Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag använde en svensk onlinetjänst


NovaLand

Rekommendera Poster

Det var nångång före juli 1995 som jag hittade i "Internet world" om jag inte minns fel, en svensk tjänst där man kunde leta i svenska telefonkataloger på internet. Tjänsten hälls av Leissner Data ( http://www.leissner.se ) och innebar att man fick tillgång till hela sveriges företagskataloger på internet, eller om man ville, direktuppkoppling med modem.

 

Detta kan förståss vinklas på 2 olika sätt, med tanke på att jag misstolkade prislistan så slutade det i en mindre katastrof för min del. Jag har inte kvar någon kopia av prislistan, men saken var att det stod 2 olika priser för tjänsten.

 

ETK Telekatalog 2000kr/år

ETK Telekatalog WEB 200kr/månad

Och sen tillkom det kostnad för varje fråga.

(+ moms)

 

Efter som jag bara skulle utnyttja web-tjänsten och inte behövde ta upp en plats i deras modempool så skulle det vara billigare. Men jag hadde tydligen fel. Att använda WEB-tjänsten kostade EXTRA, och därmed damp det ner en räkning i min brevlåda på 3603:-

 

Med tanke på att jag var arbetslös vid detta tillfälle var det lite saftigt när jag väntade mig en räkning på under 500:-

 

Det slutade med att jag inte betalade, för att jag skulle gå till Konsumentombudsmannen, men detta gjorde jag aldrig och det hamnade hos kronofogden. Så nu sitter jag med en "svartlistning" fram till nyår år 2000 och 5305 kronor fattigare. Tack för det.

 

Detta hände trots allt ett par år sen, så det har väl ändrats en del. Men glöm inte; Skriv aldrig på avtal om ni inte vet vad det handlar om! :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen synd om dig. Men varför gick du inte till Konsumentombudsmannen? Du borde gå dit nu, kanske så kan man fixa det ändå. Vänder dig till Råd och Rön, dem kanske kan hjälpa dig, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tjena!

Har inte nummerupplysningen samma info?Eller jag är fel ute där?Taskigt ändå låter det som.Jävla skitföretag det finns men försök att överklaga nånstans om du fått betala för nåt du inte ville ha.

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte bry mig längre.. det är ändå betalt + att min "prick" försvinner om ett halvår.

 

Men jo, du har rätt.. det är samma info som nummerupplysningen erbjuder, fast man får det i digital form med egna sökreferenser, så man kan använda det för t.ex. reklamutskick m.m. Dock står det i avtalet att det inte är tillåtet att använda det för massutskick.. (!)

 

Men för priset 5305:- kunde jag ringa nummerupplysningen i 8 timmar i sträck med dagens avgift.. (För 2 år sen var det typ 14 timmar)

Och med dom ..eumm.. 5 förfrågningar jag gjorde kunde jag ha hunnit med på den tiden, även om jag måste ha lärt dom hur man räknar binärt och fått dom berätta all information i ettor och nollor! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...