Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visitkort?


Hast

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade tänkt att trycka lite visitkort. Nu undrar jag hur jag ska gå till väga...

Jag kan bl a Illustrator, men hur lägger jag upp grafiken så att tryckeriet inte behöver göra några ändringar?. Ska jag lägga ut tio kort på arket, eller bara ett?. Och hur är det med marginalerna, hur ska dom vara... och beskärning... ja, det var många frågor... någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre du frågar tryckeriet hur de vill ha det?

 

Vissa vill ha skärmärken angivna, andra inte osv...

 

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa... jag har haft med en hel del olika tryckerier att göra och dom brukar kunna ta hand om det mesta.

 

Att lägga ut flera kort på ett ark behöver du inte göra, sådant där fixar tryckeriet. Det viktigaste är att se till att tryckeriet får allt dom behöver, framförallt alla typsnitt som du använder, ifall tryckeriet inte har exakt samma version av just dom typsnitt du valt. (det kan hända att typsnitt från samma tillverkare, med samma namn, skiljer sig i utseende mellan nyare och äldre versioner).

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh.. tänkte inte på banor. Brukar bara vara inblandad i trycksaker med betydligt mer text på än visitkort. Och då är det något opraktiskt att göra om grejer till banor :-)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

När det gäller hur många visitkort du skall lägga upp på arket beror lite på hur många du skall ha. Är det ett namn eller är det flera?

Marginalerna på visitkorten bestämmer du själv, eftersom man ändå skär ner visitkorten i slutändan efter skärmärkerna.

Själv brukar jag lägga marginalerna på 5 mm vid 90x55 visitkort och 4 mm vid 86x54 visitkort.

Beskärning innebär att man tar bort detaljer från ex.vis en bild och det är ju upp till dig vad som skall vara med på visitkortet/visitkorten.

Men det bästa är att du vänder dig till tryckeriet och frågar hur dem vill ha det.

När det gäller typsnitt så fråga tryckeriet ifall dem har det typsnittet, annars kan man ju skicka med det (se bara upp med upphovsrätten).

Att det skulle skilja sig mellan samma typsnitt och samma tillverkare har jag aldrig varit med om (har jobbat i tryckeribranschen sedan '92) - så jag är lite skeptisk till Björns påstående.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast mitt namn som ska stå med.

 

När det gäller typsnitten... så har jag gjort dem till banor allihopa... då slipper jag ju själva typsnitten.

 

Ska filen sparas i EPS format?

De ska man väl göra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

EPS formatet är ju att föredra.

Ring till tryckeriet och fråga dem ifall de kan ta emot EPS-filer (borde inte vara några problem).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kan väl inte vara några problem.

Det finns väl inget annat format igentligen.. jag ska ringa tryckeriet.

 

När vi ändå diskuterar trycksaker... är det någon som har några prisuppgifter om vad det skulle kosta att göra en skylt med en logotype på. Storlek typ 1,2m*0,4m

 

Allt förarbete är redan gjort då, precis som för visitkorten.

 

/Hast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Öppna Gula Sidorna (eller www.gulasidorna.se) och slå upp Skyltar - där kan du nog hitta någon som kan göra skyltar till dig och även ge dig pris...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller typsnitt så fråga tryckeriet ifall dem har det typsnittet, annars kan man ju skicka med det (se bara upp med upphovsrätten).

Upphovsrättslagarna lägger inga hinder i vägen i det här sammanhanget. Detta är användning som är "i överensstämmelse med god sed". Om tryckeriet däremot skulle behålla typsnittet efteråt och använda det till andra grejer kan det ju förstås innebära att DOM gör sig skyldiga till ett intrång i upphovsrätten, men det är ju deras problem i så fall.

Att det skulle skilja sig mellan samma typsnitt och samma tillverkare har jag aldrig varit med om (har jobbat i tryckeribranschen sedan '92) - så jag är lite skeptisk till Björns påstående.

Jo, jag har faktiskt varit med om det... jag lovar :-) Men det är klart, skillnaderna i typsnittet den gången var så små att de i praktiken inte var synliga... de bara orsakade att texten flödade om i den fina katalog jag gjort layouten på. Grrr. Men att texten i spalterna flödar om lär ju inte hända på ett visitkort i vilket fall som helst.

 

/Björn G

[inlägget ändrat 2001-04-11 05:13:38 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...