Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac vs iMac?

Carl Hult

Recommended Posts

Är det nån mer än mig som har märkt en viss nedlåtenhet från andra macanvändares sida? Jag har pratat med olika datoranvändare på reklambyråer mfl branscher och dessa tycks ogilla iMac ännu mer än PC-datorer med Windows. Är detta sant? Finns det verkligen en sån utbredd åsikt?

Mvh Carl

iMacen är förutom en faktiskt OK speldator (med 6MB Rage Pro, klarar den rätt mycket), en perfekt webserver för mindre sites ( sådär 80.000 hits per timmer eller så ).

John Eriksson

hehe, jag tror inte att det va meningen att apple skulle göra en "mini"-server i budgetformatet...

Samuel Kvarnbrink

Jo, jag har också märkt en viss nedlåtenhet. Jag tror att det beror på att en del (men långt ifrån alla) reklammänniskor (och även tekniker) är utpräglade elitister som föraktar allt som gör en dator mer användarvänlig, eftersom de då inte kan briljera med sina kunskaper.

Många företag har köpt Imacar och att de framför allt används till tre saker:

1. I receptionen. Det ser asläckert ut.

2. Som databasservrar. Perfekt maskin för Filemaker Pro.

3. Som webbservrar. Bra prestanda, nätt format, lågt pris.

Skolorna köper Imacar därför att de är lätta att underhålla, tar liten plats och kommer att fungera som nätdatorer via netboot-funktionen i Mac OS X Server.

Personligen vill jag gärna ha en bara för att den är så snygg och bra!

Imac med Intel-processor? Kanske. Men bara om Apple släpper Mac OS X för Intel.

Det är inte processorn som är avgörande, även om en G3:a sparkar P III i häcken, utan operativsystemet. Och Mac OS spöar allt som Microsoft kan hitta på hur lätt som helst. Ha!

Samuel Kvarnbrink

En iMac med Intel-processor skulle inte fungera i dagsläget, eftersom Intel-processorer blir så varma att man till slut kan använda "iPC:n" som utegrill.

John Eriksson

fan då kan ma nju köpa sig en skitsyr utegrill istället... är det så en micro med webbläsare i luckan kommer att funka? :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...