Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försöker CS tiga ihjäl Mac OS X?


blubb

Rekommendera Poster

Computer Sweden har endast publicerat två korta artiklar i samband med lanseringen av Mac OS X.

 

Det är underligt att Sveriges största it-tidning, Computer Sweden, inte skriver om Mac OS X nu när Apple lanserar den första stora ett uppdateringen av systemet sedan 1984 och istället gnäller om att X inte kan spela dvd-skivor och bränna cd-r, samtidigt som konkurrenten Microsoft gjort sig kända för att släppa halvfärdiga system och buggfixar... ursäkta... "service packs".

 

Den ena artikeln med rubriken "Apple säljer bilar utan stolar" skrevs av Henrik Svidén och är från 2001-03-26. Det är ingen artikel förrresten utan en "personlig kommentar", alltså något som skribenten står för, inte tidningen:

 

"Det är faktiskt underligt att ett så välrenommerat företag som Apple inte få ut ett fullständigt operativsystem när företaget nu lanserar Mac OS X. Varför är det första man måste göra att uppdatera operativsystemet? Tänk dig att köpa en bil utan stolar."

 

Den andra artikeln är från 2001-03-22 och lyder så här:

 

"Steve lovar uppgradera Mac OS X snabbt

 

Macvärlden har upprörts över att Mac OS X som kommer på lördag inledningsvis blir utan funktioner för att spela upp dvd-filmer och bränna cd-skivor. Nu lovar Steve Jobs snabba uppgraderingar..."

 

Man kan misstänka att CS vill tysta ner och glömma bort Mac OS X. Man skriver ju om seriösa datorer - inte Macintosh och andra leksaker!"

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-03-27 10:11:05 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Tittar man på bevakningen av Mac OS X i USA ser man att i stort sett alla tidningar med självaktning har något att säga om Mac OS X - i Sverige är det däremot väldigt tyst. Det finns uppskattningsvis 300 000 Mac-användare i Sverige, och det finns betydligt fler som använder Windows och inte är nöjda med det (de allra flesta vet dock inte om att det finns ett alternativ).

 

Med tanke på hur mycket utrymme Linux fått genom åren är det faktiskt lite märkligt att det inte sägs något annat om Mac OS X än att det skeppas utan stöd för dvd-uppspelning. Ungefär som att det är det viktigaste man använder sin dator till...

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Nils, mycket bra att du tar upp det här med tystnaden i Sverige. Man kan nästan misstänka att fackpressen försöker tiga ihjäl Mac OS X.

 

Apple och Mac verkar vara tabu på många företag, liksom i pressen. Vad beror det på?

 

Jag har väl berättat om mitt eftermiddagsmöte med en it-chef som sade det rakt ut, utan att skräda orden det allra minsta: "Du ska veta att här hatar vi Mac!"

 

Det är den verkliga inställningen på många företag runt om i Sverige. Man vill ha en rigid, hierarkisk organisation med en homogen, likformig it-struktur. Usch för det!

 

Att den amerikanska pressen är betydligt mer öppen för nyheter är kanske inte så konstigt. USA bygger på mångfald, variation, frihet under personligt ansvar, multikulturalism och nya impulser.

 

X skeppades utan stöd för dvd och cd-bränning. Men det är bara version 1.0. Säkerligen kommer allt att vara på plats i version 2.0 om inte förr.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-03-28 12:02:49 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag är imponerad av Mac OS X även i dagens nybörjarskede. Det är inte alls så långsamt som jag först hört via andra som provat beta-versionen. Det kan ju förvisso vara att jag installerade ett helt fräsht system av Mac OS 9.1 på en egen hårddisk (en extern Firewire som enligt Apple inte skulle vara möjligt, men här sitter jag och skriver ändå) och ovanpå detta installerade jag Mac OS X.

 

Installationen var mycket smidigt och även om det gick låååååååångsamt var det inte några problem eller frågetecken. Det var lätt och typiskt "Macigt" att installera Mac OS X.

 

Sen kom chocken när man började köra OS X. Jag har ju bara sett skärmdumpar och de visningar Steve Jobs har haft när han hållit sina anföranden. Det kändes mer klumpigt än långsamt. Det tar lång tid att vänja sig vid ett nytt sätt att jobbba så det kanske är en av anledningarna till att många klagar över att det är segt?

