Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera


TT3,5%

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om det är bökigt att formatera

min dator, jag har Win98 1:a utgåvan med 3st. diskar och har alldrig gjort det tidigare och behöver nog lite hjälp........

Finns det någon som har lite enkla upplysningar?

Hälsningar Nisse novis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatsKarlsson

Hej!

 

Nä det är inte så svårt...

Se till så att du har allt du vill spara som dokument osv på diskett eftersom allt kommer att raderas...

Sen går du ut i Dos och skriver Format C:

Sen bootar du dvs startar med Win 98 skivan i CD-romläsaren...installera.

 

Fråga om du undrar något mer!

 

MVH / Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är "bökigt" att formater? Nej, det är det inte.

Det du bör tänka på är att ha en bootdisk med cd-rom stöd, så att du på ett enkelt sätt kan komma åt din cd skiva med det aktuella Operativsystemet. Det följde väl med en diskett när du köpte din Windows skiva!

Om du inte har det, så finns det att ladda ner på "bootdisk.com" med nät stöd osv.

 

Då vill jag säga att du ska göra detta:

Om du ska formatera en enhet som inte windows är installerad på, då är det bara att öppna utforskaren och ställa dig på aktuell enhet (ex d:) och högerklickar, så finns det en rad som säger formatera, sen ser du resten...

 

Om det är winpartionen:

1. Backa upp den information du vill ha kvar.

2. Stoppa in din Bootdisk, starta om...

3. När den har startat upp, och du är i DOS, så skriver det "format C:" sen blir du guidad till resten......

4. När formateringen är klar, så är det bara att välja din enhet som innehåller Win98 (läs cd-rom enhet, ex "d:" sen skriver du bara "install" eller "setup"!?, så är installationen på g,,,,

 

Ps tror att jag fick med det mesta, men det är säkert fler som vill hjälpa till...

 

Depto

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklast att formatera en HD på är att boota upp på en floppy som innehåller format-kommandot. skriv sedan

format <enhet> /q

/q står för quick, det är förutsatt att diskarna är FAT (MS Windows9X standard filsystem)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklast att formatera en HD på är att boota upp på en floppy som innehåller format-kommandot. skriv sedan

format <enhet> /q

/q står för quick, det är förutsatt att diskarna är FAT (MS Windows9X standard filsystem)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklast att formatera en HD på är att boota upp på en floppy som innehåller format-kommandot. skriv sedan

format <enhet> /q

/q står för quick, det är förutsatt att diskarna är FAT (MS Windows9X standard filsystem)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...