Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

avinstallera win 2000 :(


jennygran

Rekommendera Poster

Vill ta bort win 2000, via dos-promten går ej då datorn menar att eftersom win 2000 är igång går det ej formatera c: . Finns det startdiskett till win2000, var ordnar man en sån ? Ej heller går det via uppstart välja dos genom att trycka f8 . Har ingen aning om hur jag lätt ska avinstallera o lägga in win 98, då får jag meddelandet att det är en tidigare NT-version(win2000) o då kan man ej installera win 98.. :( Hittar ej heller ngn tips på microsofts hemsida om hur man avinstallerar win2000. Tacksam för svar....jenny...:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd startdisketten till W98 till att köra fdisk. Välj att ta bort partitioner och skapa sedan en ny. Då rensar du hårddisken totalt och sedan installerar du helt enkelt Windows 98 på en klinisk ren hårddisk.

Av någon konstig anledning ligger inte filen format.com med på start och installationsdisketten till Windows 98 men fdisk rensar det lika bra det är bara lite svårare att använda.

Alternativet är att installera Windows 98 jämte Windows 2000 och därigenom komma åt kommandot format med det är onödigt jobb.

Visst man kan skapa startdisketter till 2000 men det är fel dosformat om du sen ska lägga in W98.

 

Lycka till.

 

Ps Själv kör jag det optimala. Både W98 och W2k (Windows 2000) för att få det bästa av de 2 operativsystemen.

 

MiB

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Jenny!

 

Frågan är varför vill du avinstallera ett Operativssystem vida överlägset Windows 95/98? :-)

 

Att du inte bara kan formatera din hårddisk är såklart att ditt operativsystem ligger på denna enhet och läser direkt från denna. En omöjlighet med andra ord, ungefär som att dra sig själv i kragen för att lyfta sig över marken :-)

 

Vad du får göra är att exempelvis gå till en dator som har Windows 95/98 installerat och skapa en systemdiskett. Detta gör du enkelt genom att gå ut i dos och skriva format a:/s eller sys a:

 

Efter det copierar du fdisk.exe och format.com på din diskett.

 

Boota upp din egen dator med denna diskett och kör fdisk. Med detta program plockar du bort de partioner av Windows 2000 du har på din hårddisk.

 

Boota om din dator igen med disketten och använd format för att formatera din hårddisk.

 

>> Jonas

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja haka på den här tråden med ett snarlikt problem.

Jag lade in win 2000 på en separat hårddisk, dvs D:\, parallellt med win 98 på enhet C:\.

Nu har jag formaterat D:\ för att få bort win 2000, men dualbooten finns ju kvar. Har inte orkat leta efter lösningen.

Var i MSCONFIG får jag bort frågan vid start om att datorn skall gå igång med förvalen Win2000, så att datorn blir sig själv igen.

 

Thomas (som gärna väntar till Win2001)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare

 

Du får redigera bott.ini filen som ligger kvar på din hd c:................och ta bort valet för ett andra os där.

 

/Fredrik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Eller så kan man göra det lätt för sig och köra ett gulligt prog som heter delpart.. =) Underbart!!

 

Tips!

För dem som testat Linux och inte diggar deras Li som blockerar MBR:en kan jag rekommendera aefdisk..

 

 

Varning för följande:

---------------------------

NetIntense

kylning.com

datordelar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...