Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet och OS 9.1


Jan-Erik Karlsson

Rekommendera Poster

Jan-Erik Karlsson

Jag har installerat 9.1 pŒ min iBook fšr att bl a dra nytta av det snabbare surfandet. Men nu kommer jag inte ens ut pŒ nŠtet: "Autentiseringen misslyckades" fŒr jag ideligen veta. Vad gšra?

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inställningarna under Inställningar : TCP/IP och Internet, och i e-postprogramet. Något kan ha ändrats av misstag.

 

Dessutom verkar det som om du har dubbletter i mappen Teckenkonvertering i och med att dina Å, Ä och Ö blir konstiga.

 

Det ska bara vara 15 filer där, version S1-1.6 (markera en fil och tryck på kommando-I, kolla till höger om Version).

 

Resten av filerna - de som är av en tidigare version eller som har svenska namn - ska du dra till en annan mapp utanför systemmappen, men spara dem så länge.

 

 

"In this business, by the time you realize you're in trouble, it's too late to save yourself. Unless you're running scared all the time, you're gone."

--- Bill Gates

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller tecknen. Jag tror att Internet Explorer är väldigt kinkigt, de som har problem med Teckenkonvertering brukar ha den läsaren. Därför rekommenderar jag Mozilla eller Netscape (Mozilla är bättre och är den läsare jag nu använder).

 

Hos mig har jag svensk Teckenkonvertering, men engelska tillägg. Hur det blir i Explorer vet jag inte, men krånglar det i den läsaren rekommenderar jag ett byte. Fungerar det i NS/MZ, kör dem istället och använd tiden till något roligare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hos mig har jag svensk Teckenkonvertering, men engelska tillägg."

 

He, jag har precis tvärtom, Svenskt tillägg men engelsk teckenkonvertering på US system, Det var det enda sättet jag kunde få explorer att visa rätt tecken.

 

Rekomendera iCab eller Opera istället för Mozilla(Maczilla), ska bli kul att se hur Omiweb blir..

 

/nix

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med Mozilla, men iCab och Opera är mycket bra också. De är inte lika gnälliga som Explorer (Destroyer) och bör användas istället.

 

Gnäll-Explorer måste uppgraderas till samma standard som konkurrenterna på området Teckenkonvertering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att IE 5 är överlägset bäst men tvingas använda Netscape Communicator för mina bankaffärer.

 

OK, Netscape är fortfarande snabbare än IE men det är priset man får betala antar jag.

 

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är IE slött och tråkigt i jämförelse med Mozilla, som är betydligt bättre på många punkter. Mz är att föredra framför Netscape 6, så omdömen baserade på den läsaren kan inte sägas gälla Mozilla.

 

Jag är inte imponerad av IE 5.5 i Mac OS X eller IE 5.0 (i Mac OS 9, kastade det då jag installerade en Kub hos en kompis, hon är nöjd med Mozilla) och tycker inte att de tillför något.

 

Netscape 6 tycker jag var trög, Mozilla är mycket snabbare och stabilare (på min G4). På Quadrorna kör jag Netscape 4.08, det fungerar perfekt.

 

Jag har i.o.f kört Netscape sedan jag började surfa (började med NS 2.0) och har varit nöjd hela tiden. Jag ser därför ingen anledning att använda Explorer, eftersom den inte imponerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenting till övers för Microsoft eller deras affärsmetoder. MS är en anomali, en sjukdom i programvarubranschen, och Microsoft är ett sjukt företag.

 

Jag gillar inte MS Office 97/2000 för Windows eller Office 98/2001 för Mac. De är buggiga, fläskiga, långsamma som morfindrogade sengångare, har onödigt många funktioner och för lite verklig användarvänlighet.

 

Men Internet Explorer 5.0 och Outlook Express 5.02 är lysande.

 

Kom ihåg att Microsofts Macintosh Business Unit är i stort sett helt skilt från Windows-delen och befolkas till stor del av gamla Apple-anställda. Mac-anhängare av rang.

