Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Com (inte) Hem (till mig!)


Sirocco

Rekommendera Poster

Läste på MacNytt att Felia Com Hem ska höja priserna till 295 kronor på tisdag. Jaha, Sverige visar ännu en gång vilket U-land vi är på detta med Internetuppkopplingskostnader. I USA får man det för mellan 100 - 200 Kr/månad, när ska Sverige lära sig detta, istället för att råna kunderna!?

 

Det är visserligen billigare i.a.f jämfört med modem, men jag avskyr att betala olämpliga kostnader. 200 kronor/månad är lagom för Internet, över det priset är det för dyrt jämfört med USA.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visar också att folk i styrande position inte vet ett skvatt om det dom handhar. De är endast ute efter att tjäna pengar. Vi är tillbaka på 80-talets nivå, med yuppies och finansvalpar. Alla svänger sig med ord de inte kan hantera men ingen lyssnar på dom som kan, förrän det är för sent.

 

Tänk om de visionärer som förutspådde hur 2000-talet skulle se ut för 70 år sen kunde vara med idag se hur lite vi egentligen har uppnått av deras visioner? Det är personlig ambition, girighet och oviljan att lära sig nåt nytt som hindrat oss från att redan tagit steget ut i rymden.

 

Nu blev jag lite väl högtflygande där, men jag hoppas att ni allihop förstår andemeningen. Telia är bara ett av de företag som hoppat på tåget bara för att finna detta tåg fullt med passagerare som inget hellre vill än att få styra det dit DOM vill. Microsoft hoppade också på det tåget för några år sen, liksom Apple och Sun mfl. Oj, vad tåget har krängt sen dess!

 

Kunskap är bättre än pengar.

 

/Carl

 

 

********************************************

"Den som inte är med mig är emot mig"

 

Julius Caesar ur serien "Asterix i Belgien"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Com inte Hem till mig - ComBort!

 

Ännu ett intressant inlägg från Calle!

 

Håller med dig till 100 procent. Världen styrs av nollor.

 

På 60- och 70-talet trodde man att vi skulle ha nått mycket längre idag. (Röststyrda datorer: Star Trek 1968, 2001: A Space Odyssey; bas på månen: Månbas Alpha/Space 1999 osv.)

 

Vi sitter fortfarande här och lattjar med våra beiga pc och genomskinliga Macar som pruttar på i ynkliga 1,5 GHz eller mindre. Vi använder sugiga Windows... Och Linux! Ha ha he he ho ho!

 

Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-04 01:00:42 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"På 60- och 70-talet trodde man att vi skulle ha nått mycket längre idag. (Röststyrda datorer: Star Trek 1968, 2001: A Space Odyssey; bas på månen: Månbas Alpha/Space 1999 osv.)

 

Månbas Alpha/space 1999 var tänkt att utspela sig ca 2020, men marknadsförare och TV bossar tyckte 1999 lät häftigare.

 

Gerry och Sylvia Andersons geniala serie från 1975-78 borde sändas igen, bättre än så blir aldrig TV!

 

http://www.space1999.net/

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

 

Månbas Alpha var ju bara en StarTrek-rip-off..

 

Även om den var underhållande när den gick på tv på sjuttiotalet..

 

Det där med röststyrda datorer finns ju faktiskt.. Till och med tankestyrda (!) datorer.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på Månbas Alpha/Space 1999 på video och det suger något fruktansvärt. Deras datorer till exempel... Inga skärmar.

 

Resultatet av beräkningarna kommer istället ut på små papperslappar som ser ut som konsumkvitton. Uniformerna är oerhört fula. Töntigt. Men vissa avsnitt är rätt spännande och visst, det skriker 70-tal.

 

Gamla Star Trek däremot är fortfarande underhållande även om William Shatner är en av historiens sämsta skådespelare. ST har charm. Men som vanligt i rymdsammanhang: uniformer i någon sorts nylontrikå...? Rätt snuskigt och svettigt.

 

På slutet var Shatner så lönnfet att fettvalkarna deformerades av trikåerna. Äckligt.

 

Nä, låt oss lämna 70-talet.

 

"- Warp 9, Mr. Sulu!"

