Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig dator?


Morathi

Rekommendera Poster

Hej..jag har en dator med 1ghz amd athlon cpu, 128 mb ram,riva tnt2 ultra grafikkort och windows me...

 

Räcker inte det här för att köra counter-strike? Jag börjar alltid datorlagga när jag kör det i 640x480 efter typ 10 min... Jag har senaste drivrutinerna till grafikkortet och till moderkortets krets (via 4in1).

 

E det kanske grafikkortet som e dåligt eller e det windows me? Jag märkte inget lagg på win p2 450mhz med windows 98..då hade jag oxå pc-100 ram nu pc-133... Nån som vet vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Windows ME är boven i dramat. Kör windows 98 eller 95 istället så kommer det att flyta på jättefint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, eller se till att slå av alla extratjänster i ME som ligger å surrar i bakgrunden - och eventuellt skaffa mer minne då CS1.0+ME kan bli lite för mycket för 128MB idag då båda har enormt ökade minneskrav.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System restore, fastfindern från office osv osv.. tryck ctrl+alt+del å se vilka program som listas och posta dem här ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu skriver jag vad som kanske kan tänkas stängas av...men måste jag stänga av allt d här manuellt eller kan jag ta bort skiten så det inte startas...?

jaja:

 

Blstapp

Mediadet

Ctnotify

Mdm

Winampa

Ahqtb

 

E några av dess typ...massa skit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland jag skulle vilja ha ett svar till tråden innan på det här meddelandet =) Det vore jättejust...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nej nej nej, med en så bra dator ska du utan problem kunna köra CS utan att behöva trixa allt för mycket, körde själv ganska länge med 1288mb ram, windows 2000, 0ch lirade CS utan problem!

 

borde vara något annat som är fel, typ gamla drivrutiner mm..

 

Glöm inte att det är Dax att uppdatera CS till 1.1 !! ;)

 

_________________________________________________

"Compaq FAQ: Where is the ANY Key? (FAQ2859)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"körde själv ganska länge med 1288mb ram, windows 2000, 0ch lirade CS utan problem!"

 

WOW! stoffe ...1288MB? värsta monsterdatorn asså ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄR körde du CS? Minneskravet har gått upp rätt brant när det gäller CS iom 1.0 och senaste hl-patchen, vilket kanske kan vara problemet...

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så mycket i den listan som kan tas bort.. mediadet har jag ingen koll på vad det är dock, så det ställer jag mig frågande till.. Winampa kan du oxå utrota...

 

ahqtb känner jag igen men har ingen aning om vad det är..

 

Blstapp är väl för ditt ljudkort anar jag och jag tvivlar på att det behöver fortsätta köras efter uppstart.

 

Du bör i möjligaste mån stänga av det du vill bli av med via programmet som startar det.. annars kan nå'n hänvisa dig till rätt post i registret för 'run' som jag just nu inte minns ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan körde jag för skitlänge sen men nu kör jag ver. 1.1...

 

Men det kan inte vara grafikkortet...?

riva tnt2 ultra 32mb...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan juh säga så mycket som att 1.0 och ännu mer 1.1 har blivit väldigt krävande...

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså nu blir jag snart galen...min dator krashar JÄMT! Jag har fan inte startat den en enda gång utan att få en blåskärm...

(Jag har en Athlon 1ghz cpu, Microstar K7T2 Pro moderkort, riva tnt2 ultra, soundblaster live 1024, 128 mb pc-133 sdram samt ett Intel nätverkskort och Windows ME som OS)

 

Inte nog med att den krashar hela tiden, den går slött oxå! Min p2 450mhz gick fan snabbare med lika mkt ram, fast d va pc-100...

 

Jag har hört att man kan typ höja nån voltgrej från 3.3V till 3.4V för att ta bort krasher...men men...

