Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ominstallerar jag Windows-98?


Lisbeth Boström

Rekommendera Poster

Lisbeth Boström

Jag har en fråga som säkert ter sig väldigt simpel, men här kommer den!

 

Kan nån vara så vänlig att mycket klart och tydligt tala om för mig hur man gör en ominstallation av Windows-98? Jag tänker alltså inte formatera om hårddisken utan först testa att ominstallera Windows-98. Jag har en hel del fel på datorn, och tror att detta kanske kan vara lösningen.

 

Jag behöver alltså veta från början till slut hur jag går tillväga.

Tack på förhand

Lisbeth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Stoppa in din 98:a CD, om allt är som det ska så får du upp en ruta på skärmen där du välja mellan ett antal alternativ, där ett alternativ där du kan installera.

Om det nu skulle vara så att du inte får upp rutan med dom olika alternativen så får du klicka på "Start" välja "kör" och där får du sedan skriva in d:\setup där d: är den enhet där du har CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisbeth Boström

Jag har testat att sätta i cd:n. Ser också att det finns en ikon som heter install när jag väljer att bläddra igenom skivan. Är det denna tro? Och en sak till: lägger sig den nya installationen automatiskt över den gamla? Om jag nu till exempel råkat slänga nån viktig fil, kanske en sån här ominstallation kan avhjälpa problemen? Nu har jag dock hört att man helst inte ska installera i samma katalog, så det blev lite virrvarr i skallen, eftersom alla har olika teorier. Jag vill helst slippa installera alla program igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du ska installera i samma katalog och då blir ev. trasiga/saknade filer återställda.

Kör install om inte skivan startar automatiskt.

Beter sig datorn konstigt nu så kan det säkert bli bättre efter en omsinstallation.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du ska bara rocka på och hålla tummarna.Ibland funkar det och ibland inte men det sabbar ingenting så att det blir sämre än innan i varje fall.Jag har alldrig varit med om det i varje fall.

 

Förstår inte varför inte alla kör partionerat för då slipper man tänka på såna här saker då det inte finns nåt att förlora direkt förutom lite installationjobb med olika prog och spel.

 

Går ju tom att lägga upp favoritmappen på annan partition om man nu vill det med Win Boost 98.Kul prog.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

"Varför inte alla kör med partionerat"..

kanske därför att om man har en hårddisk på 2,4 GB så är det knappt någon vits med att partionera

/Nikl@s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl ändå lönt att lägga upp en liten backup på ett par hundra mb för personliga grejor tycker jag.Speciellt för sånt man dragit hem från Internet eller annat man lagt lite jobb på.

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

det har du förståss rätt i men nästan ingen datortillverkare partioneraqr upp HD i fabriken (förutom GateWay 2000) och därför innebär det helt plötsligt en massa extra-jobb och det finns inget bra program som inte är 60 MB som man kan använda att partionera utan att förstöra det som redan finns på HD (är det någon som vet något?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har lösningen här!

Det heter Partition Magic 4.0 men hela progget ligger på cirka 15 mb om man vill ha det.Annars räcker det med att köra det från resque diskettenn som jag med råkar ha.Vill du ha den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

jo men det var ju jättebilligt ju

ska nog göra det direkt

varför inte köpa 2 cd-brännare när man ändå håller på, eller3 eller 4, eller 5, eller 100, eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Berg

Ominstallation, man skall tänka på vad det innebär!!!

 

1. Ominstalaltion, de program som man har installerade kommer att vara kvar efter en ominstallation, det kommer även eventuella fel i registret pga något installerat program också att vara!!!

 

2. Ny instalaltion, en radering av windows katalogen och ny inztallation innebär att eventuella fel försvinner, vilket även alla installerade program gör.

 

Så om man har problem, testa (1) först, hjälper inte det och man inte känner för att "hacka register" så är det (2) som gäller....

 

Att ha en liten partition (D - enhet) om kanske 50 - 250 MB för att spara dokument och annat som man jobbar med är aldrig helt fel ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

det kan också vara bra att installera Windows 95 med minimalt antal konponenter på d:\-partitionen och spara msods.sys-filen från Windows 95. Det är faktiskt bara den du behöver byta ut när du ska köra Windows 95. Byt tillbaka till den från Windows 98 när du vill köra win98. Ganska smidigt eller hur?

Om man faktiskt känner för att "hacka register" så är det mycket lättare att göra det från Windows än från DOS. Även filkopieringar är mycket lättare i WIndows 95 än i DOS. Jag har själv installerat windows 98 på c: och Windows 95 på d: och installationen av Windows 95 tar bara c:a 60 MB av hårddiskutrymmet på d:(jämför med 301 MB för Windows 98) och självklart kan man banta det ännu mer. Om man vill använda både Windows 95 och WIndows 98 kan man skriva en batch-fil som automatiskt kopierar msdos.sys till msdos.w95 och tvärtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisbeth Boström

Hej! Ja, nu behöver ni inte fundera så mycket mer på mitt problem med ominstallationen. Jag har nämligen lämnat in datorn. Lika bra att låta dom kolla upp den, ifall att det är något inuti som måste fixas till. Så nu blir den formaterad också. Jag tackar alla för att ni försökt hjälpa mig i mitt elände. Men när jag i pingshelgen skulle försöka mig på att ominstallera Windows-98 var det tji! Fjärranslutningen försvann och det blev förbjuden åtgärd mitt uppe i installationen. Några sidfel och undantagsfel senare tog jag med mig burken till supporten. Det finns gränser för mitt tålamod!

Hälsningar Lisbeth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...