 

På rekommendation redan från början ställde jag ner till tusentals färger. Jag vet alltså inte om det går långsammare med miljoner färger men jag antar det då alla typsnitt som visas på skärm är anti-alias. Det måste ta tid att rendera detta och jag önskar att det fanns en funktion att antingen stänga av anti-alias helt eller att ställa in det så att man bara renderar storlekar större en önskad grad. För såna med vek syn måste detta med anti-alias vara jobbigt, särskilt på sajter på webben där de använder ett tunt typsnitt mot en svart bakgrund.

 

IE 5.1 som följer med OS X är INTE bra. Den är seg och instabil. Laddar man ner filer så går det inte att surfa vidare innan filen är helt nedladdad, även småfiler. Det blir segt som frusen kola. Jag tycker heller inte att OmniWebb är tillräckligt bra, den har små egenenheter som jag inte gillar (prova gör en sökning på versiontracker och klicka på sidan 2 eller 3, du får inte kolla på mer än förstasidan engligt OmniWeb). iCab är väl hyfsat ok som carboniserad version, men den har fortfarande långt kvar och klarar inte CSS alls vilket är jobbigt på vissa sidor.

 

Jag vet inte hur många gånger jag gått upp för att byta program i övre högra hörnet istället för nere i dockan. Jag saknar verkligen möjlighet att kunna byta program däruppe. Får väl leta reda på nåt tillägg som kan fixa detta.

 

Classic tycker jag går snabbt att köra under OS X. Även tungviktare som Photoshop 5.5 går bra och känns nästan ett snäpp snabbare än i vanliga 9.1. Men det kan ju också bero på att jag kör på ett fräsht system av 9.1 och inte har så många tillägg som jag hade i mitt vanliga 9.1.

 

Jag installerade som sagt OS X igår förmiddag och hade då bara tänkt "leka" lite för att sedan gå tillbaka till min vanliga version av Mac OS 9.1, för att sedan vänta på att Apple uppdaterar OS X ett snäpp. Men efter att ha suttit i många timmar så känner jag faktiskt inte något behov av att gå tillbaka till 9.1. Jag kan köra det mesta i Classic och om jag måste kan jag alltid gå tillbaka till 9.1... men det tar emot.

 

Jag gillar helt enkelt Mac OS X!

 

Dock tror jag att rekommendationerna på 128 MB är ett måste, försök inte köra Mac OS X med mindre än 128 MB. Snarare skulle jag rekommendera 256 MB om man vill köra smidigt och med tunga program i Classic.

 

Hoppsan, detta blev inte som jag tänkt... hade ju tänkt skriva om hur dåligt det är att svensk press, förutom MacWorld och MacPressen, inte skriver om Mac OS X. Är det så att vi Macägare behandlas som mindre vetande bara för att vi är i minoritet (inte för att 300.000 svenska Macanvändare känns som en minoritet).

 

Det vore ju kul om icke Macfrälsta kunde stöta på PC-pressen lite och vilja veta mer om Mac OS X. Nu måste de ju antingen lita sig på oss redan frälsta på att avgöra vad som är bra eller inte eller så hänvisas de till amerikansk press.

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag gillar inte riktigt X i dess nuvarande form. Det ar inte klart an. Vantar talmodigt pa v 2.0.

 

Just nu surfar jag med LinuxPPC vilket forklarar varfor jag inte kan anvanda a, a eller o. Har inte lyckats andra tangentbordslayouten trots evigt hackande.

 

Naja, Linux ar reptilsnabbt och funkar bra. Men var ar anvandarvanligheten. Nar blir Linux lika enkelt och trevligt som en Mac. Jag kan ta mig sjutton inte ens skriva fragetecken. Fy vilken potta till OS som saknar ett installningsprogram for tangentbordslayout.

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-03-28 14:57:25 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CS har varit partisk länge, jag minns deras artiklar från 1996/1997 med fasa och har sedan dess ignorerat den tidningen. Att de klagar på Apple och tiger om OS X beror på att de älskar MS (de borde heta Microsoft Computer Sweden) och därmed har inställningen att allt som inte kommer från det företaget är skräp som är ointressant att rapportera om. Tacka vet jag USA.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste om att man bör defragmentera hårddisken eller partitionen som innehåller X.

 

Den är av någon anledning kraftigt fragmenterad redan vid installationen. Använd Norton Speed Disk 6.0 eller senare. Testa! Det kanske går lite snabbare efter det.

 

Det här är version 1.0 av X. Apple kommer att optimera koden ytterligare. Dessutom kommer Apples nya datorer att vara av en annan kaliber än dagens, så det ordnar sig väl. Med dubbla G4 733 kommer datorn att gå som ett skållat troll.

 

Men den som har testat LinuxPPC, Yellow Dog Linux eller SuSE Linux för PowerPC inser att Linux är otroligt mycket kvickare. Eller BeOS för den delen.

