Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PC=inget ljud

Per Ångquist

Recommended Posts

Per Ångquist

Hejsan alla PC-ägare!

Byter ni ofta varningljud med varandra?

Jag menar att det brukar ju inte finnas ljudkort i era datorer.

I regel räcker der finfint med visuell feedback men ibland önskar man att man bytt till sig det legendariska varningsljudet som med ett sömnigt brummande varnar för att ett dumhuvud kommer in i lokalen.....

>>>Pär

Det tar emot att erkänna att jag är inne på mitt tredje ljudkort på samma burk.

Det kan vid en första anblick verka mer än lovligt korkat att swoppa dylika produkter, i och ur, hela tiden men det finns en fullständigt logisk förklaring till ett sådant koleriskt beteende.

Gogol

Per Larsson

"Byter ni ofta varningljud med varandra?"

Jag har haft PC i ganska många år nu, och trots detta har jag aldrig bytt "varningsljud" med något? Mycket mystiskt, måste jag säga, eftersom det verka på din ton i inlägget att du har gjort en undersäkning som påvisar detta. Ännu mera mystiskt är att ingen av de jag känner har någonsin frågat mig om jag vill byta "varningsljud" med dem.

"Jag menar att det brukar ju inte finnas ljudkort i era datorer."

Nähä...?

/per

Christofer Johnsson

"Rätta mig om jag har fel, men finns det samma möjligheter på mac ??"

Ja, om man beställer via Apple Store på nätet så kan man själv välja vad man vill ska sitta i. Apple Store finns även i Sverige.

Det är dock få som väljer att göra det eftersom det redan finns så bra paket. Av de nya båa G3:orna finns det 4 varianter av konfigurationer (3 olika processorhastigheter, mellanhastighetsdatorn har 2 olika varianter) och sedan så finns det ju iMacar. Den som vill ha enkelt och billigare köper en iMac och de som behöver en proffsburk har ganska bra alternativ på olika konfiguarationer. Har man mer specifika krav, så finns ju då som sagt Apple Store.

En fördel som jag personligen uppskattar med att köpa en "färdig" dator är att jag har garantier att alla drivrutiner och dyl funkerar till 100% redan första gången jag sätter på datorn. Visst, är det en hemmaburk man köper så kan man ju som PC ägare ta sig tid att svära lite och ägna en söndageftermiddag till att krångla med datorn om det skulle visa sig att det inte går att installera kortet korekt, men som yrkesutövande professionell användare så kostar det en massa pengar att lägga tid på sådant + att man kanske måste jobba över. Då vill man ha en garanti att det man köper bara ska vara att plocka upp ur en låda, slå på och börja arbeta med.

Nu var det ju inte processorer som det handlade om här, utan ljudkort. Men det verkara vara svårt för Macägare att hänga med, ni är ju såååå upptagna med att framställa era dumburkar som världens överlägsnaste. Tråkigt nog så verkar många av er vara inte mycket mer än bara obstinata och okunniga. Var får ni allt ifrån egentligen? MacWorld? "...är det en hemmaburk man köper så kan man ju som PC ägare ta sig tid att svära lite och ägna en söndageftermiddag till att krångla med datorn om det skulle visa sig att det inte går att installera kortet korekt..." , det låter som den värsta sovjetiska propagandan, lär ni er sådana dumheter i någon hemlig Mac skola eller är Macens strålning så skadlig för hjärnan? Eller man kanske får en gratis lobotomering i samband med Macköp? Vet man inte vad man pratar om är det oftast bättre att hålla käft.

Om du kallar detta för en diskussion så har du nog missat ordets betydelse, att komma med en massa idiotiska påståenden är inte att diskutera, det är att vara barnslig. Det verkar som om ni Macägare har ett otroligt behov av att göra ner allt som inte är Mac och detta är ju knappast en bra utgångspunkt för en (kreativ) diskussion. Att kasta ur sig floskler och förutfattade meningar är inte konstruktivt. Det är däremot ett bra sätt att framställa sig själv som en dumdryg skitstövel. Tyvärr så är tonen i forumet alldeles för ofta just präglad av Macägarnas dumdryghet och okunnighet. De kanske tror att de är roliga, men allt som oftast blir det snarast tvärtom. Men det kanske beror på att Macägare tillhör en högre stående ras som är så mycket klokare än vi andra PC dummskallar och därför missar vi det roliga i era påståenden.

Vad bra att du vill sjunga ihop då ;).

Visst är även jag dumdryg ibland, men inte på långa vägar så dumdryg som Macägare brukar vara i det här forumet. I alla fall vissa av dem. Oförskämt okunniga och vilseledda har de mage att krypa fram i dagsljuset med vilka påståenden som helst. Inte särskillt smickrande för Mackåren som ju gärna utger sig för att vara både klokare och mognare samt mer intelligenta än genomsnittliga PCgubbar.

Tyvärr så är det som du skriver, det är inte bara den ena sidan som är skyldig. Det finns dumma PCglin (jag inkluderad) som inte har vett att hålla käft ibland. Jag har dock fått intrycket av att majoriteten av tråkdumma inlägg kommer just från Macsidan. Jag måste erkänna att jag har inte gjort någon statistisk undersökning över hur det förhåller sig i verkligheten, det var som sagt (skrivet) blott ett intryck som jag har fått. Jag har inget emot "dumma" inlägg i debatten, tvärtom anser jag att de kan vara en frisk vind som piggar upp vissa (tekniskt invecklade) diskussioner.

Jonas Wikström

Vilken djävla mes!!

Och varför skulle det inte finnas ljudkort på en PC? Du snackar goja....

Frågan är väl om det finns lika stort utbud av ljudkort för MAC, jag

säger bara SoundBlaster LIVE vart hittar man ett lika prisvärt alternativ för mac?

///Jonas

• 2 weeks later...

Jaha??? Och på vems inlägg svarade du på??? Fast jag håller med dig, var skulle Macare få tag på ett så trevligt ljudkort som SB Live någonstans??? Förresten finns det ljudkort till G3:or (eller vad fan det heter)som man kan byta till, eller är man tvungen att leva med Apples 16-bits ljud?

Per Larsson

Humm.. 8 bitars (12 bitar om man stänger av diskdrivehanteringsresureserna i Paula) i 22.5KHz räknas inte som bra ljud mätt mot dagens standard. Inget ont om Amigan, men utan ljudkort och grafikkort har den tyvärr inte så mycket att komma med. Bara det faktum att customchippen blev en börda för systemet om man hade en 040/060 säger ju en del om vad som pågick i Commodores ingengörers huvud strax innan de kursade.

/per

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...