 

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-16 20:05:18 av Staffan X Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Explorer och svenska tecken är nåt för sig. Har läst allt jag kan komma över både här och på andra ställen men ta mej tusan om det går att ordna. Det vanligaste verkar vara att fixa till i mappen Teckenkonvertering sen ska det funka med si, det går inte. Av olika orsaker vill jag använda Explorer. Gick det så skulle jag byta tvärt.

 

Jag undrar om det finns någon guru som kan hjälpa mig. Kör system 9.1 samt Exp. 5,0

 

Tacksam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du fixat i Teckenkonverteringsmappen??

 

I den mappen ska du ha följande filer:

 

Arabic Encodings

Central European Encodings

Chinese Encodings

Chinese Encodings Supplement

Cyrillic Encodings

Greek Encodings

Hebrew Encodings

Indic Encodings

Japanese Encodings

Korean Encodings

Symbol Encodings

Thai Encodings

Turkish Encodings

Unicode Encodings

Western Language Encodings

 

När man gör en "visa info" på dem ska de ha versionnummer: S1-1.6.

 

Har du något annat bör du fixa det. Jag kör med svenskt Mac OS 9.1 och har inga problem med Internet Explorer 5.0.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Tack Petra!

Men tyvŠrr sŒ hjŠlpte det inte fšr det Šr precis sŒ det ser ut i min mapp. Du kanske ser hur det Šr fšr nu anvŠnder jag 5.0.

Sammanbrottet Šr nŠra.

 

H.

Magnus

magnus-l@telia.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med dig Magnus!

 

Har du provat att ta bort alla MS-tillägg i systemmappen och börja om från början med IE?

 

Själv installerade jag ett fräsht Mac OS 9.0, sen uppdaterade jag till 9.1. Körde sedan igång IE, fick strul och raderade de dubletter IE skapade i Teckenkonverteringsmappen och sen funkade det finfint.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Tack fšr att du bryr dig Petra!

 

Har rensat ut allt som kan ha att gšra med IE, sen installerade jag det igen. Utan resultat Šr jag rŠdd. Det kanske bara Šr din utvŠg kvar att kšra om hela systemet. Jag tycker bara att det verkar vara lite krŒngligt fšr att fŒ ett program att funka. Snart Šr det lika (ja,hmmm,nŠstan) krŒngligt att ha Mac som PC. Inge bra tycker jag.

 

Du gšr inte hembesšk och fixar sŒnt hŠr? Har inte tid att hŒlla pŒ och strula med sŒnt dŠr jox.

 

H.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus, om jag bodde i närheten skulle jag nog kunna hjälpa dig.

 

Kolla förresten så att du inte har några MS program i mappen "Applications (Mac OS 9)" Office har i alla fall problem med den mappen då den inte gillar mappnamn med parenteser. Prova flytta ut IE isåfall och se vad som händer.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Hej igen Petra!

Du kanske inte bor sŒ lŒngt bort? Vad vet jag.

 

Done that. AlltsŒ med applikationsmappen. IE lŒg fšrresten utanfšr. Det kŠnns som om stunden fšr en nyinst. av systemet nŠrmar sig. TŠnk att vara MacŠgare och behšva installera om det? Det Šr inge bra. Jag trodde bara PC folket hšll pŒ med sŒnt. Jag kan inte fatta, det mŒste vara mŒnga som har det hŠr problemet. Min lilla comp. kan vŠl inte vara den vŠrsta? Att tex. inte den stora draken Microsoft intresserar sig mer Šr ju inge bra.

 

Problemet Šr att nu bšrjar jag kŠnna igen alla konstiga tecken. Promilletecknet Šr tex. ett litet a med tvŒ prickar. Bra va!

 

FΠse om du har fler trix Petra?

 

H.

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus, det är ju inte Apple och Mac som ställer till det, det är ju Microcrap, ermmm... Microsoft som ställer till det.

