Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd Grafikkort


zetterman

Rekommendera Poster

Ska snart inhandla en AMD 1.2GHz och kommer naturligtvis köpa ett grafikkort också, frågan är bara vilket.

Det kommer att spelas ca 30% (bil,action & flygspel) och resten till webb, bildbehandling och annat.

Finns det något bra under 2000:- för AGP.

 

Har nu ett TNT2 Ultra i en PIII 500MHz som funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar
gondor lias

Jag körde en benchmark med min burk, i den sitter ett geforce 2 GTS ultra 64 mb.. Benchmark progget är 3DMark 2001 från http://www.madonion.com .

Nu till min fråga, jag fick ca 3800 poäng av programmet, vilket jag tycker är lite... E det lite eller vad säger ni andra som kört detta benchmark program..?

Min dator är en p4 1500 mhz 400 mhz FSB, 256 mb RIMM, geforce 2 GTS ultra 64 grafikkort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag riktigt hur bra Intel presterar i 3DMark 2001... men jag tycker inte du har fått ett så farligt dåligt resultat.

Min ena Athlon 800 fick 2300 3dmarks.

 

/Rak Nam

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar VÄLDIGt dåligt för den datorn! Min dator, p3 600, 256mb pc100, typ askass noname moderkort och INNO3d geforce2 gts 32 mb.

Jag fick 4125 3dmarks. Min brorsas dator är en p2 400mhz 128mb pc100 och hercules gf2 mx 32mb, och den fick hela 3700 3dmarks.

 

En liknande dator som din, min kompis en p3 933mhz 256mb pc133 Hercules geforce 2 PRO 64mb fick 7800 poäng.

Så något är nog ganska fel med din burk =( Vad har du för drivrutiner? Har du nyaste till moderkortet? Detonator 3 650?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan inte stämma.

Vi snackar 3DMark 2001 (alltså INTE 2000).

Jag har inte sett en enda dator som fått över 5000 3dmarks i version 2001.

 

I version 2000 är det en helt annan sak, och resultaten för min ena Athlon 800 ligger då på runt 4500marks. Alltså ett helt annorlunda resultat.

 

Se över dina benchmark, och ta hänsyn till versionsnummer säger jag bara.

 

/Rak Nam

 

P.S Låt säga att jag har helt fel och att du fått 7800marks på en 933 i version 2001 så kan du väl ta en skärmdump och maila över, jag och många andra är nog väldigt intresserade över din "super duper 933:a".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte den här diskussionen direkt svarat på min enkla fråga, utan driftat ut i en helt annan diskussion.

Så min enkla fråga kvarstår:

Kan någon rekommendera ett hyfsat grafikkort under 2000:- ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Kan någon rekommendera ett hyfsat grafikkort under 2000:- ?"

 

 

Creative 3DB GeForce 2 MX 32 MB DDR AGP?

 

1713 sek hos http://www.pcexpress.se

 

Bra budgetkort med hyfsad prestanda.

 

Inga problem med den i W2k as far as i know.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

Jag trodde inte att do mskulle göra om så mycket i 2001!!!

Ska genast ladda ner det nya!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Geforce GTS eller MX

GTS är dyrare än 2000 men det kan det vara värt sälv har jag ett Geforce 256

och jag har inga probem med några spel men det är väl inget för framtiden

mvh Zeke

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-26 20:45:46 av zeke1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 2000:-? Absolut inget MX kort, det gör inte din processor rättvisa.

Om du ändå väljer ett MX kort (vilket jag anser vara alldeles fel i ditt fall) så välj inte något med DDR minne som Reefer tycker. DDR minnet har bara halvaminnesbussbredden av ett vanligt MX SDR, detta leder till ett dyrare kort med sämre prestanda.

 

Det du igentligen behöver är ett Geforce2, men med tanke på den ekonomiska aspekten anser jag att ett kort med Kyro II chipset borde passa dig utmärkt. Ska själv inhandla ett inom snarast.

Hercules 4500 är ett sådant kort och det kostar runt 1500:- billigt och mycket bra, speciellt i OpenGL.

