Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Temporära filer


Lisbeth Boström

Rekommendera Poster

Lisbeth Boström

Jag måste be någon förklara detta med temporära filer för mig en gång för alla! Det är nämligen så, att i Windows-temp-mappen har jag en hel del tmp-filer. Nu pratar jag inte om sådana som har ett tilde framför sig, för dom raderar jag regelbundet. Nej, det här är filer som heter nåt i stil med: mso1234. Inget tilde framför alltså. De flesta är på endast 1 kb, men jag har även sådana som är på 300 kb. De tycks också gå i nån slags bokstavsordning.

 

Problemet är att jag inte har en aning om var dessa kommer ifrån. Varför har vissa ett tilde framför sig, och andra inte? Jag har ännu inte kastat dem. Jag gjorde ett försök, men då blev det ovanligt många "förbjuden åtgärd". Nu kan det ju vara en slump i och för sig, men jag tänkte höra med er där ute först.

 

Ge mig en vettig förklaring till dessa temp-filer, så kanske jag slipper fråga hela tiden.

Hälsningar Lisbeth - frågvis som attan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lisbeth!

Jag brukar regelbundet tömma Windows-temp utan problem, så jag antar att det var en slump när du fick "förbjuden åtgärd". Vad allt som samlas i temp är vet jag inte, men vissa program som du installerar skapar en tempfil som det använder vid installationen. Sen brukar programmet själv radera den filen, men tyvärr så gör inte alla program det. Alla filer i temp som har ändelsen .tmp kan du i alla fall lungt radera.

Mvh Thomas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Sundberg

Du kan utan problem ta bort alla filer från temp- katalogen förutom de som är skapade/ändrade samma dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

om de heter något med mso så borde det vara filer från MS Office, kontrollera så att du inte kör MS Office Snabbsökning, MS Office Autostart, MS Office genvägar innan du tar bort filerna. Om du inte vill att ovanstående program ska köras automatiskt vid uppstarten av Windows så tar du bort genvägarna till programmen ur Autostart i Start-menyn. Självklart bör du inte heller köra något av de andra office-programmen (Word, Excell, PowerPoint, Access, Outlook, Binder) när du tar bort filerna för det kan ju vara de som använder filerna.

 

/Nikl@s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...