Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Leverantörskostnader för bredband


cookiehunter

Rekommendera Poster

cookiehunter

Hej,

Nån mer som läste artikeln om leverantörernas inköp av internettid på nätet. En kund som blev nedkopplad till modemhastighet för att han tankade hem för mycket över nätet. Är då inte bredband den frihet vi längtat efter. Det skedde ett domstolsutslag i ärendet där leverantören vann målet. Är World Wide Webb ett komersiellt företag som enväldigt bestämmer priset för presumtiva leverantörer? Vart går de pengarna? Och vad är det för folk? USA månne?

/Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med dig...jag tankar mycket..men håller mig på den bandbredd jag är lovad..erbjuder dom en viss bandbredd så ska man få utnyttja den också..eller hur? fattar ej hur dom tänker..

 

 

_________________________________________

Telia=Felia=sant

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare !!!

 

Har ni hört att Felia(telia)ska höja ADSL-abonnemangen från 200 till 325 Kr i Mån. Är de inte riktigt kloka i huvudet eller?? Tror dom att det spottar ut pengar från bankomaterna??

De skriver att kunderna är mycket nöjda med sina "höga" överföringshastighet, JAha men varför får vi inte den J**la hastigheten vi är utlovade. Min kompis har Bredbandsbolaget som lev. Han surfar runt på intern. med 10M/bit in och ut. Igår låg han på 1,4 M/bs på napster och andra sidor. Ska JA då betala 325 Kr i mån för 0,5 M/Bit's uppkoppling, där kompisen betalar 200Kr för 10M/bit in och ut. Va F*N betyder konkourrens för Felia(telia) egenligen, där de har 20 ggr. sämre överföringskapacitet and BredBbolaget. Ska Ja då som kund bara sitta o acceptera Den Här idiotiska höjningen??

Hastigeheten har stått på 0,5 M/bit sen oktober 99, då de första fick ADSL. Är det inte på TIDEN att De höjer hastigheten till 2M/bit vilket är riktigt bredband och inte Telias smalband.. BoNet har ju 2,4M/bit's uppkoppling och det är hur stabilt och bra som helst, En kompis har det så ja vet!! JAG tänker F*N inte betala för något jag inte är nöjd med och om Felia vill skaffa sig mer kunder på det sättet, så kommer de nog snart att falla i konkur.

 

"En nyligen genomförd undersökning visar, att Telias kunder överlag är nöjda eller mycket nöjda med sin bredbandsanslutning. De positiva omdömena förklaras främst av hög överföringskapacitet och möjlighet att vara uppkopplad dygnet runt med fast månadsavgift" = Yeah Right;-P

MVH Ivo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sandsäter

skulle vara kul att höra vad du tror att

du kostar att "göra" räknat i teknisk utrustning och lite arbete därtill ???

Medveten om prisbilden ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cookiehunter

Ja nu tänkte jag ju inte så mycket på leverantörernas prissättning, det är ju uppenbart att de har utgifter för kabeldragningar, serverinvesteringar och personal, etc. Men hur mycket kan jag då som konsument belasta nätet, innan jag är olönsam för en leverantör. Då leverantören heldre änn gärna säger upp mitt abonnemang. Om det nu är så att tiden på nätet verkligen kostar så mycket för leverantörerna.

/Björn

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert aden

Det är klart han vet vad han pratar om, för att bevisa det så har jag sållat ut godbitarna:

 

"Tror dom att det spottar ut pengar från bankomaterna??"

- de som använt en bankomat vet att det är just det dom gör.

 

"Ska JA då betala 325 Kr i mån för 0,5 M/Bit's uppkoppling, där kompisen betalar 200Kr för 10M/bit in och ut"

- varför tar du inte samma abbonemang som din kompis då? ( se nästa sektion om "konkourrens").

 

"1,4 M/bs"

- 1.4 Mega/BullShit? Ny teknik ?

 

"Va F*N betyder konkourrens för Felia(telia) egenligen"

- det innebär ju just att det finns andra aktörer på marknaden, som tex Bredbandsbolaget, och att det då står dig fritt att välja dem istället, var det något oklart med det?

 

"Ska Ja då som kund bara sitta o acceptera Den Här idiotiska höjningen??"

- tror nog att du kan säga upp ditt abbonemang.

