Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan bara ansluta ena datorn i nätverket,W98&W95


Mattias Johansson

Rekommendera Poster

Mattias Johansson

Jag har ett litet problem med mitt peer to peer nätverk. På den ena datorn har jag win98(fat32) installerat och på den andra win95(fat16). Problemet är att jag kan ansluta från win98 datorn och se alla delade resurser på win95 datorn men inte tvärtom. Kör ipx/spx på båda datorerna. Nätverkskorten är inte av samma typ. Jag har kört felsökningen men den kunde inte (som vanligt ;-)hjälpa mig. Kan någon ge en ledtråd till vad som kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

Se till att du har clienten "Client för microsoft nätverk installerad" samp kryssa i fil och skrivardelning. Och använd protokollet NetBEUI. Starta om. Dela ut nåt så ska det fungera.

/ Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Kan bara säga att jag har 2 st Win95-datorer(FAT16) och en Win98-dator(FAT32) i ett nätverk och jag har inga problem med att dela mappar (skriva och läsa) mellan dessa datorer. Jag använder inte Netbeui men däremot så har jag TCP/IP och IPX/SPX samt "Microsoft nätklient" och fil- och skrivardelningstjänsten installerade på samtliga datorer. TCP/IP används för att kunna dela ett modem på en dator med ett program som heter WinProxy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kan man slänga in en fråga om ett liknande problem?

 

Vi använder en W95 maskin som "server". Det går utmärkt att använda skicka backuper till den från andra w-95 maskiner. Men när jag försöker använda backup-programmet i en w98 maskin fungerar det inte. Det konstiga är att det går att kopiera filer på "vanligt sätt", är det någon som kan förklara det hela?

 

/mh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...