Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbare uppstart


Mattias Sandström

Rekommendera Poster

Mattias Sandström

Är det någon som känner till ett bra sätt att snabba upp starten förutom att ta bort automatiska startfiler i autostart? Det tar en evighet innan windows kör igång. Kan det vara så att gamla slask filer ligger och gås igenom utan att det egentligen behövs? Och om det gör det hur får jag då bort dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Start/Inställningar/Kontrollpanelen/Lägg till ta bort program

Avinstallera allt du inte använder. Titta även i Windows Installationsprogram, det kan vara en del du kan ta bort där. Öppna Utforskaren. Behöver du alla hjälpfilerna (\windows\help)? Behöver du alla skrivbordsunderläggen (sök efter *.bmp)? Behöver du alla .wav-ljuden (sök efter *.wav)?

Om du är erfaren kan du öppna Regedit. Kolla i HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Run, runonce, runservicesonce... kort sagt alla som börjar med Run. Behöver du allt som ligger där? Kolla även i HKEY_LOCAL_MACHINE... samma ställen.

 

Om du har mer än 64 MB minne (32 MB för Win 95):

* Börja med att rensa bort allt du inte behöver på hårddisken

* Högerklicka på Den här datorn, välj Egenskaper/Prestanda/Filsystem. Ställ om till Nätverksserver. Då kommer minnet att utnyttjas mer aggressivt. Klicka OK. Starta inte om än!

* Gå över till fliken Virtuellt Minne.

* Välj att själv ange inställningar och inaktivera minnet (hugaligen, nu tror alla att jag är galen!)

* Starta om datorn och kör en full defragmentering av hårddisken.

* Gå sedan in i Den här datorn/Egenskaper/Prestanda/Virtuellt minne igen. Du ska fortfarande själv ange inställningar. Rekommenderat minimum är 1,5 gånger så mycket som du har RAM-minne, men det kan kännas lite mycker när man kommer upp över 100 MB som minimum... max kan du sätta ganska högt, låt oss säga ett par hundra meg. Det kommer ändå inte att utnyttjas när det inte behövs.

 

Starta om och sen ska det rusa på i mer lagom takt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sandström

Tack för hjälpen. Dina tips hjälpte till viss del men jag är inte riktigt nöjd. Om jag förstod saken rätt ska man alltså ha ungefär dubbelt så mycket swap utrymme som själva ram-minnet? Om man ha för stor swap fil väljer väl windows att använda det istället för att utnyttja arbetsminnet till 100% som är så mycket snabbare. Dubbelt så stor swap fil verkar rimligt. Det där med programmen brydde jag mig inte så mycket om då jag använder de program som jag behöver..

 

P.S. Fler tips tas tacksamt emot..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Mja, 1,5 gånger så stor swap-fil som internminne. Och eftersom internminnet är mycket snabbare än hårddisken är Win programmerat så att det i första hand använder internminnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Om du nu vill ha lite extra... sätt Logo=0 i msdos.sys (efter att ha tagit bort filattributen). Se även till att DoubleBuffer=1 och om du känner för det, sätt AutoScan=2 (ser till att Scandisk körs automatiskt, du behöver alltså inte bekräfta att det ska köras). Sen är det väl mest att rensa i config.sys och autoexec.bat. Kanske kolla första raderna i win.ini så att det inte ligger något onödigt i Run= eller Load= och se till att inte onödigt mycket grafik eller ljud laddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...