 

Min slutkläm:

Är så trött på folk som klagar på för högt pris på för slö förbindelse. Om det är så att det utlovats en viss hastighet och det av överbelastning i egna nätet går sakta, eller att det är tekniska problem så kan jag ta kritiken. Men annars får man väl för fan skylla sig själv eftersom (tex) Telia inte går ut med laddade vapen och TVINGAR folk att teckna abbonemang..

BASTA!

 

mvh Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första leverar inte Felia bredband utan mellanband via sina sunkiga ADSL modem. Bonet levererar 2,8 Megabit och fast IP för 250:- månaden via ADSL och jämfört med Bredbandsbolaget är Telia ett skämt.

Det andra, Felia vill inte levera ADSL tjänster utan vill att folk ska surfa på dyra uppringda linor, där telia har monopol. Det var hot från Bredbandsbolaget mfl som tvingade ut telia på bredbandsmarknaden.

Jag tror att det är viktigt att bredband inte blir en klassfråga utan kommer alla till del, bankerna tex lägger ner varenda jävla bankkontor för att vi skall sköta banktjänster via internet. Skall Sverige i fortsättningen vara ett ledande IT land måste vi göra någonting åt Stalinistmonopoltelia, mitt förslag är att stycka upp telia i en trafikdel och en nätdel, precis som SJ och banverket, kan inte se varför ett privatiserat företag skall ha monopol på Accessnätet, ett nät som vi byggt med skattepengar sedan 20-talet.

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det altid tråkigt när priser kommer att höjas, men jag kan dock förstå att bredbandsleverantörerna inte kan hålla sig till de priser som vi ligger på här i Sverige. Vi har faktiskt mycket bra priser här om man jämför med USA.

För en tjänst ADSL tjänst som ligger på runt dryga 1mbit får man lov att betala 90$ till sin isp och 124$ till det företaget som äger koppartråden (Telia i vårt fall) Om man nöjer sig me hastighet som ligger runt telias ADSL (640/256) får man betala omkring 60$. Visserligen finns det många Internet cable tjänster som ligger runt 35-50$ / månad och en del ger mycket bra nerladdningshastighet men det finns också många som fungerar dåligt.

 

Att jämför de här priserna med att vi i Sverige kan få 10Mbit för 200kr/m (om vi har en enorm tur och bor på rätt platts). Då har jag svårt att se hur tex Bredbandsbolaget kan få någon lönsamhet i sitt företag. Likväl ett företag som Bonet som säkert får betala största delen av månadsavgiften direkt till Telia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

titta bara på de problem Telia, BBB & alla de andra företagen har att få ihop ekonomin, - Varför fick framfab sparka, Ericsson m.fl - EKONOMI

 

 

jag kör ADSL, visst är jag förbannad på telia när de utlovade ett datum som aldrig kunde hållas mm.

 

Men med lite allmän ekonomi kunskap så ser man ju ganska fort vad det hela kostar för dessa företag,

 

Telia hade problem med ADSL pinaler, BBB att Cisco inte har tillräckligt med Switchar mm, Kolla bara på alla dessa HSB föreningar som VÄNTAR bara på ett besked när BBB ska starta installationerna...

 

/ Jag skulle kunna skriva hela natten och ni inte orka läsa allt, så därför slutar jag NU.

 

PS! ni som bara skriker & gormar - Gå tillbaka till grundskolan så ni får lära lite + & - räkning osv. DS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vi har faktiskt mycket bra priser här om man jämför med USA.

 

"Over there" är lönerna högre och skatterna lägre också, men det finns ingen idé där om bredband för alla heller utan en stor del av befolkningen stängs ute både dator och internet.

"Likväl ett företag som Bonet som säkert får betala största delen av månadsavgiften direkt till Telia.

Precis, därför är det viktigt att göra någonting åt telia, låt det svida i monopolfläsket

 

Ps. jag avrådde alla att INTE köpa teliaaktier, jag kunde inte se hur ett företag med 30K anställda, som förlorar mer och mer av sin kärnversamhet(snart kan man inte ta betalt för ett telefonsamtal) skulle kunna ge en bra tillväxt. det tycks som om jag hade rätt.

