Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
zetterman

Köpråd Grafikkort

Rekommendera Poster

Bissart? Nej det vet jag inte, allt handlar om marknadsföring. Det är lätt att ta för givet att MX DDR är mycket snabbare än MX SDR då det hela tillämpas på korrekt på Geforce/Geforce2 korten...

Om minnesbussen står det ofta inte något om i annonserna.

Sedan lyckas nog välkända Creative sälja det mesta...

Speciellt nu när dem är den enda tillverkare som kan erbjuda det supersnabba Geforce2 MX DDR!!! ;=)

Ska leta upp några benchmarks förresten.

/Rak Nam

[inlägget ändrat 2001-03-27 12:07:51 av Rak Nam]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

under 2000kr?

det kan man ju lätt få ett Geforce 2 gts för! Gå bara till närmsta datorhandlare och p r u t a!!!!

Jag köpte ett gf2 gts för 1900 spänn!

Billigt och bra =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst går det, datorbutiken.com säljer ett nytt noname gts 32Mb för 1987:-

Frågan är bara ifall inte ett Kyro2 är bättre... Jag tror det i alla fall.

Den presterar lite bättre än GTS:n enligt Anandtechs benchmarks (min tolkning). Kyro2 har 64mb minne, vilket du inte får på ett GTS-kort under 2000:-. För 1500:- som Hercules 4500 kostar är valet självklart för mig.

/Rak Nam

[inlägget ändrat 2001-03-27 13:55:42 av Rak Nam]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag trodde så är det här svårare än jag trodde.

Jag kollade runt lite och hittade lite olika alternativ, men det är svårt att hamna under 2000:-

Matrox Mill. G450 32Mb 1748:-

Asus V7700 AGP 2473:-

ATI RADEON 32Mb 2147:-

ATI RADEON 64 Mb 2515:-

Vodoo 5500 64Mb 2400:-

Hercules Prophet2 1650:-

Vad anser ni om dessa alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Törs man fråga om det är med standard upplösning (1024*768*32bpp) , eller om det är där tweaken sitter ? ;)

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... lite dålig reasearch...

Här är listan igen fast denna gång lite "billigare".

Matrox Mill. G450 32Mb 1275:- Komplett.se

Asus V7700 AGP 2315:- Vintgar

ATI RADEON 32Mb 1215:- ITbutikken

ATI RADEON 64 Mb 2232:- Komplett.se

Voodoo 5500 (hittar ingen billigare)

Hercules Prophet2 1493:- Dustin

Alla priser inkl moms.

/Rak Nam

P.S Vart hittade du Voodoo-kortet såpass billigt?

Ska även tillägga att datorbutiken.com var ännu billigare i vissa avseenden, men jag valde att ta bort dem från listan pga all skit som det har varit med dem den senaste tiden.

[inlägget ändrat 2001-03-27 18:08:22 av Rak Nam]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rak Nam

Det sorgliga (?) börjar bli att ett phett OpenGL-kort för 20kkr inte presterar bättre än senaste spelkortet ifrån Nvidia i tyngre apps.. visst, det är skillnad - framförallt i polygontunga scener, och i bildkvalite, men frågan är om skillnaden är tillräcklig för att uppväga den enorma prisskillnaden.... sa jag nå't vettigt nu? ;)

/Weyland - will ha ett wildcat2...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du checkar min info så fattar du vad jag menar. I min workstation har jag tillgång till både Geforce2 Ultra 64mb och ett FireGL2 64mb.

(Dock inte samtidigt, bara en AGP plats)

Geforce2 kortet kostade mig 3095:- exkl moms, FireGL2 kortet fick jag för endast 7549:- exkl moms.

Jag tycker inte det är så farlig faktiskt, va fan, hela inkomstkällan ligger ju och väger på datorn, eller datorerna (Renderar även mycket över nätverket så att det drar på lite snabbare när man är klar med modelleringen).

Det hela spelar en mycket stor roll vid 3d-modellering/rendering. Det borde du väl själv veta, du håller ju själv på med något liknande.

I till exempel Lightwave6 så presterar FireGL2 kortet flera gånger bättre...

Det finns inte en enda professionell 3D-designer som använder något i stil med Geforce2/3 eller något i den stilen, dessa får rejält med spö i professionell 3d-rendering.

Men i spel... där dominerar Geforce utan tvekan.

/Rak Nam

[inlägget ändrat 2001-03-28 07:18:21 av Rak Nam]

[inlägget ändrat 2001-03-28 11:37:37 av Rak Nam]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte riktigt med där.

Jag anser att grafikkortet spelar mest roll. Din 950 duron är ju inte speciellt super, men med ditt geforce3 så slår du

en T-bird 1200 och ett Geforce2 Ultra 64mb som femtetagaren har.

