Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FDISK


Dostojevzkji

Rekommendera Poster

Dostojevzkji

hej hopp.

har problem med fdisk. har en ibm dstar 76.8gb. jag startar fdisk säger JA på frågan som frågas. sedan gör jag en primpartition. DÅ säger fdisk att hårdisken ligger på 7768mb! vad i helvette tänker jag men väljer att göra en partition på 5%. När jag startat om datorn går in i fdisk och märker att partitionen ligger på ca 3600Mb vilket är 5% av 76.8Gb men i kolumen under "används" står det att den inte är på 5% utan på 47%. vad är detta? vad ska jag göra? vad har jag gjort för fel? tack på förhand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt på att fdisk hajar så stora hårddiskar... som du säger så fungerar procentangivelsen när du skapar partitioner. Skapa den/de du vill ha å glöm bort fdisk.

 

Eller byt till ett riktigt OS, typ NT eller Win2k.

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 det filsystem dos och windows använder stödjer bara ett visst antal GB, kommer inte ihåg riktigt hur många men nånstans mellan 50-70 gb, använd win2k och formatera till NTFS filsystem så kan du använda allt utrymme.

 

 

// All Your Base Are Belong to Us // -=Ixion_=-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror den begränsningen (FAT32) inte är så låg att det är aktuellt här. Däremot kan jag juh påpeka att i Win2ks diskhanterare går det INTE att skapa FAT32-partitioner större än typ 30GB.. tog mig ett tag att förstå vad i h-e som pågick. Iofs dumt, NTFS är så mkt bättre, men en polare (som ofta bootar Win9x) hade enorma problem med detta tills vi kom på varför..

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Reefer, jag tänkte väl det.

 

Märk väl att större än ~30GB går ändå inte att skapa (+formattera) under win2k - MS påfund för att få oss att köra NTFS istället.

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dostojevzkji

haha.

jag sket i vad det stod och körde ändå och det funkar bättre än nånsin!

 

allting har en ände utom korven som har två

-gammalt djungel ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

MS-FDISK klarar/fattar bara hårddiskar på 64Gb.

Sen får den problem.

Det finns ju lyckligtvis andra sätt att partitionera på.

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-25 01:20:44 av jobbigvolvo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...