 

Jag undrar om det är något annat som kan tänkas bråka med din teckenkonvertering. En tilläggskonflikt?

 

Använder du Outlook Express också? Blir tecknen likadana? Om inte, är det några andra program som har problem med teckenkonvertering?

 

Jag bor i Luleå, så jag gissar det är långt borta, men du kan ju alltid maila mig eller om vi kör via ICQ (maila mig ditt nummer isåfall) så kanske vi kan försöka komma på hur vi ska göra.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Hej Magnus!

 

Om du är osäker på hur du kollar om du har rätt versioner av teckenkonvertering och har rätt inställningar i explorer kan jag skicka några skärmdumpar på hur du gör..

 

Behöver din mail adress i sådana fall..

 

Micke

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Hej Micke!

 

HŠr kommer min mailadress.

 

magnus-l@telia.com

 

Att jag har rŠtt versioner det vet jag. Har fŒtt utmŠrkt hjŠlp av en tjej som verkar vara mycket duktig men vi Šr inte riktigt klara Šn.

 

Tacksam fšr all hjŠlp.

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag och Magnus nu löst problemet. Det var mycket enklare än vad vi först trodde (rodnar djupt). "Character Set" var satt fel, det ska vara Western (Latin 1) och inget annat.

 

Magnus kommer säkert att posta här också för att bevisa att det funkar. :-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer GRRRRR

Tack igen Petra!

 

Återigen är jag en nöjd Macägare. Frid och fröjd.

 

Bor det ingen rörmokare i Luleå som kan hjälpa tjejen att koppla in en bänkdiskmaskin som tack för hjälpen? Blev det fel nu?

 

Har ni problem vänd er till Petra i Luleå. Hon fixar det.

 

Tack för mig!

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehehe... jo, det skulle sitta fint om bänkdiskmaskinen blev inkopplad (har bara väntat på det i 3 år pga av lat/oföretagsam fästman). :-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det ordnade sig.

 

Men vem är egentligen ansvarig för fadäsen med dubbletterna i Teckenkonvertering? Apple eller Microsoft?

 

 

"It doesn't matter what you wear. It doesn't matter how old you are. What matters is how smart you are."

 

Steve Jobs

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att ta tilfället i akt att diskutera något annat än datorer för en gångs skull...

Att koppla in bänkdiskmaskiner behöver inte vara svårt. Själv skruvade jag loss "munstycket" från min kran och tog med den tillsammans med "muttern" från diskmaskinen till järnaffärn. Där fixade de en "mellanpropp" som gör att jag kan koppla in diskmaskinen i kranen när jag behöver diska.

En enkel men kanske lite kortsiktig lösning. Du kanske helldre bör göra en grundformatering av diskbänken och installera senaste versionen av blandare med stöd för äkta multi-tasking (alltså vatten till maskinen och kranen samtidigt). Tänk dock på att först säkerhetsspara vattnet genom att stänga tillförseln innan du går loss med rörtången...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går finfint om bänkdiskmaskinen faktiskt fick rum på diskbänken... problemet är att huset är gammalt så jag måste ta ett grytskåp till hjäp, precis lagomt stort för diskmaskinen (får ställa upp den något så man får upp höjden 15 cm till). Tyvärr vill jag då koppla maskinen direkt genom väggen på skåpet till undersidan av diskbänken. Annars måste jag göra ett hål i plåten för att koppla kontakten till kranen, vilket verkar dumt.

 

Bättre då att borra hål i skåpet, kapa av kopparröret så pass att man får plats med en T-koppling där under (en sån som går att stänga av förstås).

 

Detta betyder att den lata fästmannen måste skaffa en båfil, T-koppling och såga av rätt längd på röret. :-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt din fästman få välja mellan att diska allting själv i resten av sitt liv, eller att montera in bänkdiskmaskinen. Då kanske han fattar...

 

 

 

Mvh

Ivan Bakran

_________________________________________

Du skall icke hava begär till din nästas PowerBook G4...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...