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

William Shatner var bra i "Hooker", en polisserie från 80-talet. Dock gjorde han misstaget att regissera en del av avsnitten och då blev det inte bra alls. Nån som sett "Battlestar Galactica"? Jag har inte gjort det och nu söker jag folk som har det. Har den gått i Sverige?

 

/Carl

 

 

********************************************

"Den som inte är med mig är emot mig"

 

Julius Caesar ur serien "Asterix i Belgien"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nån som sett "Battlestar Galactica"? Jag har inte gjort det och nu söker jag folk som har det. Har den gått i Sverige?"

 

TV-serien ? Nix. Men den första ur-"Battlestar Galactica" långfilmen har "farfar" sett. På "Vinterpalatset" i Stockholm(klassisk biograf med "Cinemascope" - 3 dukar i bredd). I "sensurround"(X antal 18":s Cerwin Vega-basar fastskruvade och riktade rakt ner i biosalongs-golvet). Jag vill minnas att den var p-sdålig ;) Förresten, hur mycket låter ett stridskryssar-skepp i rymdens vacuum ?(hade varit bättre med Strauss som i 2001, eller varför inte Richard Wagners "Ein Heldenleben", som stridskryssar-vinjett)....

 

 

 

 

/PaleRider

- nedräkningen för Crapple har börjat !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag det! Den är dålig. Kommer inte ihåg vilket år det var men enligt Leonard Maltins Movie & Video Guide kom "Battlestar: Galactica" 1979 så det var med andra ord över hundra år sedan. Ungefär samtidigt med "Alien" som är tusen gånger bättre. ("Conan the Barbarian" var däremot en riktigt kul rulle.)

 

Tydligen är "Battlestar: Galactica" ursprungligen en tv-serie. Kommer inte ihåg ett jota av handlingen, bara att stormtrupperna i filmen har lysdioder som blinkar i pannan. Bing bing bing bing... Säger allt om filmens kvalitet egentligen.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till datorkriget. :)

 

Gamla Vinterpalatset vid Norra Bantorget var Stockholms bästa biograf med en ENORM Cinemascope skärm i tre sektioner och monsterljud.

 

Jag har sett "The Battle of Little Big Horn" där och det var ta mig fan kusligt realistiskt när Crazy Horse (eller var det kanske Geronimo? För Sitting Bull var väl pensionär vid det laget, eller?) och hans killar kom farande på sina mustanger (ja, hästar alltså, inte Ford-bilar).

 

Custer och hans blårockar hade inte en chans. (Det var förresten Custer som myntade uttrycket "OK" som vi hittar i nästan varenda dialogruta idag. OK står tydligen för "All Klear". Custer eller Köster var tyskättad och var inget vidare på att stava på engelska.)

 

Vinterpalatset revs brutalt någon gång 1980 och nu står det en ful kontorsbunker där. Världen går under. Allt blir sämre och sämre. Utom datorerna.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-04 14:01:35 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Larsson1

Det var definitivt inte Geronimo eftersom han var apache och knappast alls varit i Montana.

Sitting Bull och Crazy Horse låter bättre.

Ang OK så är fanns det väl före Custer??

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Men var det inte så att sioux och apache försökte slåss tillsammans mot vitingarna på slutet?

 

Indianerna vann ju slaget vid Little Big Horn men tvingades sedan upp mot Black Hills där många av dem dog av svält och umbäranden. Snacka om folkmord.

 

Men du har nog rätt: det var Crazy Horse och Sitting Bull. Hur kommer det sig att indianerna hade så coola namn förresten? Jag är lite avundsjuk på dem.

 

Det sägs att Custer hittade på OK men det kan hända att det fanns tidigare. Det råder delade meningar om det. Men ponera att Custer hade varit bättre på att stava - då hade det stått OC (all clear) i dialogrutorna. Det hade kanske blivit AK (allt klart) på svenska.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta över till övrigt.

 

 

 

 

_____________________________________________

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Flytta över till övrigt."

 

Svartsjuk på Indian-tugget, din lille lapp ?

