Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vfat32 + linux ????????????


Andreas

Rekommendera Poster

Så här är det.....

Jag har två hd en på 5,1Gb o en på 2,4Gb och har delat upp disken på 5,1Gb i två lika stora....

Jag kör win 98 och har installerat den på ena partitionen av 5,1:an.

Nu är det så att jag har installerat RH 5,2 på 2,4Gb och nu skulle jag gärna vilja kunna multiboota.... och jag skulle oxo gärna vilja kunna skriva till båda hdd.. från båda operativ systemen, dvs från linux till 5,1Gb och från win98 till 2,4Gb.

och nu är det så att jag har hört något om att vfat32 och linux inte går någe bra ihop...????? är det sant? finns det någon lösning? (jag har även RH6.0 "på gång" om det skulle hjälpa mig på något vis)

 

hjälp mig!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux + vfat32 går bra ihop, dock kan det bli problem ibland om man kör en partition windows (vfat32)och en partition linux (ext2-fs) på samma disk, och det har väl mer med partitioneringen och partitionsprogrammen att göra.

 

Om jag var dig skulle jag göra följande:

Installera Windows98 på 5.1GB:aren och installera Linux på 2.4GB:aren.

 

2.4:an delar du upp i en swap-partition och en native partition, och 5.1:an gör du en enda stor partition för med win98.

 

Du kommer komma åt hela 5.1:an både från windows och linux, medans 2.4:an kommer du (om du installerat ext2-fs) komma år att läsa och skriva från Linux. Det finns program för windows som gör att du kan LÄSA 2.4:an, men inte skriva till den. Eller program och program, snarare drivrutiner du lägger in i c:\windows\system sen behöver du itne bry dig mer, efter som linux hårddisken kommer komma upp som en skrivskyddad enhet bland alla andra. (D:)

 

Jag vet för ögonblicket inte vad deras hemsida finns, men jag har drivrutinerna på min server, och tänker strax kolla upp (senare inlägg).

 

Hoppas att du förstod mig.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Här hittar du ett litet program som kan mounta ext2 i Windows i Read-Only läge.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör linux och win95 (med en FAT16 & en FAT32) + (ext2 för linux) på samma HD (4GB)

och det funkar ypperligt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...