för installation av win98 om win2k är installerat i C .

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master2k

 

Självklart går det inte att installera Win9x om första partitionen är av typen NTFS.

 

boot.ini används inte av Win9x. msdos.sys, io.sys används inte av NT/Win2k - så några problem blir det normalt inte. Till och med swap-filen heter olika för de olika systemen. Det går dessutom utmärkt att dela swapfil mellan Win9x och Win2k (!).

 

-

 

Som du ser i mitt PS ovan så är det mina rekommendationer - du behöver inte upprepa dem.

 

/Weyland

--

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...