 

(Jag har testat den skarpa versionen av BeOS på en gammal sugig Pentium II 233 MHz och det imponerade verkligen.)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CS ställer sig alltid på etablissemangets sida.

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"samtidigt som konkurrenten Microsoft gjort sig kända för att släppa halvfärdiga system och buggfixar... ursäkta... "service packs"."

 

"X skeppades utan stöd för dvd och cd-bränning. Men det är bara version 1.0. Säkerligen kommer allt att vara på plats i version 2.0 om inte förr."

 

Ursäkta var ligger skillnaden, service pack eller nästa version 2.0, 2.1 ....

 

Sluta gnäll töntar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etablissemanget är alla inskränkta s.k IT-chefer som "hatar Mac" och tror att MS är det enda företaget som kan detta med datorer. Den inställningen får mig att resa ragg. En mer nyanserad inställning till MS skulle vara bra, det finns bra saker från dem, men konkurrenterna kan också.

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, säga vad man vill om Microsoft. Men i egenskap av sin näst intill totala dominans på mjukvaruområdet så vet de att uppträda som monopolister. Och, IT-chefer är väl inte dummare än att de inser vad de har att rätta sig efter. Framtida karriärmöjligheter kan stå på spel.

 

Där jag arbetar (en statlig myndighet) kan vi utnyttja något som MS kallar för Selectavtal. Min arbetsplats är ansluten till detta avtal genom en förening. Medlemmar i den föreningen ges rätt att köpa MS-produkter billigare. Ju mer man köper ju billigare blir det. Så långt, allt väl. Men, de ansvariga i organisationen som skrev under avtalet läste visst inte det finstilta så noga.

 

Häromveckan kom ett brev från MS. De vill veta vilka programvaror vi köpt av dem och de vill veta vilka licensnummer vi har. Enligt avtalet har vi förbundit oss att föra och bibehålla uppgifter avseende de produkter vi kör. Microsoft har rätt att granska sådana uppgifter (genom en revisionsfirma), antingen genom besök på plats (med tre dagars varsel och på ett sätt som "inte oskäligt" inverkar på den normala verksamheten, och/eller genom att vi fyller i ett granskningsformulär.

 

Men MS går mycket längre! De kräver redovisning även av alla Microsoftprodukter som inköpts utanför Selectavtalet samt, enligt granskningsformuläret, även av antalet

persondatorer och Intelbaserade servrar i drift. Diffust stöd för detta finns i avtalet genom att avtalet gäller organisationer med minst 500 arbetsstationer, något som vår föreningen utan större svårighet kommer upp till.

 

Notera att även om vi inte köpt någonting av MS (i praktiken omöjligt om man som vi nästan bara har PC ) så kan de och deras revisionsbyrå ändå komma till arbetsplatsen och göra fysisk revision, om de finner det nödvändigt. Vi är nämligen med i föreningen och alltså "kollektivanslutna" till avtalet.

 

Smält det! Ett privat företag ges revisionsrätt till en statlig myndighet!

Nej, jag har inte hittat på detta och jag kan försäkra att det inte är ett aprilskämt!

 

-- Fråga ett: Borde inte MS själva hålla reda på vilka produkter de säljer?

-- Fråga två: Kan verkligen MS gå förbi polis och rättsväsende genom ett sådant slavkontrakt? (om de misstänker privatkopiering eller annan illegal användning av deras produkter så får de väl gå till polisen som alla andra!)

-- Fråga tre: Skulle du acceptera ett licensavtal som ger MS rätt att komma hem till dig och göra husrannsakan?

 

/A

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg. Jag inser direkt att ett företag där jag är IT-chef ska bryta all kontakt med MS och helt gå över till konkurrerande produkter såsom Mac OS X, Linux m.fl som har högre kvalitet, samt saknar "slavkontrakt".

 

MS måste stoppas omedelbart!

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Petra !

Vi hŠr pŒ andra sidan atlanten (Sverige)

behšver alla sorters vinklar om hur just

OS X hanterar Classic...

 

Dom kommersiella programmen till OS X Šr Šn sŒ lŠnge fŒ pŒ marknaden

och det blir dŠrfšr Classic det fšrsta som konsumenterna kommer att

bemšta nŠr dom startar OS X.

 

Om 2 Œr ser nog marknaden anorlunda ut

och dΠkan vi diskutera OS X pΠriktigt

 

 

[inlägget ändrat 2001-04-02 01:13:26 av Ronny.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är enkel. Skrota alla program och system från Microsoft, säg upp alla avtal med MS och gå över till Linux, Mac OS, BSD och kanske Solaris.

