Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklockning: Hur varm får CPU'n bli?


Henrik Sjölin

Rekommendera Poster

Henrik Sjölin

Jag har ett MS 6119 moderkort (Microstar)och Celeron 300 Mhz som jag nu kör i 374 Mhz /83Mhz. I BIOS kan man se tempraturen på CPU samt under upstart av datorn och efter en stund så liger tempraturen på 46 grader, i BIOS finns det också en spärr när CPU blir för varm och kan då stängas av om man vill, denna säkerhets tempratur börjar runt 70!!! grader. Har läst att man inte bör överstiga 50 grader för då försämras livslängden på CPU'n. Hur ligger det till igentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så vitt jag vet så ska en processor tåla 75-80 grader innan den börjar krasha. Min processor ligger alltid under 45 grader.

 

Det är klart att livslängden minskar på chipet bara du använder det, men kommer du vilja ha din gamla celeron om låt säga 10 år?

 

Det är ju såndana tider det handlar om, antingen 9, eller 10 års konstant användande.

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Karlsson

Ja, jo, så kan man ju tycka.

Men om du vill ha en helt stabil dator,

så skall du satsa på ordentlig kylning.

Målet är att komma ner till ca 10°C

över rumstemp, alltså ca 30°.

Vad har du för kylfläns, och vad har du

för chassi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå?!

 

Målet är väl att komma ner i temperaturer som Cryptech åstadkommer, eller?

Tycker du 45C är mycket?

 

Alla PII-233 - 300 håller över 45C i standardutförande.....det tycker ju intel är ok.

 

Jag har byggt ett riktigt missfoster till kyltorn som är större än det till en P2:a till min p266. Jag har dubbla fläktar som kommer från såna där riltigt gamla k6-flänsar.

 

Jag gillar också kylning, säg inget annat!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Sjölin

Jag vet inte vad jag har för fläns, men chassi är ett atx av nån tawiansk made in.

utan chassi fläkt. Men jag fixade en sådan häromdan och det blev genast lite kyligare så nu liger den runt 32 grader. Ska köpa en dubbel cpu fläkt senare.

tack för era inlägg. /henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...