Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar Mac Powerbook 5300C


karl1

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

Jag undrar om man kan installera alla nya mac operativsystem på en Bärbar Mac Powerbook 5300C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Staffan sade, det går, men Mac OS 9 är ganska tungrott på 603/603e-maskiner. Jag rekommenderar att du använder 8.1 eller 8.6 för att få anständig prestanda. 9.1 skulle bli långsamt och trögt.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat ett flertal olika systemversioner på min Performa 5200 (75 MHz, 40 MB RAM) och jag har kommit fram till att till och med MacOS 8 är mycket segt ibland, mest på grund av den otroligt lååååångsamma grafikkretsen. Jag vet inte hur mycket snabbare en PB 5300C är, men det lär väl inte vara så mycket, så mitt råd är att inte ha högre än 8.1, om man inte vill spara batteri med 8.6 förståss...

 

 

________________________

Oskar Landgren

oskar_landgren@yahoo.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det går lite snabbare med 8.6 än med 8.1 på en 5200/75 (har haft en sån och gett den till Mamma).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använde du den till då?

Jag har bara känt att det har gått snabbare sedan jag "nedgraderade" till 8.1.

 

_________________________

Oskar Landgren

oskar_landgren@yahoo.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mamma har nu köpt en andra generationens iMac men innan dess så surfade hon på webben, emailade, ordbehandlade, körde sitt astrologiprogram och spelade några spel (typ patienser och tetris).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört en 5200, men jag upplever att 8.1 är bäst för 68040, 601 och 603e-maskiner (de sistnämnda upp till 120 Mhz). Snabbare 603ev (160 - 200 Mhz) och 603p (250, 275 och 300 Mhz) mår bäst av 8.6.

 

Jag har som sagt ingen erfarenhet av just 5200, men tycker att 8:an innebär prestandafördelar jämfört med 7.x både på Quadra 610 (650 snart) och 8500 (jag partitionerade HD:n och lade in 8.6 på en partition och 8.1 på den andra).

 

Eftersom Performa 5200 aldrig varit en särskilt lyckad konstruktion tror jag att trögheten i 8.x beror på det. Jag upplever systemet som snabbare än 7.x på mina maskiner (även Quadra) och rekommenderar 8:an till alla med tidiga Power Mac och nyare Quadror.

 

Performa har ju tyvärr inte riktigt haft samma fart som Power Mac. 5400/160 motsvarar ju t.ex (utan L2-cache) en 7100/100 (överklockad 7100/80) och då är Performan några år nyare. Därför tror jag att dessa Macar fungerar bättre under lite äldre system än de som är lämpliga på en Power Mac med 601 eller 604-processor.

 

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att man dessutom investerar i SpeedDoubler från Connectix om man har en äldre PPC-maskin. De gör faktiskt stor skillnad och klart värt investeringen.

 

Här finns lite grafer som visar vad som händer om man använder SpeedDoubler:

 

http://www.macspeedzone.com/Comparison/SD+DC.html

 

http://macspeedzone.com/Comparison/sd.html

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 603e kom väl inte förrän efter x2xx-serierna (alltså mellan 75 och 120 MHz). De första hette bara PPC 603.

 

Du ska vara glad att du inte har kört en Performa 5200 (fast den är iofs rättså snygg och har videoingång).

 

För övrigt så motsvarar en 75 MHz 603 en 66 MHz 601 ganska precis enligt några gamla tester i MW. 603e är snabbare än 601.

 

 

________________________

Oskar Landgren

oskar_landgren@yahoo.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man hade diverse olika 603-processorer, de var:

 

*603. Det var den första processorn i serien med en L1-cache på 16 KB. Apple ville inte använda den eftersom de tyckte att emuleringshastigheten var för låg.

 

603e. Denna processor har dubbelt så stor L1-cache och användes av Apple, eftersom den ansågs ge fullgod prestanda i System 7.5.

 

603ev. Strömsnål version av 603e som klarar högre klockfrekvenser.

 

603p. Snabbare version av 603ev som klarar 225, 250, 275 och 300 Mhz klockfrekvens.

 

 

Mig veterligen hade de första 5200/6200-maskinerna 603e-processorer (med större L1-cache än 603). 603ev användes i 5400/6400 och 603p i 5500/6500, samt PIOS TransAM och Maxxtreme (dessa hade 603p 200 Mhz och snabbare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...