 

Någon som vet hur jag ska fixa min dator? Jag vill slippa stänga av scandisc varje gång jag startar..=(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera version 2.0 eller 3.0 av liveware!..hade också problem för jag hade en äldre version av Liveware! installerat..och den vägra funka på win me...drog hem senaste och vips..det fungera igen

 

 

_________________________________________

Telia=Felia=sant

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ninnuam: hmm...mitt system är då inte instabilt...har en uptime på 1 vecka nu och det funkar kanon...kör Liveware 3.0 för windows ME...inga fel där inte...har inte haft en blåskärm i windows ME sen november...bara man kör windowsupdate och tar hem alla uppdateringar så funkar det superbra...

 

 

 

_________________________________________

Telia=Felia=sant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åja, LW3 med uppdateringen för ME är klart stabil för både mig och mina fränder som använder det.

 

Jag skulle nog sikta in på följande saker istället för att klaga på LW3 direkt:

1) Hämta senaste BIOS - Micro Star har haft en del mysko problem med tidigare versioner http://www.msi.com.tw/support/bios/mainboard/6xxx/k7tpro2/k7tpro2.htm

 

2) Eftersom ditt moderkort använder VIAs chipset bör du definitivt hämta hem senaste 4-in-1 från VIA http://www.viatech.com/drivers/index_new2.htm särskilt om du har DMA påkopplat på HD eller ditt grafikkort kör på AGP 2x eller 4x. Om du nu kör AGP2x eller 4x, kolla så att grafikkortet du har verkligen stödjer den hastigheten du har, samt att du har rätt inställning i BIOS. Själv hade jag intressanta fenomen på min ena dator med ett vanligt TNT2 som bara klarade AGP2x - men BIOS var inställt på 4x.

 

3) Se till att köra _stabila_ drivisar till ditt TNT2 - version 10.80 har många många fixar för tidigare problem. Särskilt har det blivit stabilare och _snabbare_ på moderkort med VIA.

 

4) Trimma inte _för_ hårt i BIOS - var lite snäll med inställningarna - ofta tjänar man inte för mycket (själv har jag en speldator som är j**eltrimmad, men den går inte mycket snabbare än min arbetsdator som i stort sett har standardinställningarna).

 

Sådärja, nu borde det fungera klart bättre. Om det inte gör det - byt till Win2K istället!! Funkar mycket bättre - plus att OpenGL och DirectX är snabbare i 1024x768x32 och uppåt än på WinME.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag oxå, aldrig problem med liveware.. minns bara att lw2 inte fungerade kanon under NT4... ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp allihopa.

 

Jag uppgraderade min bios, via kretsarna, och grafikkortet. Men ändå var den lika slö. Då testade jag att ta ut en av mina hårddiskar (har 3 st 2 på 10gb och en på 40) och plötsligt gick det mycket snabbare...

 

Då kanske det går ännu snabbare om jag tar ut en till 10gb hårddisk men d e lite problem för det är bootdisken...Hur ska jag göra för att få över hela bootdisken på 40gb's hdn?

Jag vill juh inte installera om windows...Finns det inget sätt jag bara kan flytta över hela skiten? Jag prövade i Windows men d funka inte och xcopy i dos med startdiskett verkade inte funka heller eller så skrev jag fel paragrafer...Jaja om nån kan hjälpa mej med det här sista så vore jag glad =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla utom en fil går att kopiera i Windows.

Är väl swapfilen som inte går den kan du fixa med startdisken.

 

Har funkat för mig X antal gånger

 

// Ulf

-------------------------------------

Alla kan inte och somliga vill inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Powerquests Partitionmagic. Kostar iofs lite slantar(inte så myckt) men då är det bara att slaska över hela partitionen plocka ut disken och köra på. Spara givetvis den gamla disken och partitionen innan du vet att det fungerar. Jag har gjort det på en win2k partition och det funkade kanon!

 

Ett alternativ till att ta bort diskarna helt kan vara att du kör dem i en annan ide-kanal än den bra disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...