Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
andreas ----

Bilder i tryck. . .

Rekommendera Poster

andreas ----

Jo, vilken upplösning skall man scanna in bildern (foton) med då de ska tryckas i färg (hoppeligen)?

Är ganska "new" på det här med tryckgrejjer, har en AGFA scanner och använder FotoLook 3. Där kan man ju välja input och output resolution, vilken upplösning skall jag använda?

Finns det kanske en bra bok om detta? har läst 4 böcker men de var ganska gammla så det var inte så mycket DTP i dom böckerna.

Kommer säkert mera frågor snart bara jag kommer igång. . .

Väldigt tacksam för alla svar.

Hemohes!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Weyland

Beror på hur du ska trycka den och hur stor bilden ska bli i tryck. Du kan aldrig scanna i för stor upplösning, bättre för mycket, och sedan interpolera ner den i ett bildbehandlingsprogram, än tvärtom. Jag brukar scanna Larson!-strippar i 600dpi och skala ner dem till 300dpi (utskrift) och 72dpi (webben) i photoshop. Mkt bra resultat.

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
No22

en vanlig dagstidning trycker väl i en 130 dpi tror jag, det är som weyland sägfer, olika på kvalitet, material och storlek!

OK

MVH Niklas Nord

------------------------------------------------------------------------

:: När tiger springer ur djungeln, springer djungeln ur tigern! ::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars Silverek

Det viktigaste är hur stor (eller liten) bilden skall vara. Är bilden, säg 10 cm hög och du skall göra en bild som är 25 cm hög så skall du scanna bilden 25 cm hög också (minst) och skall bilden användas för tryck så finns det ingen större anledning att scanna den högre än 300 ppi (räcker för 150 lpi tryck). Skall man ha bilden för webben så räcker gott och väl 72 ppi.

I FotoLook så bör output resolution vara det intressanta (använder inte programmet själv).

De flesta dagstidningar trycks i 75-85 lpi - inte högre.

Lars, Stenkullens Tryckeri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr_Fireblade

Har ett tips på en bra bok som täcker in det mesta inom grafisk formgivning. Den heter "Grafisk Kokbok" och är skriven av Kaj Johansson, Peter Lundberg och Robert Ryberg.

Kolla in http://www.kapero.a.se/ för mer info.

Det var alles

/Togge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Per Augustsson

Ett tips: Läs kapitel 3 i Photoshop-manualen. Där står det mesta om bildupplösning och hur man scannar bilder.

/Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HL

Det där du undrar om Input eller Output i Fotolook verkar ingen ha svarat på. Jag tycker det är lättast att använda Output. Då kan man ange exakt vilken upplösning man vill att den färdiga bilden skall få, antingen i ppi (bildupplösning) eller genom att välja en rastertäthet i lpi.

Standardupplösningar för tryck är ca 170 ppi för dagstidning och ca 300 ppi för ett ordentligt magasintryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
andreas ----

Ok, nu börjar det klarna.

Bara en liten fråga till, hur får man så att det ser likadant ut då man trycker som på skärmen?

m.v.h. Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars Silverek

Börja med att kalibera skärmen. Har du Photoshop så har man ett program som heter Adobe Gamma som kan hjälpa dig med detta. Sedan kan det vara en idé att höra med tryckeriet ifall de har någon färg-profil (ICC eller liknande) som du skall använda dig av så att det du scannar in och ser på skärmen motsvarar det som kommer ut i trycket senare.

Ytterligare en idé är att lämna ditt jobb till ett repro/prepress företag(eller ett tryckeri) som kan ta fram ett färg-korrektur till dig. (ColorArt, Chromalin eller MatchPrint brukar det oftast vara)

/L. Silverek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
andreas ----

Hittade Abobe Gamma Loader, men vad skall jag kalibrera efter?

m.v.h. Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars Silverek

Precis som sign. Pelle skrev så kan det ju vara hög tid att läsa manualen :)

Har du ingen så fy skäms och införskaffa genast en riktig licens.

Det finns även kurser som lär ut det mesta om grafisk formgivning etc.

/L. Silverek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...