Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mera partitioner...


puffo

Rekommendera Poster

W95 kan väl liksom NT installeras på "nästa" partition? Jag menar om min disk har tre partitioner - C:, D: och E: och jag väljer att installera W95 på D: och NT på E: borde det väl funka? Frågan är i så fall hur stor C: behöver vara? Räcker det med att göra den 32 MB eller behövs 64 MB? Tanken är att ha W95/NT på första hårddisken och Linux på andra (F:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt så har du en primärpartition(C:) och två logiska enheter i en

utökad partition(D: och E:)?

Windows 95 måste installeras på en primär partition, i det här fallet C.

NT ska gå att installera på en logisk enhet med lite trixande. Har inte prövat själv.

Blev du klokare? = )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv NT och win 98 på samma disk, NT på primär och 98 på sekundär, viktigt att installera 98 först, NT sedan, det gjorde inte jag och fick därför inte NT bootloader att fungera som det skulle till en början, utan var tvungen att skriva ner bootsectorn 98:an åstakom till en fil sedan köra tillbaks NT:s bootsector för att få det att fungera, sedan så hänvisade jag till filen med 98:ans bootsector i boot.ini men installerar man 98:an forst så tror jag NT fixar sånt själv.

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joan Larsson

Varför skapa utökade partitioner överhuvud taget?

Man kan ha 4st primära partitioner på en disk. Skulle man

sedan inte tycka att det är tillräckligt så kan man skapa 3st primära och en utökad partition som man sedan skapar logiska enheter i. Det finns inte någon begränsning på hur många logiska enheter en utökad partition kan innehålla (bara den fyskiska).För att tex NT ska starta så måste Ntldr,bootdd.sys samt boot.ini ligga på den första aktiva partitionen på den första hårddisken. Öppnar du boot.ini så ser du att den hänvisar till den partitionen där dina NT filer ligger.

 

Hjälpte detta dig?

 

//Joan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...