/Rak Nam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående ifall det var värt så är ju det givetvis relativt. Men låt säga att man renderar en scene som tar 3 dagar med ett geforce2 och bara en dag med ett professionellt kort. Så det kan det ju diskuteras hur många sådana scener man behöver rendera för att t ex GL2 kortet ska betala sig. Man missar ändå 2 dagars inkomst, där man inte kan använda renderings-datorn... betänkt det.

Detta tillämpas givetvis även när man modellerar och gör en "snabb" preview på ett par timmar... i mitt fall lönar det sig mångfaldigt att köra med ett proffskort... men som sagt, allt är ju relativt.

P.S På den datorn gör jag inget annat än modellera/renderar. Till spel duger gott min ena sämmre 800mhz/384mb/Geforce2.

/Rak Nam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rak nam

jag är ute efter att kunna benchmarka 3D Studio i avseende på endast grafikkort (dvs samma cpu i alla tester)..

har du någon bra idé om hur ett sådant test ska gå till?

maila gärna: misko@sweclockers.com

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men låt säga att man renderar en scene som tar 3 dagar med ett geforce2 och bara en dag med ett professionellt kort. Så det kan det ju diskuteras hur många sådana scener man behöver rendera för att t ex GL2 kortet ska betala sig. Man missar ändå 2 dagars inkomst, där man inte kan använda renderings-datorn... betänkt det.

Öh? Grafikkortet gör INGET för att snabba upp renderingstiden.. inte idag, kanske för 10 år sedan då rendergl var hett... inte idag. Vadå 1 eller 3 dagar? Det är juh processorn det hänger på, uteslutande.. förstår inte vad du pratar om :)

...det är därför man vill ha dubbla proppar (mmmm 2st 1.5GHz Palomino) och helst ett gäng Durons i en garderob för screamernetrendering...

FireGL2-kortet är rätt bra ja, dock fick du det väldigt billigt misstänker jag. För en som ligger i startgroparna är skillnaden mellan ett GF2 för 2000 och ett FireGL2 för 10000 rätt massiv.. särskilt med tanke på att prestandaskillnaden faktiskt inte är så stor alla gånger... dock måste jag nog ordna ett fetare kort nu då den nya skärmen taxar ut det stackars ELSA-kortet jag har nu :)

/Weyland

PS. Ska du på Keyframesmötet i Solna på tisdag? http://www.satisfactory.se/compaq/sem3.htm

PPS. Som du vet har Lightwave en av marknadens snabbaste glpreview'er, massiva scener är inga problem att jobba med ens med ett GF2 just nu.. det kan alltid bli snabbare iofs..

[inlägget ändrat 2001-03-28 20:12:57 av Weyland]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, där anser jag att du har fel.

Grafikkortet spelar en mycket stor roll.

Tror du verkligen allmänt att 3D-renderingsmaskinerna använder Geforce2?!

Då får du allt tänka om säger jag.

Renderingstiderna mellan mitt Geforce2 Ultra 64mb och mitt FireGL är som natt och dag i de flesta scener.

Visst spelar CPUn stor roll också, men du kan inte komma och säga att på en renderings-workstation med 2st 1.5GHz Palomino, skulle man använda ett skräpigt Geforce2!

Nej du. Grafikkortet spelar en extremt stor roll även vid renderingen, även om det är vid modelleringen den är mest extremt procentuellt starkare gentemot Geforce2.

"För en som ligger i startgroparna är skillnaden mellan ett GF2 för 2000 och ett FireGL2 för 10000 rätt massiv.. särskilt med tanke på att prestandaskillnaden faktiskt inte är så stor alla gånger..."

Allt är som sagt relativt... man väljer efter ekonomi och behov, det går inte att komma ifrån.

Lightwaves preview är bra, men med ett geforce2 kommer man inte tillräckligt långt då man arbetar med för många geometriobjekt. Här behövs implementerade geometrichips, exempelvis mitt GT1000.

Här har du en länk till en resension av mitt kort, det är även jämfört med ett geforce2. Titta på Geometrin, geforce har inte en chans. Detta också för att den inte alls är optimerad för det, för geforce:t är det viktigare att kunna hantera extremt stora texturer, något som är en av FireGL2s svagheter.

http://www4.tomshardware.com/graphic/00q4/001213/index.html

/Rak Nam

P.S Ska inte dit, jobbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rak Nam

Nej, där anser jag att du har fel. Grafikkortet spelar en mycket stor roll.

Du är totalt ute och seglar! Är du hög på nå't så vill vi att du delar med dig! :)

Renderingstiderna mellan mitt Geforce2 Ultra 64mb och mitt FireGL är som natt och dag i de flesta scener

Nu tror jag du missuppfattat livet, universum och allting. Rendering (dvs slutgenereringen av en bild utifrån en 3D-modell i det här fallet) drar INTE nytta av NÅGOT 3D-kort på marknaden. Något annat är ren lögn eller oförstånd. Det finns nästan ingenting som en geometriprocessor kan tillföra renderingen för att snabba upp processen, snarare tvärtom.