 

Apple och Sun Microsystems är kommersiella organisationer men de beter sig definitivt inte som svin.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och det är därför man ska använda konkurrerande produkter - de är oftast bättre och har bättre villkor m.m. De som är 100 %-MS-inriktade missar en hel del bra saker på datormarknaden.

 

Jag kan därför inte tänka mig att använda MS-produkter, vare sig nu eller i framtiden. De måste helt enkelt slopa sina monopolsträvanden och avtal av typen "ni måste ha 100 % MS i systemet, annars gäller inte supportavtalen m.m".

 

 

 

Konkurrens är bättre än monopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Poängen är att det inte är någon skillnad. Apple har släppt Mac OS X utan stöd för dvd och cd-bränning. Det kan knappast kallas för kärnfunktioner i ett operativsystem, men läser man i andra tidningar skulle man kunna tro att det var katastrof.

 

De här funktionerna kommer att finnas tillgängliga på nätet inom någon/några månader, och under tiden får man klara sig utan. Precis som är fallet med de flesta operativsystem alltså.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det finns visst fog för att hävda att CS har en avog inställning till Apple och Mac OS. Därifrån är steget dock rätt långt till att hävda att CS skulle vara köpta eller överdrivet positiva till Microsoft. Hävdar man det har man inte läst ledarsidorna eller reportagen om alla säkerhetshål som hittats i Windows.

 

Jag läser CS med stor behållning, även om jag tycker att de precis som de flesta svenska tidningar är lite enögda när det gäller Apple.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller delvis med, och jag tror att den avoga inställningen till Apple beror på okunskap och vanlig ovilja.

 

Personligen har jag aldrig påstått att CS eller någon annan facktidning skulle vara "köpta" (det kanske någon av de andra skribenterna har gjort). Det vore långsökt.

 

Det finns däremot uppenbara skäl att misstänka att CS vill tysta ner och glömma bort Mac OS X eftersom man endast skrev två korta notiser i samband Apples lansering av det nya systemet:

 

"Apple säljer bilar utan stolar" av Henrik Svidén 2001-03-26:

 

"Det är faktiskt underligt att ett så välrenommerat företag som Apple inte få ut ett fullständigt operativsystem när företaget nu lanserar Mac OS X. Varför är det första man måste göra att uppdatera operativsystemet? Tänk dig att köpa en bil utan stolar."

 

Annan notis från 2001-03-22:

 

"Steve lovar uppgradera Mac OS X snabbt

 

Macvärlden har upprörts över att Mac OS X som kommer på lördag inledningsvis blir utan funktioner för att spela upp dvd-filmer och bränna cd-skivor. Nu lovar Steve Jobs snabba uppgraderingar..."

 

Frågan är - varför? Vad har CS för tanke bakom att *inte* skriva om en stor nyhet? Det är ju en nyhetstidning. Sveriges största och kanske mest välrenommerade it-tidning närmare bestämt.

 

Så fort MS släpper en ny produkt eller buggfix skriver CS stort och brett om det. Som idag till exempel:

 

"Microsoft uppdaterar Office 2001

 

I går gjorde mjukvarujätten i Redmond det första buggfixpaketet till Officepaketet för Mac tillgängligt, en uppdatering som ska ta hand om ett antal mindre buggar i de fyra huvudprogrammen..."

 

CS bortser av någon anledning från Apple och Mac OS trots att Apple har en betydande del av marknaden persondatorer, särskilt inom vissa segment, och är en av de mest innovativa datortillverkarna.

 

Man skriver i och för sig ytterst lite om Linux också trots att det nu har vunnit ett rejält insteg på företagen. Man kan inte bortse från Linux längre. (IBM skulle inte satsa 12,8 miljarder dollar fördelat på tre år på en övergående fluga.)

 

Varför är branschen så rädd för nya tekniker? Varför är man så rädd för nya idéer, nya sätt att tänka? Varför har man cementerat fast denna ålderdomliga Intel-pc som en standard för företagen?

 

Windows kommer inte att vara för evigt, om nu någon inbillade sig det, inte den fyrkantiga plåtlåda vi kallar pc heller. Inte ens Macen kommer att vara för evigt. Apple kommer förr eller senare med något annat och bättre. Mac OS X kommer däremot att vara grunden för Apples framtida produkter och därför bör man absolut skriva om det.

 

Vi står inför ett teknikskifte nu och det är bara att anpassa sig. Världen förändras och vi med den.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

[inlägget ändrat 2001-04-03 16:07:00 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...