 

 

/PaleRider

- nedräkningen för Crapple har börjat !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett dugg ditt lille Macluder, den gemytliga tonen kändes bara helt fel

 

 

 

 

_____________________________________________

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"den gemytliga tonen kändes bara helt fel"

 

Aha, torrt i Whiskey-förrådet ? Då ska vi inte mobbas i onödan. Du verkar ha det tungt nog ändå...

 

 

 

/PaleRider

- nedräkningen för Crapple har börjat !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Aha, torrt i Whiskey-förrådet ?"

 

Visserligen - Jever Pils ersätter ikväll.

 

"Då ska vi inte mobbas i onödan"

 

Jag låter dig veta när vi når den nivån.

 

"Du verkar ha det tungt nog ändå..."

 

Ja gudbevars - halsfluss & feber och ingen whiskey.

 

Salute iaf !

 

 

_____________________________________________

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ja gudbevars - halsfluss & feber och ingen whiskey."

 

Gesundheit ;) Jaa, själv sitter man å pimplar rödtjut, tänkte faktiskt trycka in 2462 nu, när jag har konstaterat att MacDrake 8 beta 3 fungerar över förväntan(till skillnad från OS X, där man måste ha missat lite decimaler; 1.0 ska vara 0,001...råwhiskey typ)

 

*Börjar bli dragen* Glömde; Salute ! ;-)

 

 

 

/PaleRider

- nedräkningen för Crapple har börjat !

[inlägget ändrat 2001-04-06 21:54:47 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saffran

 

Hur kommer det sig att indianerna hade så coola namn förresten? Jag är lite avundsjuk på dem.

 

lägg ner det ditt patetiska miffo

du är ju kriminellt tråkig

du måste vara den sämsta macadvokaten i världshistorien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte "styra" tåget till sitt ursprungliga spåt...

 

Com (inte) Hem (till mig!)

 

visst, girigheten slår till igen...

 

men det är inte det som slår mig.. Jag undrar varför internet är så jävla slött...

 

Det finns ingen internetleverantör som lever upp till sina erbjudanden när det går över 3 mb/s...

 

i usa använder man samma kabelTV nät som vi i Sverige... dom får 10 mb/s åt båda hållen, vi får med chello 0,6 ner och 0,1 mb/s upp...

 

pinsamt...

 

visst som företag går det ju..

jag har inget emot att betala för min uppkoppling (mer än 195 asså) men går det ? - neeeej...

 

lite info:

telefonnätet (som ADSL går igenom) klarar av 52 mb/s... vad får vi ? - med telia får vi 0,5 åt båda hållen..

 

med bonet som är ett av de bästa för oss dödliga så får vi 2,5 mb ner och 0.7 upp...

 

men jag håller med er om att sverige inom en snar framtid kommer klassas som ett u-land...

vi har alla förutsättningar för det :-)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Det finns ingen internetleverantör som lever upp till sina erbjudanden när det går över 3 mb/s...

 

Du har FEL.. Bredbandsbolaget lever mer än väl upp till sitt åtagande att leverera 10Mbps ut till Internet..

 

Om jag tankar från en kompis inom samma nät kommer vi upp i 900-1000 KB/sek och tankar jag från Sunet så ligger hastigheten runt 500-700 KB/sek vilket väl vissar att de håller vad de lovar.

 

Sedan kan man väl tycka att 10 MBps är lite onödigt, inte för att jag klagar men till 95% av tiden som man surfar/tankar hem något kommer man aldrig över 200 KB/sek vilket motsvarar 2MBps. Så egentligen hade det räckt, fast nu kan man ju tanka hem från 4 andra ställen samtidigt i dessa hastigheter...

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, igår fick jag reklam från Com Bort som sade att jag minsann bor i en Com Bort-ansluten fastighet och att man ska skaffa Com Borts digitala abonnemang som är sååå fantastiskt. Nu är det bara så att jag har Canal Digital med exakt samma saker som Com Bort erbjuder, skillnaden är att CD:s tjänster inte kräver kollektivanslutning. Det blir inget Com Bort för mig m.a.o, jag fortsätter med tillgängliga CD och ratar även Internet Cable (de försökte erbjuda mig det också).

 

 

Konkurrens är bättre än monopol och plattformsoberoende Internet är bättre än MS-Net (sidor som enbart fungerar i IE).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...