--

Den ENDA anledningen till att ha ett snabbare GL-kort är PREVIEW-delen.. dvs vid modellering och arbetet på animationen. Renderingen struntar totalt i om du kör ett VIRGE DX eller ett WILDCAT II.

Lightwaves preview är bra, men med ett geforce2 kommer man inte tillräckligt långt då man arbetar med för många geometriobjekt

Jo. Tack vare LW gör man det.

/Weyland - jobbar sent, len?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev inte att geometriprocessorn tillförde något speciellt vid renderingen. Den används ju speciellt under modellering-/previewprocessen vilket du måste tolkat annorlunda.

"Renderingen struntar totalt i om du kör ett VIRGE DX eller ett WILDCAT II."

Visst spelar grafikkortet roll för renderingen, inte bara bildkvalitet, men även dess snabbhet. Enligt dig verkar det som att man inte skulle märka någon skillnad mellan ett TNT och Geforce2 Ultra... i snabbhet alltså.

Jag säger inte att CPUn inte är närvarande men du kan inte hoppas att renderingen ska gå blixtsnabbt enbart för att du har en fin CPU, grafikkortet spelar roll...

/Rak Nam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe.. du har juh fortfarande helt fundamentalt fel. :)

Visst spelar grafikkortet roll för renderingen, inte bara bildkvalitet, men även dess snabbhet. Enligt dig verkar det som att man inte skulle märka någon skillnad mellan ett TNT och Geforce2 Ultra... i snabbhet alltså.

Varken bildkvaliteten eller hastigheten har med grafikkortet att göra... enbart processorn har med detta att göra.

Man skulle inte märka en millisekunds skillnad i renderingstid oavsett vilket grafikkort man har. 2 timmar är två timmar, 50 sekunder är 50 sekunder - inget grafikkortet kan göra något åt, endast mer processorkraft behövs. Detsamma gäller renderingskvaliteten - noll skillnad. Punkt slut.

Vad tror du man har renderingsfarmar till? Det sitter ofta inga grafikkort alls i dem. Vad sitter i en renderdrive? Grafikkort? Neh, just det...

Läs lite böcker om 3D och hårdvara innan du återvänder ;)

Tack för mig, tillbaks till matlagningen.

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tack för mig, tillbaks till matlagningen.

/Weyland"

Du har lika sunda matvanor som jag ser jag ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du har lika sunda matvanor som jag ser jag ;)

Japp, 2300-middagsmaten blev bra iaf.. det kan jag garantera *mums - kycklingfile+jris+sötsurt*

(Antar att Rak Nam oxå äter såhärdags eftersom han jobbar 18-22, pluggar till datalog på dagarna (vid 17 års ålder) och lattjar med svindyra 3D-program samt har programmerat en egen modern renderare som använder sig av grafikkortet.)

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Varken bildkvaliteten eller hastigheten har med grafikkortet att göra... enbart processorn har med detta att göra."

Jepp, nu är inte jag något 3D-proffs, men jag gjorde mina första 3D-animationer redan för 10-år sedan.

När det gäller algoritmer som tex raytracing, så följer du en tänkt ljusstråle, reflektioner, mm i varenda jävla del av bilden, även delar som inte synns i den färdiga bilden, pga få korrekta reflektioner ock skuggor. Det är inget annat än "nubercruching" för processorn, grafikkortet har nada med det att göra.

Du kan teoretiskt rendera hela Toystory 2 på en Palm pilot.

Grafikkorten är bara till nytta när det gäller "Prewive eller spelgrafik används kraftigt förenkade algorimer som phong eller liknande där man lägger en hel polygon av ljuskäglan.

Det är ofta en dramatisk skillnad i kvalité mellan dom båda algorimerna..

/nix

År 1492 upptäckte de amerikanska indianerna Columbus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar nixon :)

Tror jag ska läsa in mitt gamla gymnasiespecialarbete i digital form (igen) så jag kan publicera det.. tar upp precis dessa grunder för raytracing... läsvärt för de som tror annat.

/Weyland

PS. Det finns och har funnits kort som går att dra nytta av vid preview-rendering i vissa specifika tillämpningar - dvs en quickshade-version av ex. en animation för förhandsgranskning. Men det är juh inte det som diskuteras här precis. Framförallt inte efter den fåniga kommentaren om att ett snabbare grafikkort cuttar en 3-dagarsrendering till 1 dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan få plats med mer texturer.... och du kan skippa texture compression :)

I hurt myself today to see if I still feel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...