Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stavningskontroll-Word föreslår felstavade ord


JessikaJonsson

Rekommendera Poster

JessikaJonsson

Kan man redigera ordlistan så att stavningskontrollen inte föreslår felstavade ord? Alltså inte den egna ordlistan utan den "standard" som finns i word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hejsan

Du menar alltså att Word ska visa vilken ord som är felstavat men inte försläå vd som ska rättas?

I så fall går du in i Verktyg -> Alternativ. Där väljer du fliken språkkontroll och ser till att rutan föreslå alltid inte är förkryssad. Nu bör inte Word föreslå.

 

 

/Neox83

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JessikaJonsson

Nej, jag menar så här:

Vi har upptäckt att ord som word föreslår att man ska ändra till är felstavade. Kan man korrigera bland de ord som word föreslår? Jag vill fortfarande att word ska föreslå annat ord men bland de ord som det föreslår ska det inte finnas felstavade ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Japp. Det finns en fil som innehåller alla de ord som finns i wordsordlista. Det är ett worddokument och samtliga ord är skilda med ett enterslag. Kommer dock inte ihåg vad den heter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ligger de defaulta språkkontroll-filerna i Proof under c:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Proof att de skall gå att öppna med Word är jag tveksam till. Den du skapar själv är däremot costum.dic som är en ren textfil.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JessikaJonsson

Jo precis, jag har hittat filen som heter mssp_sw.lex men den går inte att tyda med blotta ögat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...