Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord


Mattias Sandström

Rekommendera Poster

Mattias Sandström

Är det någon som vet hur man sätter ett lösenord på sin dator när den startar som verkligen fungerar d.v.s. att det inte räcker med att klicka avbryt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Lägg din kod i BIOS istället. Så länge du har en lite nyare BIOS så fungerar inte "de gamla vanliga" upplåsningskoderna och "förövaren" måste resetta din BIOS för att komma förbi (vilket gör att du ser att denne varit inne och pillat på/i din dator).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sandström

Tack för svaret Per. Jag har testat BIOS verionen med bl.a. supervisor password men den kilver ändå vidare in i Windows. Ganska underligt att säkerheten är som den är i Windows. Kanske finns det någon som har ett tips om något bra tredjeparts program, helst freeware..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

jag har programmerat ett väldigt simpelt men fungerande program i basic som du lägger in i autoexec.bat, källkoden:

SCREEN 1

CLS

PRINT " Välkommen till Windows!"

PRINT "*************************"

PRINT ""

pass:

SCREEN 1

PRINT "Ange lösenord:"

INPUT a$

PRINT " "

PRINT "Du skrev "; a$; " "

IF a$ = "POLIS" THEN PRINT "RZTT LTSENORD!"

IF a$ = "polis" THEN PRINT "RZTT LTSENORD!"

IF a$ = "polis" THEN END

IF a$ = "POLIS" THEN END

BEEP

PRINT "Felaktigt lösenord!"

PRINT "Försök igen:"

GOTO pass

END

 

i exemplet ovan är lösenordet Polis men om du vill kan du ju naturligtvis koda om programmet och byta ut polis mot något annat. Jag kan göra det åt dig om du vill, maila niklas.soerman@delta.telenordia.se Programmet fungerar om man har det i autoexec.bat, men tänk på att "hackern" kan ta fram startmenyn genom att trycka F8 och välja bekräfta varje rad och låta bli att ladda programmet därför kan du ge det ett kryptiskt namn så hackern inte fattar vad det är t.ex. c:\windows\win.exe (hackern tror att det är win.com)

 

/Nikl@s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

Jag ska bara klargöra några saker

Du kan alltså inte skriva in koden dirket i autoexec utan måste först kompilera det, nmaila mig så skickar jag programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Om jag har fattat det här rätt så kan du alltså boota utan problem, men du blir avkrävd lösenord när du går in i BIOS setup?

Leta efter "Security Option" (dvs när lösenordet ska avkrävas). Nu är alla datorer jag har här igång så jag kan inte kolla exakt, men du har möjlighet att ställa in det så att lösenord krävs för att boota också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sandström

Jag tycker att det borde gå att att ställa in det på något sätt i BIOS så att den kräver ett lösenord för att kunna kliva in i Windows. I min BIOS finns det dels ett supervisor och ett user password men när jag testade dessa gick den in som vanligt i windows men frågade efter password när jag ville in i BIOS. Kanske finns det någon som har en bra lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

mitt BIOS är också med både supervisor och user men det är bara när man går in i BIOS som den frågar efter lösenord

den enda dator jag har sett med lösenordskydd i BIOS var en gammal IBM i ett skol-bibliotek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Men se till att lyssna... i BIOS setup, leta efter "Security Option". I det Award-BIOS jag har här är alternativen "Setup" och "System". Om du ställer in det på "System" går det inte att boota utan att ge lösenordet. Och nej, BIOS bör inte kunna hantera lösenord till Windows. Det är efter att BIOS har spelat ut sin roll. I och med att du bootar behövs inte BIOS längre. Du kan plocka bort chipet om du känner för det. (Jävligt användbart för att flasha om det, förresten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...