Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Defekt tangentbord


Peter Karlsson

Rekommendera Poster

Peter Karlsson

Hej!

 

Jag har precis köpt mig en beg. iMac (den första modellen). Jag har aldrig sysslat med mac tidigare men blev lite sugen så jag köpte en.

 

Nu är det så att när jag fick den så var tangentbordet defekt i form av att ca 10 tangenter inte fjädrar tillbaka. I övrigt så är datorn väldigt fin (konstigt nog eftersom den inte var emallerad ett dugg när jag fick den). Min fråga är alltså vad detta kan bero på? Är det en frakt skada eller tror ni att mannen jag köpte den av visste om felet? Tangentbordet är i så dåligt skick att det inte går att använda eftersom dessa tangenter "ligger på" hela tiden.

 

Vidare så undrar jag om det går att fixa till? Är detta ett känt fel bland macar?

 

--

Peter Karlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu är det så att när jag fick den så var tangentbordet defekt i form av att ca 10 tangenter inte fjädrar tillbaka.

 

Det låter som ngn spilt ett glas läsk över tagentbordet (öl går bra). Nu har jag aldrig mekat med USB-tagentbrd utan bara ADB tagentbrd, Sprätta lös tagenterna med en liten skruvmejsel(kom ihåg var dom satt bara) kolla vad felet beror på, ev tvätta bort kladdet som håller nere tagenterna. Obs Spacebar kan vara lite knirkig att få tillbaka pga en metallbygel so skall in i en skåra.

 

Lycka till

 

Ps. har hört talas om folk som kört tagentborden i diskmaskinen, men det är inget jag vill rekomendera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ps. har hört talas om folk som kört tagentborden i diskmaskinen, men det är inget jag vill rekomendera"

 

Hehe ;) Starkt av en Maccie att erkänna. Var försiktig när du gör rent tangentbordet. Jag råkade hälla en större mängd vin i ett PC-tangentbord(såklart) och en professionell keyboard. Tangentbordet tvärdog - men keyboarden gick fint att köra i duschen för att få ut kladdet...man undrar ju vad musiker har för rykte egentligen...

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Windows XP bör bojkottas !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett sånt här:

 

http://www.apple.com/se/keyboard/

 

(Kräver Mac OS 9.0.4 eller helst 9.1).

 

Det finns också billigare (och smäckigare) tangentbord från andra leverantörer, exempelvis Macally.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-26 21:32:47 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Det är nog bättre att skruva sönder tangentbordet i sina beståndsdelar och diska allt för hand (utom kretskortet kanske).

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...