Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Pagemaker version??


ConneBonne

Rekommendera Poster

Jag undrar om Adobe ska släppa en ny Pagemaker version inom en snar framtid.

6.5 börjar nämligen vara några år nu. Eller har Adobe lagt ner Pagemaker och kör enbart på InDesign??

Försökte kolla lite(ca 1min) på Adobes hemsida men hittade inget.

Tycker själv att både Quark och Pagemaker är bättre än InDesign så det vore synd om dom bara ska köra vidare på InDesign, men det är ju min personliga åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Det ryktas om att det skall komma en ny version av PM, men det är ju som sagt bara rykten.

Efter lanseringen av InDesign så gjorde ju Adobe "om" PM till PageMakerPlus, som vände sig till det kontoret och hemanvändarna (PMplus släpptes under 1999 och lanserades som "Professional page layout for business"). Och har inte programmet sålt bra hos dessa kundkategorier så lär vi knappast få se (tyvärr) någon uppdatering av PM :(

Vidare så har ju Adobe även FrameMaker (och FrameMaker+SGML). Med tre olika layout-program så kan man undra ifall Adobe kommer vidareutveckla ex.vis PM - det kostar ju trots allt en del att göra programmen...

F.ö så håller jag med dig att QXP är bättre än InDesign.

Testkörde Beta 1 av QXP Passport 5.0 innan jul och bortsett från att programmet var lite vingligt (läs: buggigt) så ser jag fram emot lanseringen av 5:an.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Jag ringde upp Adobes support nån gång i slutet av förra året angående problem med kombinationen PM 6.5 och windows 2000, fick då svaret att windows 2000 inte stöds och att det inte heller fanns några planer på att stödja windows 2000 heller.

 

Det finns även i deras knowledgebase (gäller även för Windows ME).

 

Se:

http://www.adobe.com/support/techdocs/212ae.htm

 

Det torde ju förmodligen peka på att PM är en död produkt för Adobe (åtminstone under windows)

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört diskussioner om en ny version kallad PageMaker 7.0, den ska (enligt infon) bygga på InDesign och i princip vara identiskt med detta program. Dock kommer det att förses med mallar och annat i stor mängd, samtidigt som vissa funktioner kommer anpassas till den tänkte målgruppen.

 

Att 6.5:an säljer sämre än beräknat är inte konstigt: programmet skadar Mac OS 9 och krånglar i Windows 2000/ME. Helt klart leder sådant till sämre försäljning.

 

Jag tror dock på att en PageMaker 7.0 lanseras i framtiden som ett enklare alternativ till InDesign.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...