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det kostar i andra länder & vad telia har för utgifter är inte riktigt intressant i min mening! Vad som är intressant & fördjävligt är att telia än en gång har utnyttjat sitt monopol (många kan bara få "bredbansuppkoppling" genom att ansluta sig till telia), & kört över folk som kanske inte har så bra inkomst. Visst adsl funkar kanonbra, nerladdningen ligger konstant på 60kb/s vilket jag tycker är helt ok för 250:-/ mån men inte för 325:-/mån. Telefonräkningen hamnar på 1350:-/kvartal bara i abonnemangskostnader (inkl. hemtelefon) & det utan att man har ringt ett samtal. Det är bara att säga upp sitt abonnemang kanske många tycker då, & det kommer jag & troligtvis fler med mig att göra. Problemet är att jag känner mig lurad av telia. Här har man gått & sparat ihop sina sista kronor av studentlånet för att få ihop till anslutningsavgiften på 1475:- & ett par månader senare bestämmer sig telia för att höja månadsavgiften. Det är inte utan att man undrar om detta inte var planerat från början, att skaffa många abonnenter först & sedan höja månadsavgiften för att när folk väl har betalat ansl.avgiften så vill de inte hoppa av & telia kan ta ut sina ockerpriser. Synd att de inte kunde varit lite förutseende & sagt att priset kommer troligtvis att höjas med 30% det närmaste året. Men det är väl själva grejen, då hade de inte fått så många kunder, inte mig i allafall.

Lurad, besviken, student(=fattig) & arg på telia :(

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte få tillbaka inträdesavgiften om man hoppar av, Telia ändrar ju förutsättningarna totalt.

 

 

 

"Nyanmäld"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, det förklarar varför villaägarnas gruppanslutning är så försenat. Eftersom de nya priserna på gruppanslutning inte börjar gälla förrän i årsskiftet så leverer inte Telia tidigare än så ;). Har väntat sen i början på december, lika länge som grannen haft sin individuela anslutning, och väntar fortfarande.

 

 

____________________________________________

Det blir alltid värre innan det blir bättre. (win2k)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Att telia höjer priset tycker inte jag är så konstigt, givetvis skulle man önska att hastigheten ökade också.

intressant att se vad som kommer att hända... vilka ökade kostnader skall de hänvisa till. minskade intäcker kan de knappast påstå.

Men som sagt det är marknaden som bestämmer, tillgång och efterfrågan.

Detta kan vara ett sätt att minska den senare så att de som vill ha tjänsten får den inom rimlig tid.

Jag gillar det inte, liksom de flesta så hatar jag kostnadsökningar. Givetvis är 200kr för 10Mbps i minsta laget, runt 200kr för 2Mbps är mer rimligt, om man ser vad kapaciteten igentligen kostar.(kan någon svara på vad kapaciteten kostar igentligen?)

 

p.s. har ej ADSL utan annan likvärdig narrowband uppkoppling som interimlösning d.s.

 

p.s.s. (bara för att göra några förbannade)

Det är inte telias fel att de har monopol. om de övriga skulle ge mig alternativ så skulle jag haka på. När kommer ni att erbjuda något för radhus B2B,utfors!?

 

p.s.s.s. jag tror att många leverantörer som inte gillar höga hastigheter och låga kostnader applåderar telia (tänker mest på modem-internetlev. och bredbandslev till företag) Jag tror de har drivit på höjningen. alla väntade på att telia skulle höja... jmf. 512Kbps bredbandsdisskusionen, jag tror många tog det som alibi för att hålla nere hastigheten.d.s.s.s.s.s( har slutat räkna)...

 

/mvh

Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modem är till för de rika som har råd med villor och hus. De fattiga får bo i miljonprogrammen och använda bredbandsbolagets uppkoppling för 200Kr. Visst kan ni vara avundsjuka på våran uppkoppling, på samma sätt som lägenhetsboende är avundsjuka på villa ägarna.

Flytta till ett höghus med bredband då!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Modem är till för de rika som har råd med villor och hus"

 

Snacka om bakvänd logik. Jag bor inte i lägenhet. Bilen håller på att rasa, tvättmaskinen läcker, tv:n är från 80:talet, videon är oanvändbar sedan ett år, inte ett öga är torrt osv. Skämt och sidor, för en familj med tre barn i en småstad så är det billigare att bo i hus så ditt uttalande är ovanligt korkat.

