Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Bildskärm - Frekvens


JohnLöv

Rekommendera Poster

När jag kollar min bildskärm står det att frekvensen är på 85 Hz. Skärmen ska ju klara 115 Hz! Det är inställt på "Optimal". Hur gör jag för att få 115 Hz?

 

Kan det vara pga ett dåligt grafikkort som det inte går att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Grafikkort ?

Bildskärm ?

Drivrutiner?

 

_________________________________________________

"C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."

Bjarne Stroustrup

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-05 16:26:39 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som Pigge säger så kan det juh bero på att skärmen inte klarar mer än 85Hz i den specifika upplösningen du använder.

 

..samma sak gäller naturligtvis grafikkortet.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem: Windows 98

Grafikkort: Matrox Mystique 2 MB

Bildskärm: Philips 107B20 ska klara 115Hz i upplösningen 1024*768 som jag använder.

Drivrutinerna är väl de som ska vara tror jag.

 

Jag antar att det är pga grafikkortet jag inte kan få högre upplösning då...

 

...men som tur är kommer ett Asus 7700 deluxe snart så då ordnar det sig väl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter som grafikkortet.. det är inte direkt nytt.. bör iaf stå i handboken, som kanske finns i nå't arkiv på matrox hemsida?

 

Det kan förstås bero på drivrutinerna till skärmen - om du använder nå'ra.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. 113Hz vid 1024x768 - "*Maximum refresh rates are attainable when using 8- or 16-bit colour palettes. Maximums may not be attainable at the highest display resolutions with a 24- or 32-bit colour palettes."

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder 16 bit i antal färger.

 

Det står att kortet har 170 Mhz RAMDAC så siffrorna gäller väl inte för mitt kort.

 

Jag använde cd-skivan som följde med för att installera bildskärmen. Har dock inte sett att det skapats nån separat mapp för bildskärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att välja controlpanel -> display och där välja fliken Settings ser du direkt om specifika drivrutiner för skärmen är installerade. Annars står det bara 'generic monitor' eller 'pnp monitor' osv istället för skärmens korrekta namn...

 

Någon kan säkert räkna ut max teoretisk svepfrekvens med ledning av ramdac-hastigheten? =D

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blir det, skulle jag tro:

 

Med en RAMDAC på 170 Mhz bör man teoretiskt komma upp i nästan 100 Hz på 1280*1024 och på 1600*1200 blir det... tjaa närmare 72 än 60 Hz... Typ 68, eller så. På 1024*768 kan man däremot komma upp i en väldans massa Hz. Bra mycket mer än man behöver. (Retrace-tider är inräknat i exemplen.)

 

Men det är klart... det finns ju andra grejer än RAMDAC:en som kan agera flaskhals och sätta gränserna. Minnesbandbredden framför allt. I synnerhet vid höga färgdjup.

 

/Björn G

 

[inlägget ändrat 2001-04-06 04:27:50 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...