 

/Rak Nam

 

[inlägget ändrat 2001-03-26 21:33:20 av Rak Nam]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Creative 3DB GeForce 2 MX 32 MB DDR AGP?

 

Vi säger det igen - köp INTE det j-a DDR-MX-kortet ifrån Creative.. minnesbussen är, som Rak Nam säger, strippad till hälften.. samtidigt som den lider av marginellt högre svarstider - vilket gör kortet långsammare än motsvarande MX-kort med SDR-minne..

 

/Weyland

 

PS. Kyro2 verkar som ett intressant alternativ.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Bergqvist

Hmm, SIBA, bruka väl aldrig sälja något inom data som är nyare än 2 år gamla teknologi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag blev faktiskt positivt förvånad....

Kortet i fråga är ATI:s "svar" på GF2 MX. ( Tyvärr brukar SIBA inte ha grejorna när man väl är där)

 

MVH

pedagogen

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-27 02:44:26 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de annonserna används bara för att få dit kunden, när man väl är där bussar dom på en ett MX kort för dubbla priset eller något i den stilen.

 

Alla måste väl läst om elektronikjättarnas marknadsföring på sista tiden... värst är OnOff.

 

Se här för dem som missat:

http://home.swipnet.se/anti/main.html

 

/Rak Nam

 

[inlägget ändrat 2001-03-27 07:29:26 av Rak Nam]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten fråga här angående grafikkortsfrågan. Det finns ju mx-kort med både 32 och 64mb sdram minne!

Nu är frågan om man behöver mer än 32mb?

Normalt räknar man ju ut grafikminnet genom att ta upplösning*färgdjup=> 1280*1024*32=5Mb minne!!

Alltså skulle ett 8mb voodoo-II kort räcka om processorn varit i från idag.

Hoppas ni fattar vad jag menar... jag är nämligen också ute efter grafikkort i den här prisklassen runt 2000:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 MB räcker bara till 2D-grafik. Vill du köra 3D-grafik som stödjer dubbelbuffrad färg, djup och stencilbuffer samt plats åt texturer och hörndata måste man ha 32 MB idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behöva mer än 32Mb i vissa fall, men då är det lika bra att införskaffa ett ännu bättre kort än MX.

(Geforce 2 GTS kanske)

För MX korten duger 32Mb alldeles utmärkt. Spara pengarna till en krogrunda på stan' eller nåt.

 

/Rak Nam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ha missat något, gäller den här strypningen bara Creatives GF2 MX DDR kort eller gäller det alla MX med DDR minne ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Tack för svaren angående min benchmark fråga tidigare, jag visste inte om att de hade ändrat poäng räkningen så drastiskt i 3d mark 2001 så det förklarade resultatet :-).

Allt funkade ju bra innan iofs, men man vill ju ändå va säker på att man kör systemet "fullt ut" ju...

Efter lite tweakande så lyckades jag få upp resultatet från 3800 till 4900 ca SÅ NU E JAG NÖJD Å GLAD!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är det endast Creative som gör MX DDR kort. Skräp lösning med MX DDR faktiskt.

 

/Rak Nam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastisk!

Där slog du allt min bästa 3D-renderings maskin, bara att gratulera!

 

P.S Fast vid professionell 3d-rendering är jag nog allt snabbare ändå... använder professionella kort (svin dyra!) vid renderingen. Men i 3DMark 2001 så rockar din burk för jävla bra!

 

/Rak Nam

 

[inlägget ändrat 2001-03-27 11:28:21 av Rak Nam]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mm jo jag köper att mx är ett budget kort men det låter minst sagt bissart att creative skulle stoppa ddr minne på kortet och sen strypa minnesbussen ????

 

Finns det några benchmarks man kan titta på ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Jaa det e ju alltid trevligt när grejerna funkar som de ska... :-)

Nu ska jag bara skaffa nåt riktigt schysst spel som e både snyggt och grymt krävande av burken, sen ska jag fetta ur systemet och bara känna mig nöjd... Nån som har nåt kul spel att rekommendera förresten?

Jag gillar alla möjliga typer av spel, men helst inte strategispel..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...