Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Megamec

Rippa gamla LP plattor

Rekommendera Poster

Megamec

Jag har en hög med gamla LP och singlar och drabbas ibland av en nostalgikick. Numer har

den gamla skivspelaren förpassats till förrådet

så jag skulle vilja spela in favoriterna från

LP/singlarna till PC och bränna dem på CD.

Har ni tips på utrustning? Jag har idag en

Packard Bell med ljudkort av okänt ursprung och

en Philips CD brännare (med Easy CD creator).

Jag vill skapa vanliga CD skivor (VAW filer?)

inte MP3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stoffe-2k

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=132220

jag vill oxå fortfarande ha ett BRA svar ;)

"C gör det lätt att skjuta sig själv i foten. C++ gör det svårare, men om du lyckas så skjuter du bort hela benet."

Bjarne Stroustrup

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JonnyPålsson

Hej.

Jag har använt ett program som heter LP-recorder, det funkar så att det spelar signalen från ljudkortet. Men du måste koppla skivspelaren via en förstärkare, och sedan en kabel från förstärkaren till datorn.

Programmet hittar du på: http://www.cfbsoftware.com.au/

Passa även på att använda LP-ripper. Detta "cuttar" en hel ljudfil (ex en hel LP) till låtar (mao letar efter paus i filen)

Dessa har funkat perfekt för mig...

MvH

jonny-p@swipnet.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cookiehunter

Det finns billiga adaptrar att köpa ( Clas Olsson ex) konverterar micingången till två Phonohonor. Anslut sedan en inte alltför lång signalkabel till någon linjeutgång på din förstärkare, typ tapeout. Själv plockade jag ut ljudkortet, borrade två hål, skruvade och lödde fast två högkvalitativa phonohonor. Detta för bästa möjliga kontakt. Micjacket är skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ulf T

En fundering som jag har är vad man skulle kunna göra med ett ljudkort med digitalingång. Många förstärkare har ju numera digitalutgång. Är det så att lp-ljudet digitaliseras inne i förstärkaren? Åtminstone surroundreceivrar har ad-omvandlare för att kunna bearbeta ljudet digitalt, lägga på olika rumseffekter etc. Om man leder in digitalt ljud rätt in i datorn borde man kunna eliminera brister i ljudkortets egna ad-omvandlare. Det förefaller mig troligt att man lagt ner betydligt mer omsorg på en ad-omvandlare i en bra hifi-förstärkare, än på en ad-omvandlare i ett billigt ljudkort. Dessutom kommer de analoga ingångssignalerna störas av lite allt möjligt i datorn. Har någon försökt sig på att leda in redan digitaliserat ljud via en digitalingång på datorn? Det vore roligt att få ta del av erfarenheter om det i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cristoffer

Finns billiga HIFI brännare till stereon nu för tiden. Cd + brännare ca 3000:- philips. Man slipper att ställa in och hålla på bara spela på stärkarn och in på R/W Audio. Eller R vanlig. Perfekt ljud.

/Cristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ulf T

I och för sig en möjlighet. Enligt Hifi&Musik dessutom bättre ljud på det viset. Haken är att du måste använda skivor med en speciell kod. Dessa är belagda med en avgift till skivindustrin och därför mycket dyrare än andra skivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
cookiehunter

Ja.., tråden gällde väl att leda in analogt ljud för bränning. Om du läser om samma test i HiFi&Musik, framgår tydligt att ljudet försämras påtagligt i dessa apparater. Dessa maskiner är inte påkostade för annat kvalitetsarbete än att kopiera CD-musik, och det gör de med den äran. I din PC kan du bygga ett långt mer avancerat koncept, utan att för den skull bli ruinerad. IDG kanske inte är rätt forum för att utveckla detta? Kolla studio-, musikbranschen. Här kommer vi nog inte längre än till Creative Platinum. Kul att höra om någon gått längre i sin strävan att använda sin PC för högkvalitativ ljudproduktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jomany

Så här kan du skapa:

Plocka fram skivspelaren igen. Koppla ihop den med en huggligt modern förstärkare. Dra en RCA kabel från tape out till datorn. Tanka hem ett lämpligt audio program, en crack eller en demo det är vilket som. Spela in hela härligheten som wav. Du kan för enkelhetens skull spela in allt i ett svep men det äter hd utrymme. Bekanta dig med "Spin Doctor" som ligger med i Easy CD creator" och låt det sköta jobbet. Detta borde funka tillräckligt bra. Såvida du inte är den allra värsta sortens ljudbög men då hade du väl knappast utvisat LP spelaren.

Lycka till

///J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...