 

 

____________________________________________

Det blir alltid värre innan det blir bättre. (win2k)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min skull spelar det inte så stor roll att telia höjer till 325 kr/mån. Det blir i alla fall en stor besparing för mig då jag idag surfar för mellan 1000 och 1500 kr per månad med mitt Duocomabonnemang. Strunt samma om det så kostar 500 kr/månad för en fast anslutning...

Tyvärr har jag inte fått ADSL ännu, men jag hoppas att det kommer snart. Telia har som vanligt inte något besked att lämna annat än att det säkert dröjer lite till. Först blev jag lovad att det skulle komma under första kvartalet, men det är ju bara 9 dagar kvar av det så det blir det nog inte...

Telestationen är utbyggd, så det är väl något annat som drar ut på tiden. Telia kan inte riktigt säga vad det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kostar är väl att bygga ut kapacitet...lägga ner svindyra fiberledningar, feta routrar och switchar m.m det blir enorma kostnader.

Nu är det ju så att även Bredbandsbolaget har planerat en höjning av avgiften då dom inte går runt med nuvarande prissättning.

Bredbandsbolaget delar ju sannolikt 10 mbit med väldigt många användare...

Där jag bor så delar hela staden på 6 mbit....Jag har 256kb/s (inte allltid så fort)+ en idiotisk brandvägg. Det betalar jag 250 kr mån för...så att 325 kr för Telias 512 tycker jag inte är så farligt. Förresten så dröjer ju det ända tills september innan dom höjer...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För min skull spelar det inte så stor roll att telia höjer till 325 kr/mån"

 

ssscchh! Telia ser dig. Tänk på oss fattiga.

____________________________________________

Det blir alltid värre innan det blir bättre. (win2k)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade surfa förbi och läste den här tråden.

Jag undrar verkligen om en vanlig privatperson verkligen kan få 10 Mbit helt för sig själv, jag tror att det råder något missförstånd här, det brukar vara så att flera användare får dela på 10 Mbit.

Företag brukar däremot ha uppkopplingar i den hastigheten, riktigt stora företag har 100 Mbit.

 

Tänk på att 1 byte=8 bit så om man har en nedladdningshastighet på 100 kb/s så motsvarar det 800 kbit/s.

 

Vill på intet sätt försvara bredbandsleverantörernas prispolitik, men jag har aldrig hört om någon som har 10 Mbit helt för sig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att priserna "over there" ligger på en lägre nivå är nog det mest patetiska argumentet till prishöjning jag hört komma från telia.

 

Dom säger det motsatta när det gäller flatrate vilket är vanligt i USA, då menar dom på att man kan inte jämföra Sverige med USA...

 

Telia är ett jävla skit företag, enda anledningen till att dom höjerpriserna är att det gamla monopolspöket vädrar morgonluft iochmed konkurenternas bekymmer...

 

En sista sak ADSL abbonemanget ryker så fort jag hittar en alternativ leverantör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En sista sak ADSL abbonemanget ryker så fort jag hittar en alternativ leverantör."

 

Sydkraft är på gång. "Marknadsmässiga" priser dock.

 

____________________________________________

Det blir alltid värre innan det blir bättre. (win2k)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit en ren principsak att byta till annan leverantör. Telia har betett sig som en ulv i fårakläder. Det spelar ingen roll om ett annat bolag tar samma pris jag byter i ändå, telia är en satans överförmyndande monopol parasit. Som ska suga ut så mycket de kan av våra pengar. Se bara på lokalsamtal, även om man har annat förval än telia får man lov att slå riktnummer om man så bara ska ringa till grannen. >:(

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare !!!

 

Till er som inte ´tror att man kan ha 10Mbit's uppkoppling, är det nämligen sant. En kompis har bredbandsbolaget som leveratör och han ligger vanligtvis faktiskt på ca 500Kb/s till 2,5 Mb/s!!!!! Det är alltså sant, jag har själv varit me och testat, fy F*N vad fort det går.. Han delar anslutingen med alla i hans höghus, men har ändåså, så J**la hög nedladd.

Det är väl bara att be till bredbandsguden att telia orkar höja till 2Mbit för oss VANLIGA användare, vilket vi förtjänar åter igen!!

Ps. Hoppas du fick svar på ditt påstående Jack Tramiel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...