Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen som vet......Excel


JEBO

Rekommendera Poster

Hur man får "stopp" på listen/bladet där själva listan slutar? T.e.x om jag har en lista på böcker (i excel)låt oss säga 900 st,,Så vill jag kunna dra listen ner i botten och den stannar då vid 900.

Som det är nu kan man dra hur länge som helst,,typ

Tacksam för svar ha'd/JEBO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur man får "stopp" på listen/bladet där själva listan slutar?"

 

Ett smidigt sätt att snabbt komma till sista posten i listan är att markera någon cell i listan och sedan dubbelklicka på den markerade cellens underkant. Om du håller skift-tangenten nedtryckt samtidigt som du dubbelklickar kommer alla celler från ursprungliga markeringen till sista cellen att bli markerade.

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det fungerar. Men....

Om man har i bokstavs ordning,Så markerar den till sista bokstaven "bara" i t.e.x bokstaven A, Är ute efter "hela" så att säga,,Haft så som jag beskriver i ovanstånde förut, men är ingen * direkt i office programmen så minns ej hur jag gjort, varken för att få det så, och vad jag gjorde för "fel" så det försvann :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om man har i bokstavs ordning,Så markerar den till sista bokstaven "bara" i t.e.x bokstaven A, Är ute efter "hela""

 

Nej, om du inte kommer till sista posten enligt min beskrivning att dubbelklicka på markerad cells underkant beror det på att du har en tom cell längre ner i den kolumnen där du dubbelklickar.

 

Din ursprungliga fråga att dra i reglaget på rullningslisten fungerar bara på det sätt du önskar om du inte tidigare har varit nere i någon cell under den befintliga listan. Jag föreslår därför att du markerar alla dina poster (ej tomma rader under listan) och kopierar in dessa i ett nytt blad. Om du sedan INTE går ner till några celler under din lista i det nya bladet kommer du att hamna vid sista posten när du drar reglaget på rullningslisten till botten.

 

Ytterligare ett snabbt sätt att komma till sista posten i listan är Ctrl+"pil ner". Tänk dock på att du först bör makera en cell i lista vars kolumn inte har några tomma celler längre ner i listan. Det går också att trycka på END-tangenten och därefter pil ner.

 

Det är också viktigt att du inte har några tomma rader i din lista för då får du felaktiga resultat när du använder Excels finesser för listhantering.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, hade en tom cell. Gjorde även som du sa med att kopa & klistra.(så simpelt det kan va ibland) Så nu har jag det precis som jag vill ha det. Får passa mig för att greja längst ner då :)

Tackar & bockar m.v.h/JEBO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...