Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammankoppla switchar


Besserweiser

Rekommendera Poster

Besserweiser

Hej!

 

Situationen:

Har precis köpt in en ny HP ProCurve 2524 (24p. 100mbit), och har sedan tidigare två st. Cisco 1924 (24st. 10mbit, samt 2st. 100mbit portar), samt en IBM 8271 switch (samma som Cisco switcharna).

 

Alla servrar har jag nu satt på den nya HP Switchen. Det finns portar över så att det skulle räcka att "paralell" koppla de andra tre switcharna direkt ifrån HP:n. Är dock lite "newbie" på detta, hur kopplar jag ihop switcharna med varann på bästa sätt?

 

Skall jag Seriekoppla dem, eller paralell koppla dem? Är det nödvändigt att köpa nya 100mbit transcievrar till alla? (tror inte att varken IBM:en eller Cisco switcharna stödjer gigabit).

 

Tacksam för rekommendationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

1. Koppla helt enkelt in Cisco och IBM switcharna i varsitt 100mbits uttag i HP burken. Se till att ha alla inblandade portar inställda på 100mb / Full duplex. På detta vis får varje "liten" switch 100mbit att dela på, om du seriekopplar får ju switch nummer 2 i kedjan dela på den första 100mb (du hajar va?).

 

2. Precis som du säger så stödjer inte Cisco 1924 Gigabit, men det spelar ju ingen roll om du användet dig utav 100mbits portar på HPn.

 

3.Använd dig utav en korsad kabel för att få link mellan HPn och de andra switcharna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

Hej igen.

 

Okidoki, precis som jag trodde då med andra ord, tack för ditt svar Crille!

 

Vad jag hade lite i åtanke var de olika Switchspecifika funktionerna (är som sagt "ny på området), t ex "Cisco discovery protocol", med "neighbouring devices" etc...

 

Förresten, vad är VLAN för ngt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEj

Utan att utveckla det för mycket så står VLAN för Virtual Local Area Network. Alltså ett Virtuellt LAN som du lägger upp i ditt befintliga LAN. Det blir då helt separerat från ditt vanliga LAN. Mycket bra för att skapa en testmiljö som inte får ha "kontakt" med produktionsmiljö.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Cisco discovery protocoll:

Används för att precis som det låter att upptäcka cisco burkar i nätverket. Man kan se vad burken i "andra änden av sladden" är för typ, vilken port man är inkopplad på och andra roliga grejer.

Detta kan du slå av i detta fall, då alla dina switchar kopplas till en HP-burk.

 

VLAN:

Detta är ett sätt att "kapsla" in ethernet paket och ge dom en tillhörighet, ett VLAN nummer.

Alla portar i ditt nätverk som är lagda på ett specifikt VLAN kan prata med varandra som de satt på samma lan. Du kan med andra ord dela upp ditt nät i flera olika lan. Te.x. för labb som inlägget innan tipsar om. Dock så kommer du i detta fall troligtvis få problem med att köra VLAN. Detta beror på att cisco burkar använder en propietär VLAN lösning kallad ISL och HP med största sannolikhet använder sig utav standarden 802.1q. Dessa går inte att kombinera!

 

En liten fråga, vad fick du betala för din HP burk ?

 

 

[inlägget ändrat 2001-03-13 12:16:41 av Crille, Brainbench MVP (www.brainbench.com)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besserweiser

Hej igen!

 

Tack återigen för svaren Crille & Kli1.

 

HP Switchen har med den nya firmwaren stöd för CPD (Cisco Disc. Prot.), & dom "hittar varann", hmla käckt.. eller något?! Ingen direkt funktionalitet som kan förbättra prestanda då alltså..

 

Vi pröjsade ca 10kkr för den tror jag. Verkar vara en riktig toppenprodukt faktiskt, vann ju i test också. Med TopTools kan man få ganska bra diagnostik etc. Bra även att samtliga portar är autosense 10/100/x-over etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...