Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

excel-problem


spinky

Rekommendera Poster

hej, min fråga kanske inte passar här, men jag tänkte ändå göra ett försök...

Det är så att jag vill kunna multiplicera en cell i excel 97 som har formatet tid (ser ut såhär: 01:29, alltså hur många timmar och minuter)med en annan cell som har formateringen kr. jag vill alltså se vad min tele räkning har kostat i en viss tid....

Problemet är då att excel inte fattar vad jag menar, det blir ett helt fel svar!!!!

 

Om någon har en lösning på detta problem kan ni också maila ett svar eller exceldokument till mig med excempel! på adressen: spinky@mail.bip.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel lagrar det mesta som har med tid att göra i t<1, så att 0 motsvarar talet 0, medans 1 motsvarar 24.. För att ta det andra hållet, så lagras varje minut som 0,0006944444... (1/1440), eller varje timme lagras som 0,04166666... (1/24) så just 01:29 skulle bli 0,061805555...

 

Så om du tar fältet för den totala tiden och tar det gånger 24, så går du ett heltal för hur många timmar samt ett decimaltal för antalet minuter. Efter som jag antar att det mest bara är timmar du är ute efter, kan du även använda HELTAL() så får du antal minuter borttaget och bara kör timmar.

Glöm inte att du måste formatera om fälten efter som om dom kan tro att det är tid arnars, när det är valuta du pratar om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel lagrar det mesta som har med tid att göra i t<1, så att 0 motsvarar talet 0, medans 1 motsvarar 24.. För att ta det andra hållet, så lagras varje minut som 0,0006944444... (1/1440), eller varje timme lagras som 0,04166666... (1/24) så just 01:29 skulle bli 0,061805555...

 

Så om du tar fältet för den totala tiden och tar det gånger 24, så går du ett heltal för hur många timmar samt ett decimaltal för antalet minuter. Efter som jag antar att det mest bara är timmar du är ute efter, kan du även använda HELTAL() så får du antal minuter borttaget och bara kör timmar.

Glöm inte att du måste formatera om fälten efter som om dom kan tro att det är tid arnars, när det är valuta du pratar om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(forts från mail-diskussion, obegripligt för övriga)

 

Jag såg att jag gjorde ett litet(?) fel i det senaste mailet

=ANTAL.OM(A:A;"<18:00")+ANTAL.OM(A:A;"<06:00")

Skall anturligtvis vara

=ANTAL.OM(A:A;">18:00")+ANTAL.OM(A:A;"<06:00")

 

/mh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...