Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskriftsproblem i Quark 3.3


Q

Rekommendera Poster

Sitter och gör en liten broschyr i A5-format, men när jag skriver ut den för att kolla utseendet (två sidor bredvid varandra på ett A4) blir det förminskat på nåt sätt. Jag får med skärmärken, så jag ser att utskrifternas "A5-sidor" är bara 100x141 istället för 148x210 som det står i Dokumentformat!

Om jag kryssar för Uppslag i Quarkfliken faller trycket utanför sidorna, om jag kör med 2 sidor per ark under Layout får jag förvisso ut just det, men förstasidan som ligger för sig själv i dokumentlayouten (naturligtvis) kommer på samma ark som sida 2 - som egentligen borde komma på samma ark som sida 3.

Dessutom är sidorna som sagt förminskade en aning, även om Passmärken är avslagna, vilket är det mest irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte skriva ut ett A5-uppslag med skärmärken på en A4-sida i 100%. Antingen får du kryssa ur uppslag eller så får du välja bort passmärken. Använd inte "2 sidor per ark under Layout" utan istället uppslag-kryssrutan. Kolla också procenttalet och sidans riktning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, även om jag slår av passmärken blir sidorna förminskade - det är det som strular...

 

Uppslag är ikryssat, jag har fipplat med de flesta inställningar tycker jag, men jag får ingen ordning på det.

 

Har temporärt löst det genom att köra utan uppslag, dvs en A5 med skärmärken per ark. Lite slöseri med papper, men som tur är kan skrivaren köra dubbelsidigt... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut i 3.3, men i 4an så finns det en kryssruta som heter Anpassa till sida eller något i den stilen. Kan den vara ikryssad? Är den det så kommer det nämligen att ske en förminskning pga att programmet räknar bort skrivarens kantmarginaler, alltså de ytor närmast kanten som inte skrivaren kan skriva på.

 

I och för sig så borde det också innebära att dina enkelsidiga utskrifter blir förstorade...

 

Hoppas det här hjälper. Annars vet jag inte vad det kan vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...