Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Voodoo3-kort låter illa!!


Kenneth Nordensten

Rekommendera Poster

Kenneth Nordensten

Har nyligen köpt ett Voodoo3-kort 3000 för AGP och installerat detta i en Packard Bell-dator PII-350 Mhz. Problemet är att det är något som inte är riktigt kompatibelt - det är något som avger ett högfrekvent ljud. Ljudet hör ihop med CD-läsaren - om jag tar ut CD-driven ändras ljudet eller om jag håller nere musknappen så försvinner ljudet. Detta problem gör mig smått hysteriskt! Har bytt Voodoo-kort men utan resultat. Om jag byter tillbaka till mit gamla grafikkort (ATI Rage Pro) så försvinner ljudet.

Finns det någon som har samma problem eller vet vad man skall göra.

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga. Kommer ljudet ur högtalarna (och därmed ljudkortet) eller från själva DATORN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Nej, ljudet kommer inte ur högtalarna. Ljudet är svårt att lokalisera efter som det är högfrekvent - men det verkar komma från CD-läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Låter mer som om det skulle kunna vara ett överbelastat nätverksaggregat? Eller åtminstonde felande såndant.. Det skulle isåfall bero på belastning..

 

Fast det är ju bara en spekulation, efter som jag inte har sett din dator (Hört på den)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Tack för tipsen!

Låter troligt/rimligt att det är elaggregatet som inte är tillräckligt. Tänker prova teorin i praktiken. Återkommer med resultat hur det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. det låter ju iof som man skulle få andra problem, efter som voodoo-kortet matas via moderkortet.. :) Men att det drar en del är ju klart.. se bara på själva processorn (intel, amd, etc..) som drar ett antal watt.. (30-70W)

 

Att man kommer upp till en nivå där man börjar få problem kan ju vara förståerligt om man har mycke tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Falk

Hej !!

 

Håller med dig......haha :)

Den får nog sänkas ned i ett akvarium

 

Mvh Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var väl lite mycke med 70W, men den nedre gränsen är inte så långt ifrån..

 

AMD K6-3 drar 27-30W (2.4V ska t.ex. klara en matning på 13.5A)

och gamla P2 (.35micron) drar som mest 35-43W

 

Så det blir ju en del iallafall..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japps.. Mycke kräm blir det..

 

t.ex. AMD K6-3 matas på 2.4V i core och klarar en matning av 13.5A (13,5A * 2,4V = 32,4W)

 

Vissa P2:or matas med 2.0V och vissa med 2.8V i core, så det blir ju mindre ström på 2,8:orna

 

Det är ju inte bara en pinne som all ström matas igenom, utan på P2 är det 19 pinnar som matar VCC_CORE och GND (jord, alt. minus) genom 30 pinnar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

BYT !!

Om kortet "Skriker" (inte helt olikt en tv).

så kommer det nog att gå sönder snart.

Jag själv har haft 2 kort som har havererat strax efter liknande ljud (ett Matrox Millennium & ett S3-968).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonny Gruvsjö

Har samma problem med en dator från LapPower, har dock inget v3 kort i, bara de prylar datorn skeppades med, och Nätagget avger ett liknande ljud du beskrev. Har inte pratat med dem på LapPower om det ännu men ska görat snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kenneth Nordensten

HEJ! Ett litet svar till mig själv och andra!

Jag har fått bort ljudet genom att frilägga ljudkabeln mellan ljudkortet och CD-läsaren. Ljudkabeln var nämligen ihopbuntad med elkablarna.

Ni som också har problem med detta, var vänlig och meddela mig resultatet.

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Tyvärr!

Jag var lite förhastad! Visserligen så var tjutljudet borta väldigt länge, men det kom tillbaka. Så jag är tillbaka med problemet där jag började. Kommer snart att byta hårddisk till IBM's 20,3 GB, får se om det blir någon förändring då, men tvivlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...